Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fredes dårlige ben/heldbred  (Læst 82885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kate

• Passiv bruger
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #150 Dato: 20 Juni , 2012, 20:46 »
Nej Tanja det vil jeg ikke læse...  :'(

Øv altså  :'(

Trøste krammer til dig  *l
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #151 Dato: 21 Juni , 2012, 08:13 »
Tanja:  *t Stor medfølelse herfra. Jeg ved præcist hvad du gennemgå lige nu. En forfærdelig beslutning man kan blive nødt til at tage en gang i mellem når man har dyr.
Jeg er sikker på du vælger det rigtige.

Mange varme tanker og knus herfra.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #152 Dato: 21 Juni , 2012, 17:54 »
Tusind tak alle sammen. Hvor er jeg glad for dette forum, hvor man kan dele både glæder og sorger /o. I skal vide hvor fantastisk det er at kunne fortælle om ens syge hane, uden at der bliver grint af det. Det gør det hele lidt nemmere.

Det er meget svært med Frede. Det irriterer mig grænseløst, at jeg bliver nødt til at aflive ham, når han SÅ hurtigt kommer sig hver gang han får særbehandling. I går aftes fik han fødderne i koldt vand i 5 min., blev smurt med Fucidin salve og fik hvile i knapt 30 min. indendøre. Vupti, frisk igen, og i dag også meget bedre, men stadig med hævet fod og med en halten. For pokker da. Hvorfor kan den sygdom ikke slås ned >:( :'(.

Jeg holder stadig fast ved at Frede må her fra, for det er ikke et værdigt haneliv for ham, at skulle være isoleret i sterile omgivelser, og jeg har heller ikke overskud til at skifte bandager dagligt, give medicin, sørge for eget sted at bo osv., men UHA!!! Det er altså slemt irriterende...! En sk***de infektion i fødderne!!! >:(

@Mette: Tak for al din hjælp og historien om Hansen. Jeg er helt sikker på, at Frede og ham nok skal få det godt i hønsehimlen. På jagt efter damer og orange arbejdsbukser ::) ;).

Her er billeder fra i går efter fodbad og indsmørelse med salve. Som I kan se er den hel galt med den ene fod, og den anden er begyndt at udvikle sorte sår. Grrrr.... og *suk* :'(.

@Kirsten: Fredes ben er Fredes ben, så de følger med ham når han ikke er her mere. Måske kunne det være nyttigt at forære ham til forskning, men nej tak, det bliver for meget i denne omgang.

« Senest Redigeret: 21 Juni , 2012, 17:57 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #153 Dato: 21 Juni , 2012, 18:11 »
@ Tanja - det var faktisk HELE Frede, jeg mente, men selvfølgelig, så du kunne få ham med hjem igen. Det generer min logiske sans at der ikke er nogen der har fundet ud af, hvad der reelt er galt - du har jo søreme prøvet og behandlet og betalt.
Selvfølgelig skal vi ikke behandle alle gangbesværede høns. Men når man nu lægger kræfter i at prøve, så synes jeg at det er yderst utilfredsstillende at der hverken bliver undersøgt for, HVOR infektionen sidder eller hvad den er forårsaget af. Og så kan jeg da fortælle at betændelse i led også kræver laaaaange antibiotika-kure hos mennesker - efter en masse undersøgelser for at finde problemet.
Selvfølgelig skal man også sætte en grænse og den er måske nået nu. Du skal jo også videre og nyde dine andre høns uden hele tiden at skulle pleje og bekymre dig om Frede. Set fra Fredes synspunkt så var han jo dødsdømt for dårlig opførsel :o og har fået en masse omsorg og nusning på falderebet.... Men det er synd for dig at dine anstrengelser ikke bar frugt *t.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #154 Dato: 22 Juni , 2012, 10:24 »
Jeg har det ligesom Kirsten, det må være en arv fra behandlingsystemet.
Der er altså noget galt med systemet hvis ikke dyrlægerne interesserer sig for hvad der forårsager, en betændelsestilstand hos dyrene, og fordi der er et fjerkræ, er det jo ikke mindre interessant eller bør ikke være det.
Nu er Frede jo hverken den første eller sidste, der får fodproblemer, da det er et kendt fænomen, men det ville da være rigtigt at finde ud af hvad det drejer sig om, så der måske ikke behøver at aflives rigtig mange dyr, hvis det faktisk kan kureres, måske det er en evigt forebyggende behandling der skal til, og så kan man jo selv vurderer om man vil det...
Stafylokok er meget vanskelige, men ikke umulig.

Der er sikkert også en dyrlæge eller to i landet der ved besked, men de er jo ikke nemme at finde.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #155 Dato: 22 Juni , 2012, 10:29 »
Hvor er det trist med Frede, Tanja, men ikke i tvivl om det er den rigtige beslutning for ham, hvor svært det end er.

Blot til info, kan jeg oplyse at Ove Brinkman fra Gørløv Dyreklinik har speciale i fugle, og gerne hjælper høns og ænder.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #156 Dato: 22 Juni , 2012, 11:20 »
Jeg synes også det er irriterende. Helt, vildt, fantastisk, meget irriterende. Frede er her endnu. Han er på fortsat penicillinkur og i går havde han det nogenlunde, men ikke godt. Han har ondt i fødderne. Jeg startede hos Hårlev Dyreklinik. Her blev Frede kigget på et øjeblik. Fik tre sprøjter og besked om, at det nok var en simpelt infektion, og at han snart var frisk igen. Jeg skulle stoppe min egen penicillinbehandling straks. Da han blev dårlig to dage efter, blev jeg bedt om at køre til klinikken igen, og da jeg sagde, at jeg ikke havde mulighed for at køre den lange vej på 90 km igen, blev jeg anbefalet at aflive ham. Jeg bad om ekstra penicillin og smertestillende pr. post, men det kunne jeg ikke få.

Så kørte jeg til Gørlev Dyreklinik (@Janni, hos Ove Brinkmann, men tak for tip). Han kiggede lidt nærmere på benene, og kunne konstatere at noget var galt, da fodleddet var hævet og betændt, men HVAD eller HVORFOR kunne han ikke sige noget om. Jeg blev ved med at spørge, men der kom ingen klare svar. Jeg blev anbefalet at lade Frede aflive, hvis han ikke kom sig efter en ny penicillinkur på 10 dage.

Nu har jeg brugt en masse penge, tid, bekymringer m.m. på stakkels Frede. Det p***sser mig helt vildt af, at det måske er en infektion der kan slås ned med rette behandling, men dette her "famling i blinde" får jeg ikke noget ud af. Den sidste dyrlæge jeg kontaktede, Slotsbyens i Hillerød, kunne intet gøre før der bliver taget et røngtenbillede. Det har jeg ikke råd til nu, hvor jeg har postet 2 x konsultation + div. medicin + benzin til 270 km til dyrlæger, i Frede allerede. Jeg ville blot ønske, at den første dyrlæge havde anbefalet røngten, blodprøver...., eller NOGET :(.

Frede bliver meget hurtigt frisk når han kommer i bakteriefrit miljø, og meget hurtig dårlig når han kommer ud i den smattede hønsegård. Det er, undskyld jeg bander, sgu frustrerende, og jeg er ret sikker på, at hvis det var min lille skøde-vuffe-luffe jeg havde taget med under armen, så var det en hel anden behandling jeg havde fået.
Venlig hilsen Tanja

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #157 Dato: 22 Juni , 2012, 11:25 »
åh, hvor er det bare træls.. og ja, du har nok desværre ret... min dyrlæge anbefalede også mig for nyligt, at jeg skulle aflive en af mine høns... han ville ikke engang se på den, men sagde, at jeg skulle regne med, den nok havde en virus, så det var bedst at aflive den, inden den smittede de andre... (hønen lever endnu, den smitter ikke fik jeg afklaret af ham, jeg købte dem af)

selv samme dyrlæge har engang opereret min hund for noget halten, en operation, som alt i alt løb op i ti tusind kr!! Så der er åbenbart forskel på dyr...

Håber det bedste for dig og Frede, selvom det pt ser sort og umuligt ud!
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Lis V

• Passiv bruger
Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #158 Dato: 22 Juni , 2012, 11:32 »
Stakkels dig Tanja. Det er sgu da også frustrerende at mangle et enslydende svar. Og da det jo er temmelig dyrt at rende en dyrlæge på dørene, ville det jo være en lettelse med en løsning. Aflivning, tjae.. Ville de også sige det hvis det var en hund? Jeg beundrer din ihærdighed og jeg tror ikke at jeg havde holdt til det. Du må virkelig være gjort af noget særligt og EKSTREMT godt stof. Jeg ønsker virkelig at der sker et mirakel for dig og Frede.
Jeg måtte aflive en aggressiv høne i går og følte mig tarvelig. Men tænkte så på hvor svært du må have det. Ham Frede er da helt speciel. Håber, ønsker og krydser fingre.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #159 Dato: 22 Juni , 2012, 11:49 »
Medmindre, der er hul i Fredes fusser, tror jeg ikke at det er miljøet, der får infektionen til at blusse op igen - det er bevægelsen. Deraf sengeleje til menneske-patienter med ledinfektioner - eller krykker. Det går jo nok ikke med Frede.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #160 Dato: 22 Juni , 2012, 11:56 »
Godt så, jamen herligt du allerede kendte ham  /o

Hmm jeg tror desværre du havde fået samme svar mht. røntgen om det havde været en hund eller kat.

Det hjælper selvfølgelig ikke på Frede nu  :-\
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #161 Dato: 22 Juni , 2012, 12:35 »
Tanja, måske du/vi skulle skrive til Susanne Kabell, Fjerkræklinikken, Videncenter for Landbrug?
De er som nævnt tidligere igang med en undersøgelse af netop fodbylder hos høns - ganske vist industrihøns, hvor formålet med sådanne undersøgelser jo altid er et lidt andet.

Men jeg har en gang før skrevet til Susanne med et spørgsmål om mine moskusænder, som dyrlægen (heller) ikke kunne give noget svar på. Hun svarede meget venligt og udførligt tilbage.

Jeg tænker at sende hende en samlet beskrivelse af Fredes sygdomsforløb og konsultationer hos dyrlægerne samt dine fine billeder. Evt. også Hansen's - men jeg kender årsagen til hans infektion (bl.a. meget dårlig siddepind som nu er lagt på bålet).
Måske hun kan give lidt mere forklaring?
Om ikke andet kan det være, at de kan bruge oplysninger som supplement til deres undersøgelser af store hønsebesætninger...
What you say? ;)

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #162 Dato: 22 Juni , 2012, 22:19 »
Jeg er på vej i seng, så jeg svarer lidt mere udførligt i morgen (men tusind tak alle sammen, endnu engang).
Om ikke andet kan det være, at de kan bruge oplysninger som supplement til deres undersøgelser af store hønsebesætninger...
What you say? ;)
I say go ahead and thank you. <E
Venlig hilsen Tanja

Offline Marie G.

• Passiv bruger
    • labdiva
Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #163 Dato: 25 Juni , 2012, 20:54 »
Bliver helt bekymret.. Både for dig og for Frede... Hvordan går det?
Medlem af Maranklub DK

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #164 Dato: 25 Juni , 2012, 21:21 »
Bliver helt bekymret.. Både for dig og for Frede... Hvordan går det?

Shhh...ikke fordi jeg skal svare for Tanja, men hvis den omsorgsfulde hønemor er gået til ro allerede, så kan jeg fortælle, at Frede skam er der endnu /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14