Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De skrukker som gale :D  (Læst 11137 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsene på Bakken

• Passiv bruger
De skrukker som gale :D
« Dato: 19 Maj , 2012, 18:48 »
Først lagde sussexen Maude sig. Og fik 8 fine kyllinger der nu snart er tre uger gamle.

Undervejs lagde hendes søster Vera sig. Hun får kyllinger i næste weekend.

I denne uge lagde brahmaen Bakker sig så, og får kyller om 2½ uge...

Og eftersom vi måtte aflive hanen Øjvind, er der nu kun Irma og Punker tilbage til at passe haven og lægge æg :). Og lur mig om Irma nu ikke også ligger an til at ville ruge ::). Stakkels Punker - så kommer hun til at passe hele haven helt alene. Det er næsten synd. Og vi har ikke flere æg hvor der er chance for befrugtning. Så HVIS farverolle-Irma bestemmer sig for at være skruk, så må vi på jagt efter æg til hende, et sted her på fyn :)

Det er forhåbentlig kun én gang om året de bliver skruk, ikke??

8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

karina dj

• Gæst
Sv: De skrukker som gale :D
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2012, 18:51 »
 ;D Sådan er der vist flere der fejrer foråret  ;D

Jeg kan berolige dig med at nogle kun skrukker 3 gange om året *f

Tillykke med skrukkerne...eller hvad?  ::)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2012, 18:52 »
Skrukke glade (eller gale ;) ) racer bliver skruk mange gange i sommerens løb.
Jeg afskrukker på samlebånd /o  for hønsene skal levere rugeæg og rugning foregår her i maskine :)

Offline Miss Julle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2012, 18:53 »
Ih jhvor du kan. Jeg kæmper en kamp for at få et par af mine new Hampsire til at skrukke. ikke om de gider, og vi drukner i æg..
1.3 Blå kobber Maran
0,2 sort kobber Maran
0.2 New Hamphsire
0.1. Grünlægger
1,0 perlegrå EA
0.1 Guld blåbåndet Brahma
0.1 Sølv sortbåndet Brahma
0.1 Skånske blomsterhøns
0.1 sort araucaner
0,1 guldrandet orpington
0.3 Gul wyandot
0,1 sort colombia wyandot

0.1 Strid ældre skøn fremragende musefanger
0.1 Gul labrador pige
1.1 teenage børn

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2012, 18:55 »
"Kun" tre gange! Milde makrel :D!!! Den går altså ikke :D

Og jo tak, det er da også overdrevet hyggeligt med kyllinger, men lidt trist for den sidste høne der ikke skrukker - så må hun vandre mutters alene omkring (indtil Maudes kyllinger er store nok til at komme med i haven).
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2012, 18:57 »
Vi er nybegyndere og meget uteknologiske - ingen rugemaskiner, inden varmelamper osv.

Puha, tænk hvis de har tænkt sig at skrukke hele sommeren. Så kommer jeg til at få brug for råd til at afskrukke. På mest humane vis :).

Er sussex særligt "skrukkede"??
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2012, 19:08 »
Godt du ikke har dværg Sussex, alle mine 4 har været skruk 2 gange allerede.. de er gået igang med deres 3 gang nu.

Ang. New Hampshire så skrukker de store stort set ikke.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2012, 19:11 »
Uha uha - Martin, det var dog nogle ihærdige damer :)
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2012, 19:51 »
Vi er nybegyndere og meget uteknologiske - ingen rugemaskiner, inden varmelamper osv.

Jamen kæreste ven - hvad i himlen skulle I også bruge rugemaskine m.m. til ;D ;D

Lille Punker vil sikkert også være, som de andre...så hun ligger nok også snart ::) ;) ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2012, 19:55 »
Tak spids - tænk hvis hun gør :D Hvor skal vi dog gøre af alle de kyllinger. Og så skal vi ud og powershoppe befrugtede æg, for hanen har vi hugget knoppen af :).

Og nej, du har da helt ret - jeg har jo faktisk 3, snart 4, måske 5 hønerugemaskiner :).
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2012, 19:58 »
Jeg har ikke mindre end 6 skrukhøns, og de kan ligge alt det de gider, der er kun en i år der har kyllinger.
Det smitter, for det er vildt hyggeligt at ligge i bunke, og sådan ender de så alle mand.
Jeg ville tro at hvis man tager den første der lægger sig og flytter den væk fra flokken, så kan man måske undgå at de lægger sig alle sammen, men det er jo hønens natur at ville yngle, så det er nok ikke metoden.
der er ingen af mine der ligger på æg, og de er da også ligeglade.

De skal ikke gå så langt for at æde og drikke, så jeg er ikke bekymret for om de bliver for tynde, men det er da irriterende når de bliver flere og flere i bunken.
De fire der ikke skrukker mener åbenbart ikke at de behøver lægge æg, for det er der kun 1 der gør, resten lader som ingenting.
Jeg må ha' noget andet end orpington, men min erfaring er i øvrigt, at hvis man afskrukker dem, så bliver de skruk igen om kort tid, så jeg lader dem være.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2012, 20:02 »
Ina - jeg har også gjort mig den tanke, at hvis man afskrukker, så bliver de vel skruk igen hurtigt derefter. Men hvis jeg lader dem ligge (dem jeg ikke ønsker skal ruge kyllinger ud) - hvor længe kan de så ligge der? De har mad og vand indenfor rimelig rækkevidde, og hvis de hygger sig og er i ruge-trance, så kan de vel ligge der længe. Plejer dine at droppe projektet igen?
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2012, 20:02 »
Vi har også 2 høner som skrukker for 2. gang i år. Nu er det altså ikke sjov mere  /1 . Jeg vil gerne be om æg i stedet, og så vente med flere kyllinger. Man kan jo ikke blive ved med at udvide besætningen :-\ . Men det skal de have ... De er gode til det. Ligger fint, tiden ud og passer deres kyllinger til ug, og det er endda dværg italienere, som åbenbart ikke har ry for at være gode skrukkere  ::)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2012, 20:05 »
Ja de dropper det igen, men der kan godt gå lang tid, og egentlig er det jo ikke superfedt at de bare ligger der og glor, jeg tænkte bare at hvis man skiller dem ad, så er det måske knap så hyggeligt, så måske de stopper hurtigere, men de kan gerne ligge 4-6 uger
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2012, 20:05 »
Jeg har ikke mindre end 6 skrukhøns, og de kan ligge alt det de gider, der er kun en i år der har kyllinger.
Det smitter, for det er vildt hyggeligt at ligge i bunke, og sådan ender de så alle mand.
Jeg ville tro at hvis man tager den første der lægger sig og flytter den væk fra flokken, så kan man måske undgå at de lægger sig alle sammen, men det er jo hønens natur at ville yngle, så det er nok ikke metoden.
der er ingen af mine der ligger på æg, og de er da også ligeglade.

De skal ikke gå så langt for at æde og drikke, så jeg er ikke bekymret for om de bliver for tynde, men det er da irriterende når de bliver flere og flere i bunken.
De fire der ikke skrukker mener åbenbart ikke at de behøver lægge æg, for det er der kun 1 der gør, resten lader som ingenting.
Jeg må ha' noget andet end orpington, men min erfaring er i øvrigt, at hvis man afskrukker dem, så bliver de skruk igen om kort tid, så jeg lader dem være.
Ina@ Jeg har også 3 orpington der har lagt sig på stribe og de andre 3 lægger ikke mange æg. Der er stort set kun 1 i snit om dagen nu og før væltede vi os i æg.
Så du akfskrukker ikke, men lader dem ligge og hygge:-) det tror jeg også jeg vil lade mine gøre. Jeg har fået to hold kyller i foråret og det er alt rigeligt til mit behov.
Hvordan afskrukker i andre hvis nu og såfremt???