Som ny ud i maskinudrugningens verden, har jeg naturligvis nærlæst andres erfaringer og fremgangsmåder. En af de ting der jeg har studset over, er den nærmest hysteriske præcision mht. decimaler grader celsius, hvorunder rugningen skal foregå

Hvorfor har jeg nu det? Joww... fra min erfaring som brygger, hvor netop pålidelige og termometre også er et must, har jeg erkendt - at ét er at have et præcist instrument - noget helt andet er om det er kalibreret, så derfor har jeg trukket lidt på smilebåndet

Ved termometre er det ret nemt på køkkenbordet, at kalibrere nul-punkt og koge-punkt under hensyntagen til det aktuelle barometer visning.
I den forbindelse, har jeg uhyggeligt tit stødt på termometre - specielt væsketermometre - der ikke er lineære i hele måleområdet.
Dvs. at man kan finde instrumenter eller justere et instrument ind på de nævnte fixpunkter og efterfølgende checke og dobbeltchecke - men ak og ve - ved f.eks. 50-60 gr. Celsius måler instrumentet måske 5 gr. eller mere forkert.
Hvad har det med hygrometre at gøre? Joow, under min for nu tre uger siden overståede 1.udrugning der kan læses kort om her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=275.msg233428#msg233428, havde jeg et problem med, at nogle kyllinger umiddelbart uden grund, ikke kunne komme ud af ægget pga. sej og tyk hinde - luftfugtigheden målte jeg til 75%RH
Mit hygrometer var netop kalibreret med fixpunkterne >95%RH (den våde klud) og =75% (salt/vand opløsning).
Meeeen, nu viser det sig - at det pokkers hygrometer ikke er lineært - det måler ca. 15% point RH forkert ved RH under ca. 45%

Nå - det passer så i det mindste ved 75%RH - right?
Nej, heller ik
'Dyret' kan fint vise 75%RH korrekt under kalibrering med salt/vand opløsning i typisk 12 timer, men det er som om at instrumentet i praksis - som tiden går - mættes med fugt og den aktuelle visning øges fejlagtigt!
Sagt med andre ord - var fugtigheden under klækningen - efter mit bedste bud kun omkring 60%RH.
Nok om det - der er absolut ikke tale om et videnskabeligt instrument - men blot et billigt ét af slagsen fra Harald Nyborg til kr. 50,- og jeg ville blot dele denne viden med Jer.
PS: Hvad gør man så? Tja, det er vel altid en go' idé at anvende flere instrumenter - af forskellig type - til måling af de respektive værdier, sålænge Eurofins osv. ikke kigger forbi ens matrikel og laver månedlige kalibreringer