Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.  (Læst 11831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

• Gæst
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #60 Dato: 15 Juni , 2012, 12:23 »
Som Ina antyder: det merkelige er jo at Dansker betaler gerne smaa formuer for ruge-aeg ifra udlandet.

Serama

• Gæst
« Svar #61 Dato: 15 Juni , 2012, 14:12 »
De kan da være ganske glimrende havehøns? Jeg er i hvert fald ikke enig i at høns der ikke er af topkvalitet ikke må leve :o. Og så igen: hvorfor må hobbyhønseavlere ikke have lov til at tjene et par basører til kagekassen? Så længe det er dyr der er sygdomsfrie betyder det vel ikke noget af de har skønhedsfejl, og gadekryds har vel lige så meget ret til at leve som en høne der har fået 97 point?

I min verden er havehøns, nogle høns der "puller" rundt i haven for hyggens skyld og som er uden nogen som helst avlmæssig værdi, så hvorfor ikke lade hønsene selv sørge for forplantningen og spare på den dyre strøm til varmelamper og andet elektrisk grej?

De fleste opdrættere i min omgangskreds, jeg selv indbefattet, tager ikke betaling for havehøns, men nøjes med at forlange betaling for dyr der har en større eller mindre avlsværdi.

At en høne/hane har fået 97 eller 98 point er bestemt ikke nogen garanti for at den kan bruges til avl - ofte er der tale om en "enlig stjerne" i en stamme, som ikke har nogen væsentlig avlsværdi, for den "indeholder" de samme arveanlæg, som sine søskende, som måske alle bliver middelmådigt bedømt. Et dyr fra en homogen stamme, som bliver højt bedømt har derimod stor avlsmæssig værdi og kan omsættes til yderst fornuftige (og høje) priser, men desværre ser det ud til at havehøns er i højere kurs her på forummet end racehøns af høj avlsværdi
.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #62 Dato: 15 Juni , 2012, 14:53 »
Høns i Haven
Har du noget imod at du lægger din udregning herind+ Jeg har meget svært ved at tro at du kunne lave dem så billigt,jeg ved du har købt ægene i Tysk. og på billedet er der "kun"4 kyllinger
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #63 Dato: 15 Juni , 2012, 15:08 »
Selvfølgelig må det godt rende rundt økonomisk med et hønsehold. Det kan faktisk godt lade sig gøre vil jeg vove at påstå.
Hvis man da ikke avler helt sindsygt mange kyllinger. Avler man for at udstille må man jo nok forvente et tab. Det er vel medaljerne og æren man går efter i stedet for. Kan man så sælge lidt præmiehøns bagefter så er det vel heller ikke helt ringe. Derimod har man en tilladelse til at sælge æg tror jeg godt det kunne rende rundt med 15-20 stabilt æglæggende høner.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Høns i haven

• Gæst
« Svar #64 Dato: 15 Juni , 2012, 15:09 »
Høns i Haven
Har du noget imod at du lægger din udregning herind+ Jeg har meget svært ved at tro at du kunne lave dem så billigt,jeg ved du har købt ægene i Tysk. og på billedet er der "kun"4 kyllinger
Det er også et meget positivt regnestykke. Jeg var så heldig at vinde 10 æg på auktion til kun 86.25kr incl porto. Men der er desværre kun 3 kyllinger tilbage. Så det er 28,75kr pr stk. Og så har jeg lagt 10kr pr stk oven i til udrugning og foder ind til nu. Deraf prisen på 38,75 pr stk. Vil jo ikke bagefter beskyldes for at have lagt en masse oven i prisen.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #65 Dato: 15 Juni , 2012, 15:17 »
Du må ha noget meget billig strøm,hvis du kigger på hvad en 150w pære koster i døgnet=7,5kr efter Pilegårds udregning og det koster en rugemaskine også mindst, for 30 æg, mere hvis maskinen er større
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Høns i haven

• Gæst
« Svar #66 Dato: 15 Juni , 2012, 16:13 »
Jeg bruger kun en 60w varmepære i min kyllingemoder samt termostat. og der går jo flere af gangen så kan jo ikke lægge hele strømprisen på de hvide. Det samme gælder rugemaskine. mange i af gangen holder prisen nede. Men jeg tror såmænd hvis jeg brugte skrukker at det vil ende på samme resultat. Og derfor vil jeg bare have folk til at forstå at en pris på 50kr for daggamle. Og 75kr for varmefri Absolut ikke er dyrt.
Der er så desværre bare nogen her inde der sammenligner priserne på hybridhøns med priserne på Racehøns. Og det har vi jo ikke en jordisk chance for at konkurrere med.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #67 Dato: 15 Juni , 2012, 16:53 »
Jeg kan ikke se andet end at hvis i mener at prisen er for lav, så sæt prisen op! Bliver jeres dyr ikke solgt så må prisen ned eller dyrene i fryseren. Det er et meget meget langt og sejt træk og sætte priserne op. Det vil næsten altid gi et fald i omsætning, indtil efterspørgslen overmanden trangen til og spare. Hvis vi kun snakker racehøns til avl og udstilling, så er det måske lidt  nemmere da dem der efterspørger godt kender arbejdet bag. Er det derimod havehøns så trækker prisen nok mere end forståelsen for det arbejde der ligger bag.Så derfor prisen op, men i små nyk så er forståelsen nok større end hvis prisen stiger 50-100% over night
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #68 Dato: 15 Juni , 2012, 21:45 »
Priser kan vi nok diskutere herfra og i al evighed, hvis vi levede så længe.

En ting er dog sikkert sælger må selv sætte sin pris og så er det op til køber om han/hun vil købe.

Noget andet er dem som "bare" skal henvende sig for at fortælle " At det er alt for dyrt" og " tror du det er guld du sælger"
Det er sgu bare irriterende og tidspilde.
Og derfor gider jeg ikke at annoncere på DBA og G&G for der er virkelig mange k........ som henvender sig. Men det er en helt anden historie.

Hvis det er for dyrt " Så lad da væer" og respekter sælgers pris, andet er der ikke at gøre ved det.

Og hvis man kun gider give en tier pr. høne, så kør til det nærmeste rugeri og få kastet nogle udtjente udsætter høns i nakken.
« Senest Redigeret: 15 Juni , 2012, 21:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #69 Dato: 15 Juni , 2012, 21:50 »
@Lene: tak for oplysningerne om priser fra 1963 i øvrigt, det var god information :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #70 Dato: 15 Juni , 2012, 22:01 »
Det viser lidt om at racefjerkræ bestemt ikke har fulgt samme prisudvikling som f.eks racehunde og katte har.

Det viser også at nogle racer faktisk var dyrere dengang, når man regner om til nutidskroner.

Nu var der selvfølgelig også en del racer som var meget sjældne dengang og ligeledes racer som ikke findes mere i Danmark. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #71 Dato: 15 Juni , 2012, 22:50 »
I min verden er havehøns, nogle høns der "puller" rundt i haven for hyggens skyld og som er uden nogen som helst avlmæssig værdi, så hvorfor ikke lade hønsene selv sørge for forplantningen og spare på den dyre strøm til varmelamper og andet elektrisk grej?

De fleste opdrættere i min omgangskreds, jeg selv indbefattet, tager ikke betaling for havehøns, men nøjes med at forlange betaling for dyr der har en større eller mindre avlsværdi.

At en høne/hane har fået 97 eller 98 point er bestemt ikke nogen garanti for at den kan bruges til avl - ofte er der tale om en "enlig stjerne" i en stamme, som ikke har nogen væsentlig avlsværdi, for den "indeholder" de samme arveanlæg, som sine søskende, som måske alle bliver middelmådigt bedømt. Et dyr fra en homogen stamme, som bliver højt bedømt har derimod stor avlsmæssig værdi og kan omsættes til yderst fornuftige (og høje) priser, men desværre ser det ud til at havehøns er i højere kurs her på forummet end racehøns af høj avlsværdi
.

Jeg kan ikke forstå hvorfor have høns ikke skulle kunne repræsenterer en værdi. jeg betaler da mange penge pr dyr hos en udstillingsavler, og får dyr i supergod kvalitet, at jeg så ikke gider udstille er vel sagen underordnet, jeg forventer da også at få en ordentlig pris for mine kyllinger, da de kan være et godt udgangspunkt for en evt ny avler, og jeg vil da have betaling for mine dyr, som helt sikkert ser rigtige ud, og hvis de ikke gør, så siger jeg det, men udgiften er jo den samme, lige bortset fra at jeg ikke bruger penge på udstilling og vaccinationer.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #72 Dato: 15 Juni , 2012, 23:24 »
Hej Karina.

'Din spasmager Erik, den trækker nu stadig 150 w døgnet rundt'

Det var bestemt ikke ment som spas i dette tilfælde. Hvis du har en 150 w pære i varmelampen så holder regnestykket jeg gav (ca 7,50 kr/døgn) sådan nogenlunde, afhængig af faktisk elpris. De 150 w er timeforbruget.

Og hvis du skulle være i tvivl så er her kontrolregnestykket - 150 w/døgn = 150/24 = 6,25 w/time. Altså varmeudviklingen fra en 6 watts pære. Det giver godt nok ikke meget varme.

Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #73 Dato: 16 Juni , 2012, 07:26 »
Jamen Erik det er jeg da fuldt klar over...troede bare du lavede ordkløverfis med mig  ;D

Jeg ved den trækker 150 w i timen, det gør den jo så døgnet rundt, og det jeg skrev var ment som en forkortelse af den smøre  ;) Den trækker jo 150 w døgnet rundt... =24 timer  ;)

Din humor plejer jo at ramme mig og andre på at vi får lavet forkert/dovent ordvalg *f

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #74 Dato: 16 Juni , 2012, 07:47 »
@Ina. Enig. Det er ok for mig, et nogle dedikerede hobbyavlere fremelskelsker smukke høns til udstillingsbrug. Dem om det. Bare iveren for et smukt udseende ikke skader dyrene. Men havehøns er ikke et affaldsprodukt fra den eksteriørfokuserede avl. Det ville være fint med en have-hønse-udstillingsklasse, hvor fokus var på en kombination af udseende, psykiske egenskaber etc.

Og så skal jeg lige hilse og sige at de 10 Orpington jeg købte af dig forleden er alle pengene værd. Sjove, stærke kyllinger, der har fået en god start. De stortrives.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier