Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Borgerkrig i hønsegården  (Læst 7395 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lis V

• Passiv bruger
Borgerkrig i hønsegården
« Dato: 19 Juni , 2012, 18:11 »
Jeg har, som nogen ved, 4 store australorps og 3 kochinkyllinger. De sidste to uger har tingene gradvist ændret sig. De store har gået i deres gamle hønsehus og mor og børn i det nye. Forsøgte en sammenføring da mor og børn kom ud fra skrukburet. Det gik ikke for hun smed korporligt de andre på porten. De har så gået sammen i haven allesammen siden. Mor har passet godt på sine kyllinger og alt har været fint. For små to uger siden ændrede tingene sig gradvist og den gamle høne begyndte at banke morhønen og ikke omvendt. Mor har så gået op larmet lige siden og rendt dels efter flokken og dels efter kyllingerne. Til sidst begyndte hun så at jagte kyllingerne rundt i hele haven. Resultatet blev, at jeg smed hende ind til de gamle høns igen. De andre kan godt gå i haven sammen med kyllingerne, men hun slås med alt og alle, også kyllingerne som nu er bange for alle de store. Ydermere er de to store australorps som (den ene tidligere førehøne) er nu også bange for alle incl. kyllingerne..... Nu har jeg så valgt at de må komme ud på skift da jeg synes at kyllingerne er for små til at få tæv.(7-8 uger gamle).
Og her kommer så spørgsmålene...
Jeg vil godt have flere kyllinger på samme alder, kan jeg det? Skal jeg vente med at sætte dem allesammen sammen til hanekyllingen er stor nok til at styre slagets gang? Kan hønemor være blevet for mærkelig af at gå alene med kyllingerne?
Puha, jeg skiller dem ad konstant og de to stakler der er fanget i ilden løber om bag mig når jeg kommer, de har vel lært at jeg passer på dem...
Jeg har ventet nogen tid for at se om ikke hakkeordenen faldt på plads af sig selv, men det ser ikke umiddelbart sådan ud... Puha, hvor jeg dog håber nogen kan råde mig.. :-\
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Lis V

• Passiv bruger
Sv: Borgerkrig i hønsegården
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2012, 22:18 »
Slet ingen forslag? Jeg tør ikke anskaffe flere før der er ro...... Og der kommer jo ingen æg.
De slås også på pinden og skubber hinanden ned... Begynder at blive lidt trist
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2012, 22:27 »
Jeg forstår godt din bekymring. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men jeg er sikker på, at der er gode råd at hente i løbet af i morgen. (Der er nok mange som har lukket ned for computeren nu :))
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2012, 22:35 »
Det kunne umiddelbart lyde som om 'mor' ikke længere egner sig til at være sammen med nogen andre. Og så er der vel kun én løsning?

Mon ikke der falder ro over resten af flokken når hun ikke længere er der til at stresse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2012, 22:38 »
Tror du det ville hjælpe at fjerne hende? Jeg synes også at den gamle høne er blevet en hidsig djævel, men det har hun aldrig været før. Hun fik tæskene af moderen i starten og underkastede sig fint med det samme...
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2012, 22:44 »
Umiddelbart ville jeg sige ja, da din første beskrivelse af situationen tyder på at hun nu er på kant med alle, og derfor skaber stress hos alle andre.

Men, lad os få lidt flere på banen her, og se hvad de mener.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2012, 22:45 »
Erik, tak fordi du altid er på banen med svar /o /o /o /o /o
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 19 Juni , 2012, 23:27 »
Jorden kalder....

Spøg til side.

Er der andre der kan komme med lidt råd her?

Jeg vil nødigt afsige en dødsdom, hvis den er ubegrundet!!
Mvh
Erik Andersen

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2012, 23:32 »
Man kunne vel nøjes med at tage hende i forvaring (evt. i en anden have) et par dage for at se om det er hende, der er katalysator.....FØR man skrider til model suppehøne???
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 19 Juni , 2012, 23:41 »
Helt enig.

Det vigtige, tror jeg, er at få hende ud af syne af de andre høns/kyllinger, for en tid, for at se om roen genetableres blandt de tilbageværende.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lis V

• Passiv bruger
Borgerkrig i hønsegården
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2012, 23:46 »
Er det ikke synd at isolere en høne alene? Ved heller ikke lige hvordan jeg kan gøre det rent praktisk.... Går i dyb tænkeboks. Måske vil de andre finde sig i at flytte ind i det nye hønsehus sammen med kyllingerne. Så kan jeg da holde dem adskildt. Tænke tænke...
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 20 Juni , 2012, 00:18 »
Er det ikke synd at isolere en høne alene?

I første omgang skal du tænke på resten af 'besætningens' ve og vel?

Det er vel mindre slemt at én høne, måske, stresser lidt, end at hele flokken gør det.
Mvh
Erik Andersen

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Juni , 2012, 00:28 »
Hej.
Hvad med at få en hane?
Måske han ku sætte damerne på plads.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 Juni , 2012, 09:54 »
Jeg har en lille hanekylling som jeg vil beholde. Men der går jo lidt tid før han er stor nok til at spille med musklerne.
Jeg har fri i dag og vil observere flokken for at se om det kan give mig et hint. Men som Erik siger, er det jo synd for resten af flokken hvis det er hønemor der er blevet tosset...
Men det er første gang i min hønsekarriere at jeg skal udstede en evt. dødsdom og det er jeg ikke så glad for /d
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 20 Juni , 2012, 10:27 »
Tja, men så kunne du måske få/have en voksen hane, indtil kyllingen er blevet stor nok???

Ellers prøve at holde dem adskilt som du gør og langsomt vænne dem til hinanden.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi