Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Coccidiose - hvor længe skal de isoleres?  (Læst 2224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Coccidiose - hvor længe skal de isoleres?
« Dato: 27 Juni , 2012, 21:26 »
Jeg har to hanekyllinger på 8 uger der går isoleret fra resten af kyllingeflokken på i alt 15, fordi de har været de eneste med synlige symptomer på coccidiose. Den ene har været isoleret to døgn, og den anden isolerede jeg i går. De er påbegyndt behandling med Esbetre her i dag alle 15.

Hvornår kan jeg sætte de isolerede til flokken igen? Nu? Når behandlingen er slut efter 7 dage? Eller skal jeg vente længere endnu?

Jeg har også 7 små kyllinger på godt en uge som jeg egentlig gerne ville sætte ud i en kylligekasse der står i et rum ved siden af der hvor de coccidiose-ramte kyllinger går, men er det en dårlig idé? Hvornår vil det være 'sikkert'? De går lige nu i en flyttekasse i vores kontor  :D (skal de i øvrigt have Esbetre forebyggende?)

Mange spørgsmål - men på forhånd tak for alle input!  /o
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Coccidiose - hvor længe skal de isoleres?
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2012, 23:45 »
De skal da kun have Esbetre i 3 dage, mener jeg.
Du kan sagtens sætte dem ud, jeg flytter aldrig nogen, men sætter alle i behandling. Allerede dagen efter jeg har påbegyndt behandling frisker de syge op.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
Sv: Coccidiose - hvor længe skal de isoleres?
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2012, 07:39 »
Tillykke. Du har bragt et sygdomsudbrud under kontrol med få og simple midler - isolation, afbrydelse af smitteveje og observation.
Du ved nu, at ikke alle bliver syge og at de syge ikke dør. De dør ihvertfald ikke lige med det samme.
Det du ikke ved er om de syge har coccoidose. Det er sandsynligt, men diagnosen kræver obduktion eller en tydelig stigning i antistoffer hos overlevere. Hvis de har sygdommen er det i en mild form, eller havde du jo ikke haft alle 15 i dag.
Du har nu sat alle 15 i behandling på en gang med et antibiotikum af sulfagruppen, som foreslået af Patricia. Det kan man gøre. Det er sikkert det nemmeste, og den almindeligste fremgangsmåde i landbruget, der jo som bekendt har et kritisabelt højt forbrug af antibiotika.
Du kunne også vælge en anden (bedre?) strategi,. nemlig at opretholde isolationen af de syge 3 dage endnu. Giv de syge en kur, og før dem sammen med de raske når kuren er gennemført. Vent så en uge, og giv alle 15 en behandling. Fordelen er at de der ikke er syge får opbygget mere naturlig resistens. Du har allerede reduceret smittetrykket ved de hygiejniske foranstaltninger, især den fysiske rengøring. Derimod kan der ikke sættes lighedstegn mellem god hygiejnisk standard og et højt forbrug af kemiske desinfektionsmidler. Alt der kan gå i opvaskemaskine eller vaskes med varmt vand og sæbe eller dampvaskes skal den vej.
Så er er kyllingerne i kontoret (skrivebordkyllingerne). De har smittemæssigt opholdt sig på en øde ø ude i Atlanten. Da du har opretholdt et højt hygiejnisk niveau, og ingen er blevet syge, kan man gå ud fra, at de er smittefrie. Ellers ville de have haft en højere sygelighed og dødelighed and de ældre, da de små må antages at være svagere. Her gælder det om at de får så meget generel modstandskraft som muligt inden de udsættes for smitten. Hold dem for sig selv, til der ikke har været  flere nye tilfælde i flokken i en uge.
Men endnu en gang tillykke. Det er sjovt når det lykkes.

1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier