Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hostende høns og penicillin  (Læst 13622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Hostende høns og penicillin
« Dato: 27 Juni , 2012, 18:06 »
Vores høns nyser, hoster og raller, især to af dem.  Det er ikke hele tiden, men når de har ligget og sovet eller skal spise især.

Nu kører jeg til dyrlægen med dem imorgen og håber jeg kan få noget penicillin til dem, men lur mig om han så intet kan høre på dem  ::)

Vi har prøvet med alskens urter og masser af hvidløg, men ingen bedring, tvært imod næsten.

Hvis nu dyrlægen intet kan høre, og dermed ingen penicillin, hvad dælen gør jeg så??
Nogle gode husråd??

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hostende høns og penicillin
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2012, 18:46 »
Hvis ikke de begynder at falde døde om, og i øvrigt virker friske - så ville jeg fortsætte den gode behandling med masser af godt foder, suppleret med hønseguf med vitaminer & levertran - og selvfølgelig hvidløg ;) i en rum tid endnu.
Så vil jeg tro, at de stille og roligt retter sig. Det kan jo være en virus, og her virker ingen medicin, kun immunforsvar og tiden :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2012, 19:08 »
Tak Mette  /o   Jeg begyndte blot at blive lidt bekymret da jeg synes det er blevet lidt værre  :-\
De sover/hviler en del, men når de er på benene er de aktive som de plejer og søger føde. De spiser også normalt, men hoster og hakker når de tager hovedet ned  :(

Hønseguf kan jeg på ingen måde få i dem, de nægter at spise det  ::)
De spiser kun nøje udvalgte madvarer  :P  Levertran og vitaminer har jeg ikke haft tilsat, da de stadig er på voksefoder og regnede med det hele var i der, men det skader vel ikke at give lidt mere.
Levertran vil straks blive indkøbt  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juni , 2012, 21:12 »
Det kan også være luftrørsorm. Jeg har haft det blandt kyllinger et par gange, hvor jeg i begyndelsen troede det var forkølelse...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juni , 2012, 21:17 »
Også når de nyser??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2012, 21:26 »
Også når de nyser??

Njaa, det synes jeg måske ikke er så typisk... Dem jeg har haft, har i al fald rallet meget mere end de har nyst ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2012, 21:27 »
Her der nyser de lystigt, så mon ikke der er en lille sommersnue de har reddet sig?? :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2012, 21:56 »
Jeg har også et par nysende høns, både af de store og små. Her lyder det som man vil sige: T meget lavt. De er ellers i godt vigør og hverken raller eller hoster.

Mine høns ville heller ikke spise hønseguf i starten. Tit gør jeg bare det at jeg presser en hulens masse hvidløg. Blander det i madrester, tilsætter en snaps levertran, lidt knust kul, lidt kartoffelmel, en sjat A 38 og et drys Vispumin. Så skal det nok ryge ned.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2012, 17:55 »
"Hanse mand" har været en tur til dyrlægen nu - jeg duer simpelthen ikke til "bare" at se på og håbe det går over, og nej hvor er jeg glad for vi kom afsted.

Han var nemlig hårdt ramt, og "Heldigvis" var næsen også begyndt at løbe på ham da vi kom derned, og tydelig rallende vejrtrækning når han lyttede på ham  :-[.
Dette var ikke gået i sig selv mente dyrlægen.

Så alle hønsebasserne er nu på Tylan, og skulle gerne være i snarlig bedring.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2012, 18:03 »
God beslutning Janni /o det skal nok hjælpe hurtigt.

Da jeg i sin tid fik Baby (faverolles) begyndte hun også at ralle og lyde som en forkølet unge. Hun var frisk nok, men det blev ikke bedre, så efter halvanden måneds snorkeri, rallen og lidt nysen valgte jeg at give hende en penicillinkur. Vupti - Baby fik straks ro fra alt ubehaget og har været rask siden nu et år senere.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juni , 2012, 18:13 »
Tak Helle  <E    Man bliver jo noget glad for de "små" høns  *h

Det vakte dog lidt opsigt da vi kom derned - folk måtte liiiige lure en ekstra gang at det nu rent faktisk VAR en hane der sad i transport kassen   ;D

Fik endda ros af en anden kunde dernede, over vi ligefrem gik til dyrlægen med vores høns og ikke bare huggede hovedet af dem  :)

Dejligt Baby blev hurtig frisk igen, det vil jeg lige gå ud og fortælle vores syge faverolles  :D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2012, 22:54 »
Hej Janni
 Tillykke med din helt rigtige beslutning at give dine høns en penecillin kur .At tro at hvidløg kan helbrede er en stor fejl, det er godt som forebygende og styrker immunforsvaret,men når skaden er sket reparerer den ikke noget,ja hvis man venter alt for længe, kun med hvidløg,kan medicin heller ikke hjælpe.Min mening, og ingen diskussions oplæg fra min side
mvh. Walter
« Senest Redigeret: 28 Juni , 2012, 22:57 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 29 Juni , 2012, 00:19 »
Er de voldsomt syge, så de virker meget svækkede, er det nok bedst at søge dyrlæge.

Er de blot lidt svækkede, lettere skrantende, ville jeg i første omgang 'behandle' med hønseguf. Og hønseguf kan være mange ting. Mettes opskrift er fin og accepteres her. Men er der høns der ikke synes at ingredienserne i denne opskrift er de rigtige kan man jo rette til efter egne høns' livretter.

Når jeg giver hønseguf, for at styrke lettere skrantende høns' immunforsvar, tilsætter jeg gerne nogle kapsler urtepencil. Det er ikke pennecelin, som navnet kunne antyde, men en urtesammensætning, som synes at have en god effekt mod mange ting. Det er beregnet til brug for mennesker, men virker også fint med dyr. Doseringen skal dog justeres tilsvarende nedad, for at undgå evt 'forgiftning/overdosering' af dyrene.

Mvh
Erik Andersen

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Juni , 2012, 10:09 »
Når jeg giver hønseguf, for at styrke lettere skrantende høns' immunforsvar, tilsætter jeg gerne nogle kapsler urtepencil. Det er ikke pennecelin, som navnet kunne antyde, men en urtesammensætning, som synes at have en god effekt mod mange ting. Det er beregnet til brug for mennesker, men virker også fint med dyr. Doseringen skal dog justeres tilsvarende nedad, for at undgå evt 'forgiftning/overdosering' af dyrene.

Hvor mange kapsler bruger du Erik? Doserer du pr høne eller pr portion hønseguf??

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Juni , 2012, 11:47 »
Tak Walter  <E

Nej jeg vil ikke sige de synligt er voldsomt syge, de spiser normalt og går rundt og søger føde i haven.

MEN, de nyste, rallede og hostede, og havde gjort det noget tid uden nogen bedring.

Nu er vi helt grønne hvad fjerkræ angår, så havde svært ved at vurdere hvad var rigtig/forkert at gøre. Dog var jeg ikke i tvivl om længere at nu måtte der gøres noget, set i lyset af min erfaring med andre dyr.

Har dog nok følt at jeg pyldrede lidt, når mange anbefalede de blot skulle have godt med hvidløg og hønseguf - men det dutter altså bare ikke hver gang - og nu er det ingen kritik til nogen herinde fra, synes det er gode råd der gives herinde generelt, især til os nybegyndere :)

Ifølge dyrlægen var hanen hårdt ramt, selvom han umiddelbart virkede frisk.

I øvrigt vil jeg gerne medgive mine bedste anbefalinger til Gørløv Dyreklinik - Super god service, venlige og imødekommende, og ikke mindst en yderst fornuftig pris.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin