Klokken var blevet 20:30 inden vi fik sat os ved middagsbordet. Det havde været en hektisk dag og nu faldt der ro.
Men der var ikke gået mange minutter, så ringede min intuition mig op og sagde: HØNSENE !!!
Der blev ikke tid til så mange tanker. Jeg for ud i haven, med min jagthund, Saxo i hælene.
Og der stod Mikkel midt inde i hønsegården og stirrede os lige i øjnene.
Der gik panik i Mikkel og han for rundt for at finde en vej ud.
Men jeg havde nået at løsne snoren, så hønselemmen faldt ned og jeg havde fået lukket lågen til hønsegården.
Nu holder du vagt, råbte jeg til Saxo og så for jeg ind for at åbne våbenskabet.
Med geværet i den ene hånd og patroner i den anden, kom jeg igen ud i haven, hvor Saxo løb gøende rundt om hønsehus og hønsegård med Mikkel lige inde bag hegnet.
Bevægelserne gik alt for hurtigt til skyderi, så jeg trak vejret dybt og valgte at iagttage, hvad Mikkel mon nu ville gøre?
Mikkel vidste godt, at han havde valget imellem at resignere og blive skudt eller forsøge flugten.
Han valgte det sidste, for pludselig for han lodret op ad det 2 meter og 10 høje hegn, balancerede på overkanten af hønsegården og hoppede så ned nærmest i hovedet på Saxo.
Så begyndte en hektisk tagfat rundt i hele min indhegnede have indtil Saxo trængte Mikkel op i en krog.
Jeg løftede geværet, men tusmørket og naboens have forbød mig at skyde.
Mikkel brugte igen helikoptermodellen og forsvandt lodret op i luften og væk igennem naboens have.
Puha !
Men hvad med hønsene?
Der var død stille i hønsehuset, så da jeg åbnede døren, havde jeg forberedt mig på et blodbad.
Men Dagmar lå på sine 11 æg som om intet var hændt.
Chefhanen sad med sine 4 høner på deres fælles pind.
Sekundanten var som sædvanligt blevet henvist til et ensomt hjørne
Og der var helt stille.
Jeg lukkede forsigtigt døren og lod natten skabe ro.
Klokken 06:00 i morges listede jeg ud for at fodre og alle høns sad stadig helt stille.
Der var hverken galen eller kaglen, så jeg måtte genne dem ud af lemmen, ud i en morgen med en stille regn.
Friske korn i hønsegården gjorde godt, men nu klokken 08:30 er der stadig en vagtsom stemning, så mon ikke jeg skal aktivere mine to store rævefælder?
God onsdag
Hans og Saxo