Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: orpingtonkylling med fjer/dun på løb  (Læst 6231 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
orpingtonkylling med fjer/dun på løb
« Dato: 18 Maj , 2012, 21:35 »
  ???
Er det normalt at nogle orpe-kyller har dun på løbene?

Tænkte at de måske forsvandt, når de blev lidt ældre, men af de 6 ugers kyller jeg har gående har 2 dun på løb ( stadig)
Ellers er det vel det man kalder en skønhedsfejl eller hva ::)

Vh Pernille

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: orpingtonkylling med fjer/dun på løb
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2012, 21:36 »
Den er 0 point, hvis du vil udstille.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2012, 21:45 »
Det forsvinder, når de er voksne. Som regel :)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2012, 21:48 »
Det lyder som om noget andet end Orpington har været inde ovre et eller andet sted undervejs.
Mvh
Erik Andersen

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2012, 08:45 »
Det lyder som om noget andet end Orpington har været inde ovre et eller andet sted undervejs.
Pilegaarden@ Du mener i generationer tilbage eller?? For her har der ikke været andet ind over og moderdyrene er købt af Rudy og svend Holm, så mon ikke de er rene ;)
Vh Pernille

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2012, 09:01 »
Nu ved jeg ikke så meget om hvad orpingtonen er sammensat af oprindeligt, men der kan stadig opstå små rester og levn fra de racer som er brugt til at skabe orpingtonen med. Australorperne kan fx osse vise sig med dun på løbene, jeg har ikke set det selv her, men det har en anden avler jeg kender...  ;)

Jeg ville ikke bruge sådan et dyr i avlen...

Har lige læst mig til at der er krydset kochin ind over, og så er det jo ikke så mærkeligt der kunne dukke sådan noget op ;)
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2012, 09:04 Fra karina dj »

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2012, 09:18 »
De forsvinder, og jeg har aldrig set en voksen orpington med fjer på løbene, men ind i mellem på kyllingerne
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2012, 10:46 »
Pyyh ha, Ina, Det er jeg glad for  <:. Jeg har nemlig købt 3 sort/hvide orpington kyllinger og de har lidt dun på benene. Bliver de gode, kunne jeg da godt tænke mig at udstille. Forældredyrene var virkelig flotte.
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2012, 13:19 »
Nu ved jeg ikke så meget om hvad orpingtonen er sammensat af oprindeligt, men der kan stadig opstå små rester og levn fra de racer som er brugt til at skabe orpingtonen med. Australorperne kan fx osse vise sig med dun på løbene, jeg har ikke set det selv her, men det har en anden avler jeg kender...  ;)

Jeg ville ikke bruge sådan et dyr i avlen...

Har lige læst mig til at der er krydset kochin ind over, og så er det jo ikke så mærkeligt der kunne dukke sådan noget op ;)

Jamen det lyder jo meget logisk så, når det er kochin der har vært med til at fremavle orper.
Jeg skal ikke bruge mine til udstilling, men derfor må de jo gerne være racetypiske alligevel.;-)
Vh pernille

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2012, 13:35 »
Men hvis de forsvinder når de vokser op er det jo ikke så alvorligt...  ;)

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2012, 22:27 »
Nej selvfølgelig ikke:-) undrede mig også bare over alt det dun på fusserne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2012, 23:44 »
Hvor meget er " alt det dun" den skal jo ikke være behåret som en brahma kylling <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2012, 00:01 »
Jeg læser bare med på sidelinien.

Umiddelbart lyder det ikke rigtigt (i mine ører) at 6 ugers kyllinger af Orpington, har så mange 'dun' på deres løb at man ligefrem lægger mærke til det.

Men selvfølgelig, hvis en fodbefjeret race har været med inde over, generationer tilbage, kan der vel pludselig vise sig gener fra denne forfader.
Mvh
Erik Andersen

Serama

• Gæst
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2012, 22:13 »
At fjerne dun på løbene hører med til almindelig klargøring af glatløbede høns til udstilling. Det er bestemt ikke ualmindeligt at der er lidt dun på løbene eller mellem tæerne og det er især hos de "svære" racer det er et problem. Ex. er der næsten altid dun på løb eller mellem tæerne på wyandotter og orpington.

At høns er købt hos en dygtig og anerkendt opdrætter er bestemt ikke ensbetydende med at sådanne skønhedsfejl ikke findes på dyrene - den dygtige opdrætter ser sådanne skønhedsfejl inden udstillingen og undgår som regel at få bedømt dyrene med et rundt 0 (nul).

En dygtig opdrætter krydser ofte med andre racer for at opnå nogle goder, som hans race mangler. En sådan krydsning giver ofte en bedre størrelse på grund af krydsningsfrodighed - hvilket i sig selv kan være et stort plus ved store høns.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 23 Maj , 2012, 09:58 »
At fjerne dun på løbene hører med til almindelig klargøring af glatløbede høns til udstilling. Det er bestemt ikke ualmindeligt at der er lidt dun på løbene eller mellem tæerne og det er især hos de "svære" racer det er et problem. Ex. er der næsten altid dun på løb eller mellem tæerne på wyandotter og orpington.

At høns er købt hos en dygtig og anerkendt opdrætter er bestemt ikke ensbetydende med at sådanne skønhedsfejl ikke findes på dyrene - den dygtige opdrætter ser sådanne skønhedsfejl inden udstillingen og undgår som regel at få bedømt dyrene med et rundt 0 (nul).

En dygtig opdrætter krydser ofte med andre racer for at opnå nogle goder, som hans race mangler. En sådan krydsning giver ofte en bedre størrelse på grund af krydsningsfrodighed - hvilket i sig selv kan være et stort plus ved store høns.

Det er nemlig helt rigtigt, Bent /o

Enhver der er avler/opdrætter af især de store racer (bl.a. Orpington), vil hvis de tager brillerne ordentligt på, kunne finde enkelte kyllinger med små dun på løb/tæer ;).

Det er ganske almindeligt, og kan absolut næsten ikke undgåes. Selvom jeg har flere stammer hvor jeg har avlet det ned til et minimum, så ses det ofte hvis jeg selv, eller en evt. køber af høns, sætter en ny hane til disse høns, at der pludselig kommer flere kyllinger dem dun på løb/tæer. Det skyldes selvfølgelig, at der kan ske det at der pludselig er kommet nye gener ind i avlen, som arter sig anderledes end man regnede med.

Jeg har faktisk engang købt en meget fin hane (højt bedømt på en stor udstilling) denne hane fik flere fjer på løb efter nogen tid hos mig.
Såfremt ALT andet ekstriør mæsssigt er helt i top, og der "kun" lige er et par små dun/fjer på løb, på tror jeg udstiller trækker disse ud inden udstilling, og dermed ændrer et 0 point til måske 94 point.
Det er som Bent også skriver ovenfor, helt almindeligt at gøre ;).