Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Behandling af "kalkben"  (Læst 24164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline løv

• Bruger
Behandling af "kalkben"
« Dato: 30 Maj , 2012, 16:58 »
 :( Hjælp...mine høns har kalkben. Jeg har selvfølgelig været inde og se på forumets forslag til behandling, men om jeg kan hitte ingredienserne? Matas er ikke, hvad det har været....de havde noget insektspray, men personalet der mente, at det var alt for giftigt til hønsefødder  :o Har ledt efter svovlblomme i matas, på apoteket, hos dyrlægen (vagthavende havde ikke lige fjerkræ som speciale) og hos en dyrehandel. Det der Nix, er der noget, der hedder på apoteket, men tilsyneladende kun mod hovedlus... (brug børn) Ved, det er giftfri, med kvælning som metode, derfor tænkte jeg, at madolie er lige så godt. Brun sæbe, det kunne jeg dog godt skaffe, det har jeg så blandet med olie, for at få kvælningseffekten. Men, jeg er bange for, at det der sæbe, er for kraftig for sådanne nogle små tynde hønsefødder?  :-\ Det er jo noget, man osse bruger i husholdning på fastbrændt madrester i ovnen og sådan...er der nogle, der enten har nogle andre metoder, eller kan fortælle mig, hvor jeg skaffer ingredienserne, såsom svovlblomme?
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2012, 17:29 »
Bare insektspray og smør benene derefter med alm madolie.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2012, 17:34 »
Svovlblomme findes vist ikke mere, så det skal du ikke lede efter.
Som Bettina siger
Insektspray er perfekt, og olie eller vaseline til at kvæle skidtet med, og du er på rette vej,,, billigt og nemt
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2012, 19:46 »
Har lige opdateret leksikon, så nu står der at svovlblomme ikke længere kan fåes. (Bare hvis nogen skulle blive forvirret over at der står andet i leksikon)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne (Fimpe)

• Passiv bruger
  • Hørby, 9300
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2012, 19:51 »
Jeg tilslutter mig mængden : madolie. Og det skal smøres godt op af benene. Hæld det evt i en bette skål og sæt hønen i det som var hun på rede. Noget være griseri, men effektivt. 2-3 gange og du er det problem kvit.
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2012, 13:18 »
vi brugte vaseline til den høne, der var værst ramt.. og så fremover madolie til at holde det nede med... madolie er nemt bare at dyppe fødderne ned i...:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2012, 13:47 »
Jeg har brugt vaseline. Marianne Vedel smører sidde pindene med lugtfri petroleum for at  ramme  mider som  kan godt sidde på pinden.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #7 Dato: 31 Maj , 2012, 13:51 »
Har købt nix på apoteket som jeg behandler min hanes ben med. Det virker. De sagde på apoteket at nix var til fnat og lus  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2012, 15:41 »
Jeg smører både siddepinde og kalkben med en blanding af lugtfri petroleum og flydende vaselineolie. Petroleummen er god til at træneg i dybden og vaselineolien gør det samme som madolien, lukker af på overfladen og kvæler skidtet. I akutte tilfælde starter jeg med VD40 og så følger op med nævnte blanding nogle gange med ca. en uges mellemrum.
Mine racehøns til udstilling er jeg over meget tit med forebyggende smøring, men det sker at en høne i den store blandede afdeling med æglæggere og slagtedyr dukker op med kalkben, så jeg kender også problemet.
mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

thorleif

• Gæst
« Svar #9 Dato: 31 Maj , 2012, 16:44 »
Jeg ved at de fledste der stilder ud, bruger 96% sprit paa racer med fodbefjering. De fylder et glas/container der er hoejere/dybere en et ben, og holder hvert ben derinde i 3-4 minutter. Sprit laver jo vesentligt mindre skade paa fjerene, og fordunster hurtigt og lugtfrit.

Offline Mette Randi

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Juli , 2012, 20:43 »
Hvilken insektspray er det, man kan bruge? Jeg har købt den Matas har, den hedder bare "Insektspray", og indeholder Pyrethin, Permethrin og og Piperonylbutoxid. Der står på dåsen, at man ikke må bruge den i stalde og fjerkræhuse. Så det tør jeg jo ikke, og da slet ikke direkte på hønsene, medmindre andre her har gode erfaringer med det? Hvis man kan bruge den, skal man så kassere æggene nogle dage efter? Håber på hurtigt svar :) jeg har lige brugt eftermiddagen på at gøre hovedrent i hønsehuset med brun sæbe, og troede jeg skulle ud at spraye nu :(

Offline Rasmus Nørby

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Juli , 2012, 15:21 »
Løv
jeg løb ind i samme problem som dig, men endte så med at købe den spray på Amerikas hjemmeside. Det virker helt fint!:)

Randi jeg var også i Matas hvor de også havde den, men jeg turde ikke købe den. Købte den på Amerika;)

mvh

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Juli , 2012, 17:33 »
Personligt smurte jeg med madolie når jeg huskede det over en to uges tid, så var jeg problemet frit. - ingen gift eller lign.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 03 Juli , 2012, 18:04 »
Randi, det er samme indhold i Matas' spray og i Staldchok.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #14 Dato: 03 Juli , 2012, 18:51 »
Tænker bare om det der spray og sprit ikke svier af h...... til hvis det er en rift eller noget??  ??? Min hane havde på tidspunkt et lille åben hul fordi det var ved at falde af.
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter