Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hygrometer bøvl - info. til andre  (Læst 4989 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Rantzau

• Passiv bruger
Hygrometer bøvl - info. til andre
« Dato: 02 Juni , 2012, 20:12 »
Som ny ud i maskinudrugningens verden, har jeg naturligvis nærlæst andres erfaringer og fremgangsmåder. En af de ting der jeg har studset over, er den nærmest hysteriske præcision mht. decimaler grader celsius, hvorunder rugningen skal foregå   :o :o

Hvorfor har jeg nu det? Joww... fra min erfaring som brygger, hvor netop pålidelige og termometre også er et must, har jeg erkendt - at ét er at have et præcist instrument - noget helt andet er om det er kalibreret, så derfor har jeg trukket lidt på smilebåndet :)

Ved termometre er det ret nemt på køkkenbordet, at kalibrere nul-punkt og koge-punkt under hensyntagen til det aktuelle barometer visning.
I den forbindelse, har jeg uhyggeligt tit stødt på termometre - specielt væsketermometre - der ikke er lineære i hele måleområdet.
Dvs. at man kan finde instrumenter eller justere et instrument ind på de nævnte fixpunkter og efterfølgende checke og dobbeltchecke - men ak og ve - ved f.eks. 50-60 gr. Celsius måler instrumentet måske 5 gr. eller mere forkert.

Hvad har det med hygrometre at gøre? Joow, under min for nu tre uger siden overståede 1.udrugning der kan læses kort om her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=275.msg233428#msg233428, havde jeg et problem med, at nogle kyllinger umiddelbart uden grund, ikke kunne komme ud af ægget pga. sej og tyk hinde - luftfugtigheden målte jeg til 75%RH

Mit hygrometer var netop kalibreret med fixpunkterne >95%RH (den våde klud) og =75% (salt/vand opløsning).

Meeeen, nu viser det sig - at det pokkers hygrometer ikke er lineært - det måler ca. 15% point RH forkert ved RH under ca. 45%  >:(

Nå - det passer så i det mindste ved 75%RH - right?
Nej, heller ik  :( 
'Dyret' kan fint vise 75%RH korrekt under kalibrering med salt/vand opløsning i typisk 12 timer, men det er som om at instrumentet i praksis - som tiden går - mættes med fugt og den aktuelle visning øges fejlagtigt!

Sagt med andre ord - var fugtigheden under klækningen - efter mit bedste bud kun omkring 60%RH.

Nok om det - der er absolut ikke tale om et videnskabeligt instrument - men blot et billigt ét af slagsen fra Harald Nyborg til kr. 50,- og jeg ville blot dele denne viden med Jer.

PS: Hvad gør man så? Tja, det er vel altid en go' idé at anvende flere instrumenter - af forskellig type - til måling af de respektive værdier, sålænge Eurofins osv. ikke kigger forbi ens matrikel og laver månedlige kalibreringer  ;)

Herlige hilsner..

Martin Rantzau

2.13.19 Danske Landhøns, Brune
1.3 Felis catus
og flere hundrede Rudskaller i dammen :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hygrometer bøvl - info. til andre
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2012, 21:43 »
Det optimale er vel at være 'spot on' på både temp og fugt. Dette kan imidlertid være vanskelligt, pga af fejlkalibrering af måleinstrumenter.

Men fordi temp skulle være 0,2 grader under eller over tror jeg ikke har den store betydning for dyrenes udvikling i æggene. Rugetiden vil blive forlænget eller afkortet en smule.

Problemerne opstår ved større afvigelser. Hvis man i god tro ruger ved displayvisning på 37,8 grader men temp i virkeligheden er 36,8 grader, så begynder det at påvirke sundheden af det der måtte komme ud af æggene.

Og har man så på samme tid noget der ligner 10 % lavere fugt end det der vises i displayet på maskinen, så er det nok en blanding der resulterer i et meget dårligt resultat.

Erfaringerne er høstet ifm første rugning i en nyindkøbt RCom 50 Pro, hvor der i den medfølgende manual står at læse, at man skal undlade at ændre på maskinens indstillinger, da den er kalibreret fra fabrikken så den er klar til at tage i brug. ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2012, 22:29 »
Ja, træk du bare på smilebåndet men de fleste termometre man bruger til rugning kan ikke kalibreres. Ihvertfald ikke af "almindelig dødelige mennesker". Iøvrigt er mange af modellerne digitale og ikke væskefyldte.
Termometre der er lavet til netop rugning, har typisk også et lille interval hvori de kan måle. Typisk fra ca. 34-40 grader. Her er det altså ikke muligt at indstille efter nulpunktet og ligeledes heller ikke efter kogepunktet.

Jeg vil godt understrege at jeg absolut ikke ved noget som helst om at brygge men min logiske sans siger mig at 1-2 grader ikke betyder det vilde.
Men når vi snakker om udrugning så betyder 1-2 grader alt. Du kan jo selv prøve at ruge et hold ud ved 35,8 grader og et hold ved 39,8. Dine resultater vil med garanti være deprimerende ;)
Når jeg selv tester mine termometre så plejer jeg at tage et glas med lunkent/lunt vand, gerne omkring de 37-38 grader. Heri putter jeg termometret ned sammen med et (eller flere) "numse termometre". Hvis de måler ens så er det godt nok til mig.

Du har ret i at de billige hygrometre skal kalibreres en gang imellem men der er nu rigtig mange (inkl. mig selv) som tørruger og aldrig kigger på et hygrometer.

Iøvrigt tror jeg ikke at en fugtighed på 60% har været skyld i at dine kyllinger måske ikke kunne komme ud. Jeg har flere gange klækket hele hold uden nogen form for tilsætning af vand. Desuden klækker de første 5-10 kyllinger i hvert hold også helt uden ekstra fugt det det altid først er på dette tidspunkt at jeg flytter æggene over i klækkeren.

Men du har det jo ligesom alle os andre, og som mennesker generelt har det... Hvis det ikke er et tilfredstillende resultat i sidste ende så er man tilbøjelig til at skylde skylden på "et eller andet". Jeg har snakket med mange der går så vidt at det er "årets skyld". Og så kommer de med masser af historier fra andre avlere der heller ikke har fået særlig meget ud af årets avl. På denne måde konkludere nogen at det er "et dårligt år"... Ja, her trækker JEG så på smilebåndet :)

Danny
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2012, 22:32 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2012, 22:45 »
Det vigtigste er nog at finde ud hvorledes DIN rugemaskin fungerer bedst, og HVOR den fungerer bedst, og paa hvilken tid af aaret den fungerer bedst, samt at etablere rutiner som vand-tilsaetning der fungerer for DIG.

Offline Martin Rantzau

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2012, 08:40 »
@ pilegaarden: Meget enig - en af de ting jeg i hvert fald har lært i alskens henseender er netop, at checke op og dernæst dobbeltchecke  ;)
Det er grundlæggende blot tidsrøvende og i særdeleshed 'noget der oplevelse som belastende' af andre, når man har denne tilgang, hvilket vel er naturligt nok - alt drages jo stort set i tvivl  ;)

@ Danny Westh: Jeg smiler nu endnu og det håber jeg også du gør  ;)
Jeg er helt med på mulighederne og mangel på samme etc. omkring kalibrering af visse instrumenter - jeg synes faktisk din metode med 'rumpe-termo' er ganske ok og jeg bruger også selv samme metode (i mangel af bedre), der vel nærmest kan kaldes 'udelukkelsesmetoden'.
Mit smil var nu mest henvendt til præcisionen - altså decimalerne - i og med, det nok er de færreste beskåret at have et kalibreret præcisionsinstrument i husstanden, samt det faktum at man antageligt vil måle vidt forskellige temperaturer rundt om i rugemaskinen. Dermed - i det øjeblik man beslutter sig for, at punktet midt i ægge-samlingen (kan man sige det?) og 30-40 m/m over niveau, er STEDET hvor målinger foretages og rettes ind efter - at man vil have en afvigelse herfra, i både op- og nedadgående retning andre steder i maskinen ect.

Mht. min tidligere erfa. med de 60%RH som jeg 'troede' var højere - tror jeg også du har fat i noget - det er ikke udelukkende fugtigheden og vær i den forbindelse også opmærksom på, at de anslåede 60% er max. = selve hovedklækningen er antageligt foregået langt lavere.

Mht. brygning er sandheden en helt anden end det du nævner ;)
Men du vil have ret i, at uanset hvad vil det blive til øl, uden at specificere dette nærmere  :)
Skal jeg drage en sammenligning, vil en temp.afvigelse på f.eks. 2 gr. under brygningen - kunne overføres til hønseverdenen; om det er store eller små kyllinger  :) og samme afvigelse under gæringen, kan være fatal for gæren, med ingen eller ringe alkohol etc. til følge  :(

@ thorleif: Fuldstændig enig - kort og godt  :)
Herlige hilsner..

Martin Rantzau

2.13.19 Danske Landhøns, Brune
1.3 Felis catus
og flere hundrede Rudskaller i dammen :)