Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så fandt jeg endelig høns:)  (Læst 2317 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tikkamus

• Passiv bruger
Så fandt jeg endelig høns:)
« Dato: 31 Maj , 2012, 22:14 »
Så fandt jeg endelig, efter lang tids søgen, 3 søde og tamme høns. Er lidt i tvivl om den gule nu også er en Orpington? -Og hvad er den spættede...Faverolles? De er alle meget tamme men selvfølgelig lidt nervøse, da både vores hund og kat gik ude i haven. Billederne er taget et par minutter efter de kom ud af kassen :)
Er bare så glad for det endelig lykkedes at finde 3 voksne æglæggende høns 8)
Tak til alle jer der bød ind med hjælp, tips og ideer  /o
Øv...kan simpelthen ikke finde ud af at gøre billederne mindre, så de er vist for store til at jeg må lægge dem ind... :(
Prøver i morgen...
Mvh Jannie
« Senest Redigeret: 04 Juni , 2012, 21:38 Fra tikkamus »
0.4 Havehøns
0.1 Skøn, halvgammel, halvfed og højt elsket lys labrador, Tikka
0.1 Dejlig og kælen kat, Tony Adams
1.1 Børn
1.0 Ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Så fandt jeg endelig høns:)
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2012, 22:26 »
Du skal bruge et billedredigeringsprogram (følger sikkert med som software til dit kamera, men ellers findes der normalt også et eller flere programmer på nyere computere) til at reducere billedernes størrelse. Når du har foretaget reduktion af billedets størrelse til max 528 kbit (for enkeltbilledsoverførsel) skal du huske at trykke gem/save.

Kniber det stadig så giv lige lidt oplysninger om hvilket billedredigeringsprogram du har til rådighed så er jeg sikker på at nogen kan/vil hjælpe.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2012, 07:47 »
du kan oss bruge jupload under galleri og kopiere bcc linien ind, se evt min ups bur tråd jeg har lige lært det

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2012, 07:56 »
du kan oss bruge jupload under galleri og kopiere bcc linien ind, se evt min ups bur tråd jeg har lige lært det
Jeg tillader mig lige at korrigere, linien der skal kopieres er BBCode :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline tikkamus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2012, 21:43 »
Så lykkedes det vist mht billederne. De lagde allerede æg den første dag, fantastisk:) De er bare SÅ søde!!! Ved ikke så meget om de forskellige racer endnu, men er det ikke korrekt at det er en rød amerikaner, en faverolles og en orpington?
Vores snart 4-årige datter har døbt dem: Rapunzel, Hanne og Jakob (ja det er jo godt nok en dame, men vores hunkat hedder også Tony Adams...;)
Vi er rigtig glade for dem:)
0.4 Havehøns
1.1 Børn
1.0 Ægtemand

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2012, 21:51 »
Hvor er de fine. I skal nok blive rigtig glade for damerne  ;D  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline tikkamus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2012, 22:07 »
Tak, det er vi allerede /o :)
0.4 Havehøns
1.1 Børn
1.0 Ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2012, 22:22 »
Ved ikke så meget om de forskellige racer endnu, men er det ikke korrekt at det er en rød amerikaner, en faverolles og en orpington?

Tillykke med hønsene, og skønt at de giver æg med det samme. Det gør det helt sikkert endnu mere spændende for Jeres datter.

Mht racer - tja. Den brune er amerikaner, Isa Brown, Isa Warren, Lohman eller hvad man nu vælger at kalde den. Altså en hybrid. Det betyder også at den ikke er af nogen race, men derfor kan den sagtens være en god og dejlig høne. Den vil ihvertfald forsyne Jer med et dagligt æg hvis den ikke er mere end 1½ år. Den orange/grå er ihvertfald ikke ren Orpington, hvis der overhovedet er Orpington i den. Der er alt for lidt fylde i fjerdragten og den mangler helt underskørter (fra billederne at dømme). Der kunne godt være noget Sussex eller måske snarere New Hampshire i den. Det sidste baserer jeg på fjerene rundt halsen. Farvespillet, omend ikke så tydeligt på billederne, har New Hampshire også. Men den er heller ren New Hampshire. Jeg vil mene at der er to racer i den. Så du har fået 2 for prisen af 1 :). Den spættede/spraglede tør jeg ikke give et bud på. Jeg tror også det kræver lidt bedre billedmateriale for at muliggøre racebestemmelse. Og et nærbillede af hoveddelen vil vist også hjælpe, da denne synes at været lidt speciel. 
Mvh
Erik Andersen

Offline tikkamus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2012, 23:17 »
1000 tak for hjælpen :)
-Havde nu heller ikke regnet med det var racerene høns, jeg havde fået fat på, men at man måske kunne pejle sig lidt ind på, hvad det nu var for nogle skønne høns, jeg har fået ;)
Ham jeg købte dem af (en dreng på ca. 12), havde købt den "gule" som værende en Orpington, men det er det jo nok ikke, når den er så lille og mangler skørterne, men meget tillidsfuld, sød og glad for mad er den ;D
Den spættede er sjov...den har nærmest kindskæg og en flot stor kam (ligner nærmest en hanekam :o) og så tror jeg, det er dén der lægger meget store æg... /o
0.4 Havehøns
1.1 Børn
1.0 Ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 Juni , 2012, 23:29 »
hvad er det for et bur de går i, syntes det ser lille ud.

Offline tikkamus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2012, 20:49 »
hvad er det for et bur de går i, syntes det ser lille ud.
Det er et hus og en "gård", jeg har købt færdigt. Det er lavet til 5 store eller 8 små høns ???, som de skriver, men jeg vil absolut ikke have flere end disse 3 i, da jeg ikke synes der er plads til flere. Der er dog meget plads i hønsehuset, som er i 2 etager og "godt indrettet".
Når de lige er faldet til, er det selvfølgelig også meningen, at de skal ud og trisse rundt i vores have ind imellem.
0.4 Havehøns
1.1 Børn
1.0 Ægtemand

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Juni , 2012, 22:55 »
Vent du bare - næste år bygger du et stort hønsehus & gård.................... <L. Eller måske allerede i efteråret. Erfaringen er desværre også at de almindelige færdiglavede huse ikke er så holdbare som man skulle tro, prisen taget i betragtning, og sælgerne er meget optimistiske vedrørende antallet af høns på den givne plads. Men det er en start

Offline tikkamus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Juni , 2012, 23:12 »
Ja helt sikkert, Stella :)
Min mand ville ikke have høns, så hvis jeg ville have høns, måtte jeg selv finde ud af det hele... :-\ Han er endda tømrer :-X Nå men dette var dog så billigt, at vi ikke kunne have købt materialerne billigere, og det er supergodt og robust. Selv min mand var imponeret. Han er så faktisk gået hen og blevet meget interesseret i hønsene og deres væsner, vaner, æglægning, udseende mv ;D Så nu ender det nok med noget større indenfor det næste års tid ;) Er meget glad for selve hønseHUSET, da det først og fremmest er rævesikkert (med bund), det er stort og rummeligt, med redekasser siddepinde, stige, 2 etager og meget robust /o Men en større hønsegård skal de have med tiden. Indtil da flytter vi lidt rundt med gården, lukker dem ud i haven og sådan ;) :D
0.4 Havehøns
1.1 Børn
1.0 Ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 06 Juni , 2012, 07:10 »
Tillykke med hønsene. /o

Vedr. din mand der ikke vil have med høns at gøre: Lad du ham bare gå ud med en dåse majs hver dag i et stykke tid og håndfodre hønsene (hvis de ikke er håndtamme bliver de det hurtigt hvis de får dåsemajs og opmærksomhed). Find på en god undskyldning for, at du ikke har tid til det selv i dag. Lad ham hente æg ind fra kasserne. Efter et stykke tid begynder du så at pive over, at det er synd for hønsene at de skal gå på så lidt plads, og om han ikke nok liiiiiiige vil lave bare en lille bitte hønsegård - ikke noget særligt - bare noget han liiiiige kan sætte op en lørdag formiddag ;). Den fidus virkede i hvert fald her, og selv om min mand "stadig ikke vil have med hønsene at gøre", har han dog nu lavet 3 hønsehuse og ditto hønsegårde, redekasser, siddepinde, kyllingegård, overdækning og meget mere hønserelateret ;D, og intet af det er noget han liiiige har sat sammen. Der går jo sport i det for en gør-det-selv mand, når han først går i gang.

Pøj pøj med høns og kommende hønseprojekter.

P.S. Mit første hønsehus fra et færdigkøbt fra Mejlskov. Mage til bras har jeg aldrig været udsat for. Det var tæt i ca. 1 måned, så begyndte gummifugerne at falde af. Producenten hævdede at det var mine høns der havde ødelagt huset, og at jeg naturligvis ikke kunne regne med, at deres huse var vandtætte. Ingen af deres produkter kunne forblive vandtætte under skybrud :o :blank:.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 06 Juni , 2012, 07:23 »

P.S. Mit første hønsehus fra et færdigkøbt fra Mejlskov. Mage til bras har jeg aldrig været udsat for. Det var tæt i ca. 1 måned, så begyndte gummifugerne at falde af. Producenten hævdede at det var mine høns der havde ødelagt huset, og at jeg naturligvis ikke kunne regne med, at deres huse var vandtætte. Ingen af deres produkter kunne forblive vandtætte under skybrud :o :blank:.

*g *g *g *g *g *g *g

Det er da den sjoveste negative omtale Mejlskov gav sig selv der - Mejlskov huse må ikke udsættes for vandal høns /d
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14