Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 8 ugers hanekylling - slap, blod i klatterne, 'svult' på halsen..  (Læst 7573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Da jeg kom ud til vores 8 ugers kyllinger her efter arbejde, lagde jeg mærke til at der lå en enkelt rødlig klat. Jeg tænkte først at det måske var pga. de har fået rødbeder nogle gange (det elsker de!), men holdt alligevel øje med dem et godt stykke tid for at se om de så dårlige ud.

Så opdagede jeg at en af hanekyllingerne begyndte at puste sig op og stille sig i et hjørne. Men jeg så på den lagde den endnu en rød klat. Jeg gik ind og rodede lidt i klatten med en pind, og er ret sikker på at der var blod i. Så tog jeg kyllingen op og han var bare helt slap - de er ret tamme, men den baskede overhovedet ikke med vingerne og var bare helt ligeglad.

Jeg checkede for utøj (intet) og følte sådan lidt rundt på ham - og så var det jeg opdagede en mærkelig 'svulst'-lignende udposning på halsen, vel lige omkring der hvor kråsen er. Den fylder hele min hånd når jeg tager forsigtigt om den og er temmelig blød - ligesom hvis den var fyldt med vand.

Vi har isoleret ham nu, og han står bare og lukker øjenene og puster sig op :(

Er der nogen der har en idé om hvad det kan være - og hvad jeg skal gøre?

Der er 14 andre kyllinger som har gået sammen med ham, men de ser friske ud. Udover det har vi 7 nye kyllinger på bare 5 dage, men de går stadig inde i huset og har ikke haft nogen kontakt med de store. De voksne høns har heller ikke kontakt med de store kyllinger.

På forhånd mange tak!
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Bettina

• Bruger
Den har coccidiose. Det skal behandles ellers dør den. Prøv at søg på navnet.
Kråsen er stor hvis den har spist, så "bylden" skal være der hvis jeg ikke tager fejl ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Kråsen føles ikke som en normal fyldt kråse - man kan slet ikke mærke at der skulle være mad eller korn i. Den er ligesom fyldt med vand eller luft - udspilet. :(
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Blod i afføringen er ofte coccidiose - ring til dyrlægen og bed om Esbetre til kyllingerne.
Hvis én har det, får de andre det også.

Udposningen på halsen - det er kroen, det første 'sted' maden passerer på sin vej ned i maven. Kråsen er næste stop og sidder længere nede - en stor muskel der "tygger" maden. Umiddelbart kunne det tyde på, at kyllingen har drukket en del vand, måske fordi den er sløj.

Hæld lidt æblecidereddike i dens drikkevand, og hold øje med om kroen svinder ind igen. Det kan nemlig også være en fejlgæring i kroen, og så skal der andre midler til. Men umiddelbart tror jeg ikke det er det der er problemet - det er den røde klat.

Rør lidt a38 op med havregryn, olivenolie (eller anden madolie) og friskpresset hvidløg, og prøv at kyllingen til at spise det, evt. ved at nulre små ærter af det og lægge det ind i næbbet. Det kan modvirke symptomerne, indtil - og mens - I får medicinen i hus.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Angel85

• Passiv bruger
Jeg kan ikke komme i kontakt med dyrlægen nu - er det tids nok i morgen tidlig? Skal jeg bare bede specifikt op Esbetre? Udskrives det i en bestemt mængde eller pr. dyr? Og hvad skal jeg regne med mht. pris?

Skal jeg fortsat isolere den ramte hanekylling? Kan jeg gøre noget for at forhindre at de andre får det?

Vil det være en fordel at descinficere deres ìndelukke med det samme?

TAK for jeres hurtige og fyldestgørende hjælp!

PS Kan det spille ind at de lige er gået over til voksefoder i weekenden?
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvis det er coccidiose, som det tyder på, får resten af kyllingerne det med næsten 100 % sandsynlighed også. Kyllinger dør af coccidiose, og det går stærkt.
Du skal kontakte din dyrlæge i morgen tidlig, og bede specifikt om Esbetre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Angel85

• Passiv bruger
Tak Marianne!

Jeg har nu flyttet alle kyllinger over i et midlertidigt aflukke og rengjort og descinficeret deres gamle indhegning. Den syge hane er isoleret og jeg har givet alle hønseguf med masser af hvidløg, A38, olie og havregryn - de har spist det hele (også den sløje hane har spist godt af det) De har samtidig fået æblecidereddike i drikkevandet.

Det er ikke sikkert det gør den store forskel, men jeg føler da jeg har gjort hvad jeg kunne indtil videre.

Jeg ringer straks i morgen tidlig til dyrlægen og beder om Ebetre - skal de have hanen ned og se på eller en afføringsprøve? Eller kan jeg regne med at de vil give mig Esbetre sådan 'uden videre'?

Så sætter jeg behandling igang hurtigst muligt. Det er 1 gram pr. l vand ikke? I 7 dage så vidt jeg har forstået?

Tak for jeres hjælp!
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg ved ikke, om de vil se hanen eller måske en af klatterne, men en god forklaring af symptomerne er sikkert nok *k
Jeg kan ikke huske doseringen, men den får du jo sammen med medicinen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
Du kan ikke gøre meget mere. Det vigtigste er at holde alle de raske isoleret. Ved den mindste mistanke flyttes nysyge over i sygegruppen. Hvis du har mistanke til foderet så kog det ind til videre. Det kan ikke skade. Bare kræs for dem de næste dage. Syge har brug for ekstra næring. Vær lidt "hysterisk" med håndhygiejnen - i hvertfald ind til der er en diagnose på tilfældet.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Angel85

• Passiv bruger
Hanen ser friskere ud her til morgen - og ingen af de andre ser ud til at være ramt (endnu).

Jeg ringede til vores egen dyrlæge, der henviste mig til en anden som havde erfaring med 'produktionsdyr'. Hun ville give mig Baycox (?) - hvis jeg kommer med et dødt dyr eller en gødningsklat. Hun regnede lige løst sammen og det kommer til at løbe op i omkring 800,- :(

Nå, men der er jo ikke så meget at rafle om. Jeg får min mand til at køre efter det når han vågner (jeg er på arbejde)

- Ville I slå hanekyllingen ihjel så hun kunne se på den i stedet for en gødningsklat? Han virker jo friskere her til morgen så synes det er lidt mærkeligt, men hun ville helst have et dødt dyr.
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Hvis hanen er i bedring, så ville jeg da nøjes med en gødningsklat - så frisk som muligt.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
Jeg ville ikke gøre mere lige nu. Der er jo ikke mistanke om en anmeldelsespligtig fjerkræsygdom.
I følge DTU er der ikke grund til undersøgelse af gødningen.
Spar dine penge og oprethold isolationsregimet. Jo længere tid der går jo større sandsynlighed for at det er et enkeltstående tilfælde.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Bettina

• Bruger
Min dyrlæge: Hvad fejler de, spørger han om når han kommer ud, og jeg svarer coccidiose. Han siger hvad plejer i hønsefolk at give imod det, det eller det og jeg får en regning på ca 500 kr + penicillin :(
Kunne da lige så godt spare de 500 kr når jeg alligevel siger hvad de fejler....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Dyrlægen ville ikke udskrive Baycox uden at undersøge en gødningsklat/et dødt dyr så der var ikke så meget at gøre. Hun var dog en halv dag om at undersøge prøven (som selvfølgelig viste coccidiose) og jeg kan først få medicien engang i morgen når det er ankommet til apoteket :(

Hanen ser noget sløj ud, og der er en til der hænger lidt med næbbet. Kræser for dem med hønseguf med masser af hvidløg, olie og A38 - det gør måske ingen forskel, men jeg kan næsten ikke bære at jeg ikke kan gøre noget fordi jeg er nødt til at vente på medicin.

Har indkøbt Stalosan-F i dag (kan jeg drysse det over strøelsen mens kyllingerne går der, eller vil de spise det?) og er ved at læse om diverse vitamin-tilskud.

Har ikke før givet hønseguf med hvidløg osv. men det skal til at være en fast del af foderplanen en gang om ugen til alle individer. Hvis jeg blander vispumin og levertran i burde det være en ok cocktail ikke? Og så hvidløg i drikkevandet. Huvasan og Ropa-B er jeg også stødt på. Hvad vil I anbefale?
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Vi håber at du når det - irriterende at apoteker med monopol på at forhandle medicin så ikke har det hjemme /1. God hygiejne, godt og friskt foder - det er , hvad du kan gøre for dine høns. Alle de tilskud er mest til gavn for producent og forhandler....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand