Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fredes dårlige ben/heldbred  (Læst 82952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #75 Dato: 31 Maj , 2012, 14:09 »
Åh Mette du er så uhyggelig faktuel, tak for det.
Hvad angår pyrethrin så var min store killing ved at himle og var syg i et par uger efter at huset var sprøjtet med det lede stof, og jeg har da også efterfølgende læst at katte tåler det meget dårligt
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #76 Dato: 31 Maj , 2012, 14:11 »
Jeg mener det er Bayvantic som katte på ingen måde kan tåle.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Vad

• Bruger
    • Vovseriet
« Svar #77 Dato: 31 Maj , 2012, 14:27 »
Super med link til forhandler af Hemexide. Tror det måske er lige det produkt jeg står og mangler, i al fald lyder det lovende. Har taget kontakt til forhandleren.  :)
En lækker blandet flok fjer bestående af Maran, Wyandot, Araucana, Silke og en blanding af det hele. Hanen er Maran/Araucana.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #78 Dato: 31 Maj , 2012, 14:36 »
Åh Mette du er så uhyggelig faktuel, tak for det.
Hvad angår pyrethrin så var min store killing ved at himle og var syg i et par uger efter at huset var sprøjtet med det lede stof, og jeg har da også efterfølgende læst at katte tåler det meget dårligt

Jeg hader halve forklaringer ;) eller som min historielærer altid sagde: "Du skal vide, ikke tro!"

Pyrethrin er på ingen måder u-giftigt!
Det er en nervegift, og meget giftigt for vandmiljøet f.eks.!
Så det skal som alt andet bruges med måde. Hvis du har oversprøjtet hele huset, tror jeg da pokker, at den stakkels kylling blev dårlig :(

Katte tåler rigtig mange kemiske stoffer rigtigt dårligt!
F.eks. tetræolie som er et naturligt forekommende stof, lige som pyrethin. MEN! det betyder ikke, at stofferne er u-giftige. Det er jo netop de stoffer planterne bruger til at bekæmpe uønskede mikrober, svampe og kryb med - altså gift! Og lige tetræolie er i 'familie' med terpentin, som jo er et opløsningsmiddel - så tror da pokker at kattene med deres tynde-tynde hud ikke tåler det.
Katte tåler ligesom hund heller ikke hvidløg og løg (men gider i øvrigt heller ikke æde det ;) Dvs TossePer prøver altid at stjæle af hønsenes hønseguf - men han har fået sit navn af en grund  ::)
Katte kan i øvrigt heller ikke tåle Ropa-B, som er lavet på æteriske olier af oregano, timian o.lign., der indeholder forskellige virksomme/kemiske stoffer f.eks. thymol. Så hvis I giver Ropa-B til høns eller andre dyr, skal I holde øje med/sørge for at katten ikke drikker af det.

Så både kunstigt fremstillede kemiske stoffer OG naturligt forekommende kemiske stoffer skal anvendes med stor forsigtighed - både til høns, katte og mennesker!  /o
(Som Mette Andersen skriver i den gamle tråd fra '08: Jeg mangler her en smiley med en løftet pegefinger ;))
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2012, 14:40 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #79 Dato: 31 Maj , 2012, 14:37 »
Jeg mener det er Bayvantic som katte på ingen måde kan tåle.
Ja, det er også hvad Børge skriver i den tråd, jeg linkede til overfor.

0.3 tossede får

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #80 Dato: 31 Maj , 2012, 17:24 »
Jeg har spurgt Vetcur.dk ad på Facebook. De har et produkt, der hedder "LuQuit - som bruges i dyrenes omgivelser:
Sakset fra deres brochure:
"Problemløseren til dyr, som lider under gentagne eller massive parasitangreb. Parasitter som lopper, lus, mitter, myg, deres æg, nymfer og larver kan forårsage en lang række problemer som f.eks. sekundære infektioner som, når lopper overfører æg af bændelorm til deres vært eller, de giver nedsat immunitet og dermed øget risiko for infektioner mv.
LuQuit sprayes i dyrenes omgivelser, på deres sovepladser, i boksen, på dækkener, på tæpper osv., hvor produktet reducerer det samlede parasittryk.
LuQuit består udelukkende af naturlige ingredienser, som er effektive overfor problemet uden at være giftig overfor dyr eller mennesker. Produktet bruges udelukkende i omgivelserne og ved anvendelse sørges for, at dyret er ude, og der luftes grundigt ud i 1/2 til 1 time inden dyret, igen kommer ind...grunden er, at produktet har en stærk lugt, som mange
dyr finder ubehagelig. Vi beder dig derfor, som dyreejer at tage dette hensyn til dit dyr."
- hvis der var nogen der skulle have lyst til at prøve det ;) Om det kan sprayes direkte på dyret melder historien ikke noget om. Det er det jo nok ikke godkendt til ;)

Undskyld jeg har spammet din tråd, Tanja - men jeg bliver altså bekymret, når Frontline kommer på tale. Der er INGEN der har undersøgt, hvorvidt det ender i kød og æg og hvor længe og om det er skadeligt for mennesker.

Og nu tilbage til Frede! (som jo ikke er høne og ikke kan lægge æg og højst sandsynligt heller ikke skal spises ;)

Hvordan har han det i dag? :)
Er der nogen bedring at spore?

0.3 tossede får

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #81 Dato: 31 Maj , 2012, 17:41 »
Mette, det er helt ok. Jeg har jo også selv læst meget om frontline, og at det frarådes til fjerkræ. Det første jeg spurgte om da dyrlægen hev en spray frem og sagde, at det var det der skulle bruges, var "jamen jeg har læst at det er farligt og giftigt for høns", men det sagde han at det slet ikke var. Jeg har allerede bestilt en hel liter (ja, jeg er desperat ok :o ::)) på nettet, så nu er det dét jeg får hjem. Jeg brugte chok-spray sidste år med sølle virkning. Til gengæld købte jeg noget "Red Mite Lice Control" på et engelsk site, som fjernede krible-krablerne fra huset. Jeg har siden sidste år kontrolleret redekasser jævnligt. Skiftet redemateriale mindst hver 14. dag, hældt hvidløg på hønsene, lavendel i kasserne, sprøjtet siddepindene med chokspray ca. hver 2. måned, vendt bunden i vejret på hønsene for at se. Nu hvor Frede har været syg, og jeg har siddet med ham, har jeg gennemgloet hans fjerdragt uden at se noget. Først da jeg en aften så en lus på mig selv, fik jeg beviset. Dyrlægen skulle også lede længe og grundigt før han fandt noget, men krible-krablen var der, og hvor der er en er der mange, som han sagde /d.

Vedr. Fredes tilstand:
*o Han er stort set sig selv. Han galer heeeeelt vildt meget, han står op, han spiser guf...., jeg har givet ham fri fra badeværelset en eftermiddag, og han har jagtet damer, kaldt på dem, sat sin bror på plads, givet MIG et stykke frikadelle (!) og prøvet at træde en høne. Det gik dog ikke, og nu hvor han har været ude en time kan jeg se, at han er ved at have ondt i fusserne igen. Han kommer derfor ind om lidt igen og får vasket og renset fødderne. Vi vil gerne have ham ud af badeværelset da han sviner en del efter han er begyndt at spise ordentligt igen. Han galer (og der er jo dejlig akustik på sådan et flisebadeværelse :o) meget, og det er synd for kattene som ikke tør komme ind pga. Frede. Jeg ved bare ikke hvor jeg skal gøre af ham. Vi har ingen stald, og kyllingeburet er optaget. MEN, kyllingerne er nu 2 måneder gamle. Kan jeg sætte dem sammen med de voksne nu? Det er fem araucanakyllinger. Hvis jeg kunne det, kunne Frede få deres bur at gå i indtil jeg får renset hønsehuset for utøj.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #82 Dato: 31 Maj , 2012, 19:16 »
Hvor er det dejlig læsning, Tanja!
Ja, ud med de kyllinger! De kan sagtens klare sig sammen med de store, hvis du bare laver noget de kan slippe ind under/bag, hvis det bliver for vildt /o

Fortsat held og lykke!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #83 Dato: 01 Juni , 2012, 07:38 »
Hvor er det dejlig læsning, Tanja!
Ja, ud med de kyllinger! De kan sagtens klare sig sammen med de store, hvis du bare laver noget de kan slippe ind under/bag, hvis det bliver for vildt /o

Fortsat held og lykke!
Super-duper. De små ryger i skurvognen i weekenden. Det er også ved at være lidt omstændigt at skulle holde øje med 4 hønsehuse rundt omkring på matriklen kl. 5.30 hver morgen ::). Nå ja, plus en galende hane på badeværelset også :o. Frede ville IKKE andre steder hen i går. Jeg prøvede at lægge ham i værkstedet men det gik ikke - han ville ud på sit badeværelse, og lagde sig selv på sit håndklæde på det øverste trin i brusekabinen så snart han kom derud igen. Tossede hane ::).
Venlig hilsen Tanja

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #84 Dato: 01 Juni , 2012, 07:50 »
Ha Ha Tanja. Gad vide om i nogen sinde får jeres badeværelse igen  ::)  *g Lyder til at han er flyttet ind permanent. *e
Godt at han har det bedre  *p
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #85 Dato: 01 Juni , 2012, 08:00 »
He, he - Frede er en klog hane ;D Nu kan man jo lige så godt få noget ud af at have været syg og sørge for at få valgt nogle af de positive ting til. Badeværelses gulv med varme og eget dunlet blødt håndklæde er da klart én af dem.

Det er så dejligt at vide, at Frede er i bedring - han har været så meget i mine tanker den sidste uge, og i går måtte jeg tage mig selv i flere gange at kalde Elvio for Frede ::)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #86 Dato: 01 Juni , 2012, 11:22 »
Dejligt at høre, Tanja :)

Lige et sidste lille pip vdr. Frontline o.lign:

[Pip - start]
Min bekymring går ikke så meget på, hvorvidt Frontline er giftigt for hønsene - de kan vist tåle en hel del, når man tænker på, hvad hønseholdere har udsat dem for af giftigt stads gennem årene  <R
Min bekymring går mere på, hvad du/vi får med indenbords, når vi spiser æg og kød fra høns behandlet med Frontline. Da produkter som Frontline er beregnet til selskabsdyr, der ikke skal spises, undersøger producenter jo ikke, hvor længe stoffet 'lagres' i hønsekroppen.

Som udgangspunkt vil jeg mene at: Æg og kød skal tilbageholdes i 30 dage efter behandling med Frontline el.lign.

Ofte skal behandlingen på selskabsdyrene jo gentages hver 4. uge, så jeg antager, at det er fordi virkningen af stoffet ophører efter 4 uger.
Og faktisk nok endnu længere, da 4-ugers-intervallerne jo skal sikre, at dyret genbehandles før virkningen helt ophører, og lopperne springer på igen.

Men det er jo bare min mening og min bekymring ;)
[Pip - slut]

Fortsat god bedring til Frede  /o

0.3 tossede får

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #87 Dato: 01 Juni , 2012, 11:42 »
Jaaaa, Frede ved nemlig godt hvor der er lunt og lækkert. Godt nok er han blevet installeret på det gamle badeværelse uden gulvvarme, men det er nu nok lidt luksus for en kobberfarvet maranhane med egernhane og dårlig kam allligevel ;D. I morges satte jeg mig med ham i 5 min., fordi han blev ved med at gale. Så snart benene er kommet bagud og han ligger på brystbenet, så får kammen en nussetur, og så falder Frede i søvn. I morges begyndte han tilmed at snorke *f.

@Mette: Helt fint. Jeg forstår din bekymring og studser også lidt, men jeg tager dyrlægens ord for gode varer. Jeg troede måske jeg skulle behandle med fx Ivomec, hvor jeg ved at der er tilbagelholdelsestid på 30 dage.

Mine katte får Frontline i pipetter for flåter og lopper, og vores "dampkat" Kaj falder altid til ro, når han har fået "sit fix" i sommermånederne, hvilket jo i hvert fald tyder på, at der er noget i som påvirker organismen. Dog ser jeg det som en nødvendighed at give kattene det, da der er millionvis af flåter hvor vi bor. Jeg piller 2-5 af hver kat hver eneste dag. Død eller levende /d.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #88 Dato: 01 Juni , 2012, 12:44 »
Jeg forudser at Frede bliver MEGET vanskelig at få raskmeldt ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #89 Dato: 01 Juni , 2012, 19:20 »
Jeg fik min dyrlæge til at ringe og undersøge forholdene med frontline hos firmaet. Pipetten går i blodbanerne, og er derfor = 30 dages tilbagehold på slagt og æg. Spray går ikke i blodbanerne, og er derfor ikke at finde i hverken kød eller æg!

Ikke dermed sagt det er ok at behandle med frontline spray, og da slet ikke forebyggende. Vi bli'r altså nødt til at ta' resistens seriøst!
Men jeg kunne nu sagtens finde på at bruge det på benene af en høne der døjer med kalkbensmiden, uden at være bange for at giften skal ende i æggene  ;)