Sidst år havde jeg en dværghøne der gik med 6 jagtfasankyllinger, da de var 4-6 uger fik de lov at komme ud af buret på ca 1x1 m. Nu kunne de løbe rundt i den store indhegning på ca 100x100 m, men hegnet udenom er kun ca 1 meter, men med strømførende hegn på udvendig side langs jorden og overkanten af hegnet for at holde ræv, hund og kat ude. Der er et 3 rækket læhegn på de 3 sider, men kun de 2 sider inden for indhegningen, så der er gode muligheder for at flyve i træerne.
Men efter en tid fløj fasanerne over tråden og løb langs indkørslen for at komme ind igen. Når vi prøve på at fange dem, fløj de op over tråden og ind i indhegningen egen.
I efteråret da de var i fuld fjerdragt, var det en fryd at se dem gå rundt i haven, det mente naboerne også. Jeg havde lavet en aftale, med den nabo der var jæger, at fasaner ikke måtte skydes.
I december måned så vi en af fasankokkene slås med en Maran hane på græsplænen. En Minorka hane kom og hjalp, men fasanen var alt for hurtig, den fløj over hanen og kom så bagfra. Efter ca 20 min vandt fasanen.
En af fasan hanerne var også gået om til jægeren, stod på hans trappe til stuehuset, imens lå hunden, en tysk ruhåret hønsehund på bænken i carporten og skulede, som om den tænkte: "Nej det her er ikke naturligt"
Siden nytår har vi ikke set fasanerne, om de er gået i engen, blevet skudt eller taget af ræven ved vi ikke.
Men det skal prøves igen, 2 dværghøns ligger nu på 20 jagtfasanæg.
Men guldfasaner har jeg ikke prøvet endnu. Men det skal prøves, men for mig hører alle fasaner til i naturen ikke i et lille bur.