Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Guldfasan fritgående  (Læst 16088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sebastian

• Passiv bruger
Guldfasan fritgående
« Dato: 30 Juni , 2012, 22:51 »
Måske et lidt dumt spørgsmål, beklager, men kan guldfasaner (og andre fasaner for den sags skyld) gå frit ligesom høns? Især hvis man har høns, vil de så holde sig nær dem eller er det ligegyldigt?

Mvh. Sebastian

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Guldfasan fritgående
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2012, 06:22 »
Sebastian - det er da absolut ikke noget dum spørgsmål, det kunne jeg også godt lide at vide.

Jeg er blot bange for at svaret fra guldfasan-ejere er et nej, da fasanerne vil flyve væk, som det passer dem, men jeg vil sammen med dig vente spændt på et kendersvar ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2012, 08:59 »
Hvis man har et meget højt hegn omkring hele haven min. 2 m. og en del beplantning. Så tror jeg måske det kan lykkedes.

Søren Ryge besøgte engang en som havde en masse forskelligt fjerkræ (deriblandt) fasaner gående frit i sin store parklignende have.

Jeg selv ville nok vælge at lave en stor voilere til dem, hvis jeg skulle have fasaner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2012, 09:23 »
For nogle år siden fik jeg 12 sølvfasanæg af en kollega. Jeg lånte en skruk dværghøne af genboen og hun fik 10 fasankyllinger ud af projektet. Dem passede hun troligt i 8 uger, hvorefter de forsvandt ud i nabomarken én efter én for ikke at vende tilbage. De er siden set af jægere i en nærliggende kirsebærplantage - men det var jo MIG, der skulle have fornøjelsen af at se på dem..... /d
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2012, 17:21 »
Fasaner er nok noget af det fjerkræ der ikke egner sig til at gå frit. De har nok for meget af deres naturlige instinkter i behold og deres meget sky væsen.
Derfor vil de nok søge ud mod skovbryn og noget i den stil i stedet for at blive der hvor vi vil have dem gående.
Det kan dog godt lade sig gøre, men det vil tage meget tid og energi for at lære dem det og så også de rigtige forhold. Så det er noget med at gøre dem tamme fra kyllinger af og lære dem hvor de boer og give dem noget foder indendørs når de lukkes inde om aftenen. Udover vil det være en god ide at de ikke bliver lukket ud for tidligt på dagen, men hellere sent på eftermiddagen, så de ikke bevæger sig for langt væk. Udover dette skal de have en masse skjuld/buske de kan gemme sig under og gå langs for at de følger sig trykke.

Selv når alle forbeholdene er taget er det ingengang sikkert at de bliver hvor man vil have dem og med hensyn til hønsene er det meget forskelligt hvordan fasanerne reagere på dem og om de vil forlange hver deres område eller om de er ligeglade og deler det fælles areal.

Lene ham du skriver om er vidst A. Østergård Frandsen og han har vidst også et 2 m højt hegn rundt om grunden for at holde dem inde, samt gode store arealer hvor de kan finde alt det de behøver for ellers fløj de med lethed også over sådan et hegn hvis det ikke er overdækket.

Så hvis muligheden ikke er der for at hegne en stor del af grunden inde vil en overdækket voliere på minimum 2*3 m nok være bedre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Sebastian

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2012, 19:45 »
Jeg siger tak for de brugbare svar!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2012, 20:59 »
A. Østergård Frandsen - jepper det er lige netop ham. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2012, 21:14 »
Ja han har lidt af hvert især fasaner. Ham vil jeg rigtig gerne besøge og se de mange forskellige arter han har. Han har en stor viden om fasaner og vil helt klart kunne fortælle en en masse omkring fasanhold.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2012, 01:31 »
Sidst år havde jeg en dværghøne der gik med 6 jagtfasankyllinger, da de var 4-6 uger fik de lov at komme ud af buret på ca 1x1 m. Nu kunne de løbe rundt i den store indhegning på ca 100x100 m, men hegnet udenom er kun ca 1 meter, men med strømførende hegn på udvendig side langs jorden og overkanten af  hegnet for at holde ræv, hund og kat ude. Der er et 3 rækket læhegn på de 3 sider, men kun de 2 sider inden for indhegningen, så der er gode muligheder for at flyve i træerne. 
Men efter en tid fløj fasanerne over tråden og løb langs indkørslen for at komme ind igen. Når vi prøve på at fange dem, fløj de op over tråden og ind i indhegningen egen.
I efteråret da de var i fuld fjerdragt, var det en fryd at se dem gå rundt i haven, det mente naboerne også. Jeg havde lavet en aftale, med den nabo der var jæger, at fasaner ikke måtte skydes. 
I december måned så vi en af fasankokkene slås med en Maran hane på græsplænen. En Minorka hane kom og hjalp, men fasanen var alt for hurtig, den fløj over hanen og kom så bagfra. Efter ca 20 min vandt fasanen.
En af fasan hanerne var også gået om til jægeren, stod på hans trappe til stuehuset, imens lå hunden, en tysk ruhåret hønsehund på bænken i carporten og skulede, som om den tænkte: "Nej det her er ikke naturligt"
Siden nytår har vi ikke set fasanerne, om de er gået i engen, blevet skudt eller taget af ræven ved vi ikke.
Men det skal prøves igen, 2 dværghøns ligger nu på 20 jagtfasanæg.
Men guldfasaner har jeg ikke prøvet endnu. Men det skal prøves, men for mig hører alle fasaner til i naturen ikke i et lille bur.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk