De kan da være ganske glimrende havehøns? Jeg er i hvert fald ikke enig i at høns der ikke er af topkvalitet ikke må leve
. Og så igen: hvorfor må hobbyhønseavlere ikke have lov til at tjene et par basører til kagekassen? Så længe det er dyr der er sygdomsfrie betyder det vel ikke noget af de har skønhedsfejl, og gadekryds har vel lige så meget ret til at leve som en høne der har fået 97 point?
I min verden er havehøns, nogle høns der "puller" rundt i haven for hyggens skyld og som er uden nogen som helst avlmæssig værdi, så hvorfor ikke lade hønsene selv sørge for forplantningen og spare på den dyre strøm til varmelamper og andet elektrisk grej?
De fleste opdrættere i min omgangskreds, jeg selv indbefattet, tager ikke betaling for havehøns, men nøjes med at forlange betaling for dyr der har en større eller mindre avlsværdi.
At en høne/hane har fået 97 eller 98 point er bestemt ikke nogen garanti for at den kan bruges til avl - ofte er der tale om en "enlig stjerne" i en stamme, som ikke har nogen væsentlig avlsværdi, for den "indeholder" de samme arveanlæg, som sine søskende, som måske alle bliver middelmådigt bedømt. Et dyr fra en homogen stamme, som bliver højt bedømt har derimod stor avlsmæssig værdi og kan omsættes til yderst fornuftige (og høje) priser, men desværre ser det ud til at havehøns er i højere kurs her på forummet end racehøns af høj avlsværdi
.