Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 høns til kolonihave i hønsetraktor... sprøgsmål om race, mad og indretning  (Læst 9121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thorbonde

• Passiv bruger
hej kære Hønsetosser :)

Nu har vi (min dejlige kone og jeg) efter mange års kamp ENDELIG fået lov til at holde høns i kolonihaven! :)
....så nu kan vi også snart kalde os hønsetosser:)
tosset er vi i forvejen ;)

vi må have 2 høns per grund, måske skal vi også "passe" naboens høns..
ingen hane!
hønsene havde vi tænkt skulle gå i en hønse traktor, men den skal se "pæn" ud?!
så derfor har vi kigget lidt på disse:
http://www.backyardchickens.com/a/birdsinbethels-chicken-coop-tractor
http://www.backyardchickens.com/a/building-a-4-season-tractor-rossetti-tractor
som vi vil bygge selv...
huset bliver 1mx2-3m.

Da de skal holdes i en hønsetraktor, skal det gerne være en race som giver gode æg, og som ÆÆÆÆÆÆÆÆÆLsker at skrabe og rode efter deres mad!
vi håber de kan hjælpe os lidt med alt vores skvalderkål og græs og brændenælder og mælkebøtter og andet godt ukrudt... hvis vi altså ikke når at spise det selv ;)

1: er 2-3kvm nok til 2 høns? hvis de flytes hver 2. dag?
2: er det stadig nok hvis vi "passer" naboens høns? altså til 4?
3: hvilken race vil i anbefale til frilands rode/skrabe hønsetraktor stil?
4: er der nogen planter der er giftigt /farligt for høns?
5: spiser de skvalderkål/brændnæller/mælkebøtter? 
6: hvordan gør man smartest med indretning af overdelen?
7:i overdelen tænker jeg at lægge meget fint net i bunden, så lorten bare falder igennem til jorden... er det ok?
8: hvordan med vand/grus/skaller/!lidt! foder? i forhold til indretning af over/underdel hvor er det smartest de er?
9: hvordan laver man smartest et sandbad i underdelen af traktoren??
10: vi har fået tilbudt at få nogle burhøns der er blevet reddet fra slagtning....er det en god ide for første gangs hønsetosser, med det vi planlægger?

(i fremtiden vil vi plante en spiselig skovhave, med frugt, grønt og bær som de skal gå semi frit i (4 indhegninger hvor de er en uge ad gangen...)og hygge sig)

11: nogen gode planter til høns der kan give godt udbytte indtil bær/frugt begynder at falde selv?

håber i kan hjælpe lidt :)
tak :)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
hejsa og velkommen til. Den første fræser du linker til syns jeg er fed /o Måske fordi den ville passe rigtig godt i en kolonihave og ikke ville se tåbelig ud selv om den blev længere og bredere.

1: er 2-3kvm nok til 2 høns? hvis de flytes hver 2. dag? det syns jeg
2: er det stadig nok hvis vi "passer" naboens høns? altså til 4? Måske lige i underkanten, men det er efter hvilken race
3: hvilken race vil i anbefale til frilands rode/skrabe hønsetraktor stil? Dværg maran. Skøn race
4: er der nogen planter der er giftigt /farligt for høns?
5: spiser de skvalderkål/brændnæller/mælkebøtter?  Vores høns elsker mælkebøtter, men ikke så meget brændenælder
6: hvordan gør man smartest med indretning af overdelen?
7:i overdelen tænker jeg at lægge meget fint net i bunden, så lorten bare falder igennem til jorden... er det ok?Det ville jeg ikke gøre, da det godt kunne trække op på hønsene
8: hvordan med vand/grus/skaller/!lidt! foder? i forhold til indretning af over/underdel hvor er det smartest de er? Foder og vand kan med fordel stå i overdelen, det ville jeg ha gjort
9: hvordan laver man smartest et sandbad i underdelen af traktoren?? Det skal hønsene helt sikkert nok selv sørge for i den. Du vil opdage at de faktisk kan lave ret store huller
10: vi har fået tilbudt at få nogle burhøns der er blevet reddet fra slagtning....er det en god ide for første gangs hønsetosser, med det vi planlægger?Det kunne det godt være, men hvorfor ikke kigge i galleriet? Der findes rigtig mange former og farver, og burhøns er ikke fremavlet til og være kønne. Men de kan have rigtig meget charme og personlighed

(i fremtiden vil vi plante en spiselig skovhave, med frugt, grønt og bær som de skal gå semi frit i (4 indhegninger hvor de er en uge ad gangen...)og hygge sig)

11: nogen gode planter til høns der kan give godt udbytte indtil bær/frugt begynder at falde selv?

håber i kan hjælpe lidt :)
tak :)

S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline thorbonde

• Passiv bruger
Tak for svar:)

Med hensyn til sandbad så bliver buret jo rykket hverdag men det gør måske ikke noget?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hej Thor,

Velkommen til forum <I. En rigtig god idé med høns.

Jeg tror hurtigt I vil finde ud af, at høns UDEN for hønsetraktoren er rigtig, rigtig hyggeligt ;). Hvis I sætter et lille havehegn op, fx en stump købt i byggemarkedet, og knalder op med tentorpæle, så får hønsene lidt mere plads at boltre sig på, og det kan vel næppe genere grundejerforeningen (trist at læse at der har været så meget modstand overfor hønsehold /d). Høns har som regel nogle yndlingssteder de sandbader, men hvis du vil flytte traktoren hver 2. dag, kan du evt. sætte en (meget) stor bakke med strandsand blandet op med alm. jord ind i hønsefræseren. Sandet skal være tørt, ellers gider de ikke bade i det.

Jeg ville heller ikke sætte tråd i bunden. Dels pga. rotter, dels pga. træk. Høns tåler kulde men ikke træk.

Hvor skal hønsene være om vinteren?

Aflagte burhøns er en god idé, men de er ikke kønne, det må jeg også være enig i. Der findes mange smukke racer fx dværgmaran, dværgwyandotte, dværgorpington og mange andre. Lån evt. Jørgen Liljesøes bog "Den store hønsebog" på biblioteket.

Vedr. foder så husk at det skal opbevares i lukkede, rottegnavesikre beholdere. Skaller kan du give i en skål ved siden af, så skal hønsene nok selv holde sig forsynede.

En sidste ting: Høns bryder sig ikke om regnvejr, så en overdækket fræser ville være en god ting - især når huset ikke er så stort endda. Hvis du vælger løsningen med havehegn og tentorpæle, kan de solbade når de er ude i det fri :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline thorbonde

• Passiv bruger
tak for svaret

nu er uddseende ikke lige noget der bekymrer mig meget med mine første høns... eller noget i det hele taget ;)
er mest intereseret i hvilken høne der har en adfærd der passer godt til friland og hønsetraktor, har nemlig læst om racer der helst vil have foder i stedet for natur?!

om vinteren skal de enten i gryden eller passes et sted..

inhegning lyder som en rigtig god ide, er dog ikke sikker på at vi må det...
buret skal være rævesikkert og det tog os i forvejen lang tid bare at opnå det?...

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Det er ikke rigtigt at racehøns ikke skulle have naturlig adfærd. Du kan godt regne med, at hvis det skulle være noget, ville det være burhønsene der ville have unaturlig adfærd. Det er i hvert fald forsøgt avlet ud af dem, ligesom de heller ikke ruger. Burhøns HAR deres instinkter i behold, og det er stadig en fin idé at anskaffe sig burhøns. Du skal bare huske på, at de har været lukket inde i en stald altid, og har brug for pleje og et sted hvor de kan gå trækfrit. Mange eks-burhøns mangler nemlig mange fjer som følge af plukning, og har måske også brug for specielle hønsedækkener for at undgå solskoldning og for ikke at fryse. Se evt. Næsby Hønseri for mere info.

Racehøns/havehøns/burhøns = høns. Alle med deres hønseinstinkter i behold. Alle med trang til at støvbade, æde insekter og lægge æg *p.

Bor I i kolonihaven i hverdagene om sommeren? Jeg ved ikke om jeg er helt så tosset med idéen "brug og smid væk høns"..., ikke for at genere dig, det er bare ikke min stil. Dog fint nok hvis I slagter dem, men så har I til gengæld ikke nogen høns til at lægge æg næste forår (med mindre I er heldige og kan finde nye høns). Burhøns har ingen slagteværdi... overhovedet..., jo måske til hønsefond.

Høns er ikke "bare" æglægningsmaskiner. De har stor personlighed og kan blive rigtig tamme. :)

Jeg håber ikke du synes jeg er for skrap, det er bestemt ikke meningen. Jeg lufter bare mine tanker lidt vel højt ind i mellem ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

karina dj

• Gæst
Hvis I er ude efter en race der lægger godt med æg og som er dygtige til at søge deres egen føde er de forskellige typer landhøns egnede.

Selv vil jeg anbefale de skånske blomsterhøns, da de er utroligt smukke at se på, lægger rigtig godt med æg, har en god slagtestørrelse og så er de robuste helbredsmæssigt!

Jeg har intet imod "brug smid ud" i denne henseende, da intet netop bliver smidt ud, men medtaget i husholdningen. Men I skal huske, at det så skal være 1 år gamle høns I kigger efter, hvis I vil ha' æg. For kyllinger fra foråret lægger somregel først æg til efteråret  ;) Det kan godt lade sig gøre, har jeg erfaret, at spise en høne som steg selvom hun er fra året før...

Jeg synes det er alletiders I har fået lov at holde høns i kolonihaven... jeg har selv boet i 4 forskellige kolonihaver siden jeg var 21, og det var der jeg debuterede som hønsegal  8)

Iøvrigt mener jeg det er en glimrende ide at skaffe sig høns "sommeren over", og det er der vist osse andre der har synes siden der dukker "lej en hønsefræser med indhold"-agtige virksomheder op. Det er jo med til at åbne øjnene hos folk, høste egne æg...hov det er levende væsener der kommer æg ud af! osv., og man kan jo håbe det udvikler sig til eget hønsehold ;)
« Senest Redigeret: 28 Juni , 2012, 10:09 Fra karina dj »

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Tak for svar:)

Med hensyn til sandbad så bliver buret jo rykket hverdag men det gør måske ikke noget?

Hvis din hønsefræser er stor nok, kan sandbad foretages i en kasse i den ene ende, gerne med en blanding af sand og spagnum, en anelse fugtigt, kassen kan jo følge med buret, eller du kan fastmonterer en sådan, så er det problem løst  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline nygaard

• Passiv bruger
Hejsa,

Vi har høns i vores kolonihave(r). For os er det vigtigt, at de kan gå frit, det er så hyggeligt, når de kommer os imøde, følger efter os osv. Samtidig hjælper de os med ukrudtet /o
De første høns vi havde fløj over hækken /d Så nu holder vi os til racer som ikke flyver over hækken.
Vi har høns i kolonihaven året rundt, det kræver dog, at man har mulighed for, at komme op til dem flere gange om vinteren, da vandet fryser til, og vi har ikke strøm i vores have til en varmeplade, men for os er det det hele værd. Vi er nemlig rigtig HØNSETOSSEDE :laugh:
held og lykke med jers høns :)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline jes.l.h

• Global Moderator
i kunne måske prøve og lave en efterlysning på forum. Det kunne jo være der var nogen der havde et par høns de gerne ville sende på sommerlejr. Så kunne i tage det bud der var tættest på eller det med de sjoveste høns. Det kunne jo være en måde og få prøvet en race af. Mon ikke der er en på sjælland med et par avlshøner der trænger til sommerferie :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum, Thor :D
Held og lykke med dine planer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline thorbonde

• Passiv bruger