Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fredes dårlige ben/heldbred  (Læst 82859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #90 Dato: 03 Juni , 2012, 10:39 »
Nyttig info, tak for det Karina.

Frede er sløj igen /d. Han fik lov til at være ude hele dagen i går, og sov på pind i hønsehuset for første gang i en uge. I morges måtte jeg løfte ham ned fra pinden, og sætte ham på græs. Han har tydeligvis ondt i benene når han går. To timer efter kiggede jeg til ham, han lå ned i græsset og han var lige til at tage op. Hans fødder er faldet lidt i hævelse, men de er stadig varme. Jeg har ikke fået medicin med hjem til ham, og Bjarne sagde at jeg ikke behøvede at give mere antibiotika. Frede ligger nu igen på badeværelset og lagde sig i det øjeblik jeg satte ham. Han har smerter tror jeg. Jeg ringer til dyrlægen igen i morgen for at høre nærmere. Det går jo ikke for Frede hvis han skal gå rundt og have så ondt/han går slet ikke rundt, han ligger ned hele tiden :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #91 Dato: 03 Juni , 2012, 11:01 »
Åh nej.... Det har i ikke fortjent. Jeg håber virkelig at det er fordi han har været for ivrig og at han bare skal have lidt ro ind imellem.
Jeg har Stumpen liggende med dårligt ben og har helt ondt i maven når jeg ser den lille hønemligge der og bare blive liggende. I går hverken spiste eller drak den.
Jeg krydser fingre for stakkels Frede og dig...
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #92 Dato: 03 Juni , 2012, 11:03 »
Altså, nu har jeg jo mere forstand på menneske-bylder end fjerkræ-samme. MEN det er ALTID nødvendigt med længere tids behandling hvis ikke der er afløb for infektionen. Så kommer bylden igen. Så for det første tror jeg at Frede skal være sygemeldt (blødt håndklæde i brusekabinen, lækre småretter og tonsvis af kam- og fodnusning ;))i længere tid, for det andet at antibiotikakuren skal fortsætte et stykke tid endnu. Det er jo tydeligt at han får ondt af at gå/sidde på pind. Så jeg tror lidt, det er et spørgsmål, om du orker det..... Det kunne jo være interessant, hvis det lykkes, da det åbenbart er almindeligt ved tunge dyr. Jeg kunne også være lidt nervøs for at infektionen spreder sig til knoglerne i foden ved længere, ubehandlede forløb :(.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #93 Dato: 03 Juni , 2012, 15:51 »
Uanset hvad, så er Frede i hvert fald blevet så sløj igen, at jeg er bange for at han snart selv siger farvel. Jeg har vasket hans håndklæder og lagt en havehynde ind i brusekabinen, og ovenpå et lunt, tørretumblet håndklæde. Her ligger Frede lige nu. Han spiser ikke, siger nej tak til vand. Sover bare.

Det er meget trist og jeg er også ked af det, men mest ked af, at dyrlægen sagde at det blot var en simpel infektion i foden, og at han snart ville være frisk igen. Selvfølgelig kan han ikke spå, det ved jeg godt. Måske er det noget andet der er i vejen med ham. Jeg har stoppet en antibiotika tablet i halsen på ham - jeg aner ikke hvad jeg ellers kan gøre for ham, samt badet og smurt hans fødder.

Her er han, taget for ganske få minutter siden. Det var ellers lige begyndt at gå så godt :-\.
Venlig hilsen Tanja

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #94 Dato: 03 Juni , 2012, 16:15 »
Uh Tanja,
Stakkels jer. Jeg kan mærke der er meget kærlighed her. Men når jeg kigger på billedet af stakkels Frede, så må jeg stille det spørgsmål du absoult ikke vil høre (men nogen skal alstå gøre det): Er det ikke på tide han får fred?
Jeg føler så inderligt med dig, men husk altid det er dyrenes vel før dine følelser. Og det der ser altså ikke rart ud.....
Krammer til jer  *t

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #95 Dato: 03 Juni , 2012, 17:06 »
 :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal skrive Tanja  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( åhh hvor jeg føler med Frede og dig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #96 Dato: 03 Juni , 2012, 17:50 »
 Øv altså:'( *k
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #97 Dato: 03 Juni , 2012, 17:55 »
Jeg ved bestemt heller ikke hvad jeg skal gøre. Da Frede kom hjem fra dyrlægen blev han "rask" med det samme. Èen nat i hønsehuset og han er så sløj som aldrig før? Jeg forstår det ikke.

Jeg ved godt at man ikke skal holde unødigt liv i syge dyr, men jeg havde (har) dog et håb om at Frede kunne blive boende. Han har nippet lidt til dåsekattemaden for lidt siden, og liver også lidt op når jeg kommer ud til ham. Jeg tog ham på armen før og bar ham ud på terrassen hvor en høne fra hans harem stod og tiggede. Så mannede han sig op, og spiste fuglefrø af hånden. Om det er betændelsen i fødderne/benene, dårligt hjerte eller noget helt andet aner jeg ikke. Jeg vil kun Frede det bedste, og det er sikkert nok at lade ham komme i hønsehimlen - men hvor er det dog svært at tage den beslutning, så længe man kan se at han selv prøver... :-[
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #98 Dato: 03 Juni , 2012, 18:17 »
Når Frede selv kæmper og hvis sygeplejersken har mod på at fortsætte, så tror jeg, at der er håb endnu. Som Ankerine skriver længere oppe, så skulle hans antibiotika kur ikke være stoppet og han skulle ikke have været raskmeldt til hønsegården endnu - det er jo så nemt at være bagklog, når han livede op. Under alle omstændigheder så forstår jeg ikke, at Bjarne fik dig til at stoppe en påbegyndt penicillinkur, inden den reelt var tilendebragt.

Jeg ved ikke, om Frede skulle have en halv pille mere i dag. I morgen skal du ringe til Bjarne og så må han udskrive noget Baytril til Frede - så har du det i hvert fald, selv om det ser ud til at menneskepenicillinen har haft en god virkning på ham.

At Frede liver bare lidt op igen allerede skyldes sikkert penicillinen og de dejlige rolige forhold på badeværelset. Nu kender han badeværelset og er tryg der - så det må være her, han skal være - indtil han bliver helt rask....for det håber jeg så inderligt om jeg så skal bede til den gud, jeg ikke tror på *k

Kæmp Frede og Tanja - jeg håber det aller, aller bedste for jer og krydser alt, hvad krydses kan  *k *k *k *k *k *k *k *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #99 Dato: 03 Juni , 2012, 18:35 »
Tanja, det er da altid noget at han har nippet til kattemaden. Uanset hvad du vælger, så tænker jeg på jer.
Min dyrlæge, som ubetinget er verdens bedste  ;D, sagde at der kun er en slags penicillin der virker på høns. Kan ikke huske hvad det hedder men det er flydende og kan kun fåes i 1 ltr. dunk, så det er ikke noget man kan få tilsendt med posten.....
Spørg lige om jeg følte mig dum, efter i 4 dage at have brugt kattens penicillin til en af mine høns, efter hendes hane skrabede hele hendes side op!. Det eneste jeg fik ud af det var, at hendes mave blev helt smadret og tynd  /d Ikke desto mindre gik der ikke betændelse i såret, og hun lever i bedste velgående, ligger æg og hedder Victoria idag.
Næste gang jeg har et planlagt besøg hos dyrlægen i anden øjemed, så vil jeg få ham til at bestille det hjem, så jeg har det i huset hvis jeg får brug for det. Men høns har et utroligt immunsystem og er bare så seje  /o
Jeg sender varme kram og positive tanker jeres vej. Og hvis du vælger Frede skal have fred (lyder mærkeligt når man skriver det.....) så kan du sende ham videre med ro i sindet og vidende, at du gav ham alle chancer. Håber du kan mærke varmen jeg sender igennem nu. Den kommer her........  *b *b

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #100 Dato: 03 Juni , 2012, 18:56 »
Jeg ville nok også give det endnu et forsøg, især når han trods alt kan "mande sig op" til at spise. Det virkede jo med "kuren" som sikkert bare var alt for kort.
Jeg ved dog godt at det kan være en stor belastning for ejeren, dels at passe, pleje, kontakte dyrlæge osv - dels at gå fra et sygt dyr når jobbet også skal passes. Øv altså. Håber, du får taget en beslutning men vil dog sige at eftersom antibiotikaen hjalp, så er det næppe hjertet, den er gal med...
 *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #101 Dato: 03 Juni , 2012, 19:32 »

Min dyrlæge, som ubetinget er verdens bedste  ;D, sagde at der kun er en slags penicillin der virker på høns. Kan ikke huske hvad det hedder men det er flydende og kan kun fåes i 1 ltr. dunk, så det er ikke noget man kan få tilsendt med posten.....

Så vil jeg håbe at han/hun mener Baytril, som er et bredspektret anitibiotikum, som virker rigtig godt på høns, og nok er det mest anvendte. Du kan så fortælle din dyrlæge, at den mindste flaske, han/hun kan bestille hjem indeholder 100 ml. ;)
Desuden finders der flere andre typer penicillin med god virkning på fjerkræ, alt efter hvad dyret fejler -eller man formoder at det fejler.

Dengang jeg stadig fik penicillin til mine høns fra dyrlægen, doserede han altid til én behandling, der var aldrig tale om, at jeg skulle købe til et helt badekar. Dyrlægen skal også gøre rede for sit brug af antibiotika overfor  veterinærmyndighederne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #102 Dato: 03 Juni , 2012, 21:17 »
Hej Helle,
Han er en han.....LOL. Jeg vil fortælle ham at man kan få 100 ml flasker. Den må stadig række langt. Hvor meget bruger man til en høne i en behandlingsforløb? Det kan godt være det var Baytril. Det fik jeg engang til en af mine papegøjer. Kunne bare ikke umiddelbart huske navnet.
Tanja, hvordan går det med Frede?

karina dj

• Gæst
« Svar #103 Dato: 03 Juni , 2012, 21:19 »
Og hvordan får man så lige sin dyrlæge til at udlevere 100 ml baytril ? Det tip vil jeg gerne kende  ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #104 Dato: 03 Juni , 2012, 21:24 »
Og hvordan får man så lige sin dyrlæge til at udlevere 100 ml baytril ? Det tip vil jeg gerne kende  ;)

Det er så et helt andet spørgsmål, som jeg ikke skal svare på. Det vigtigste er vel også, at man kan finde en dyrlæge, som er villig til at behandle høns og give den mængde penicillin dyret har brug for i en behandling.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst