At fjerne dun på løbene hører med til almindelig klargøring af glatløbede høns til udstilling. Det er bestemt ikke ualmindeligt at der er lidt dun på løbene eller mellem tæerne og det er især hos de "svære" racer det er et problem. Ex. er der næsten altid dun på løb eller mellem tæerne på wyandotter og orpington.
At høns er købt hos en dygtig og anerkendt opdrætter er bestemt ikke ensbetydende med at sådanne skønhedsfejl ikke findes på dyrene - den dygtige opdrætter ser sådanne skønhedsfejl inden udstillingen og undgår som regel at få bedømt dyrene med et rundt 0 (nul).
En dygtig opdrætter krydser ofte med andre racer for at opnå nogle goder, som hans race mangler. En sådan krydsning giver ofte en bedre størrelse på grund af krydsningsfrodighed - hvilket i sig selv kan være et stort plus ved store høns.
Det er nemlig helt rigtigt, Bent

Enhver der er avler/opdrætter af især de store racer (bl.a. Orpington), vil hvis de tager brillerne ordentligt på, kunne finde enkelte kyllinger med små dun på løb/tæer

.
Det er ganske almindeligt, og kan absolut næsten ikke undgåes. Selvom jeg har flere stammer hvor jeg har avlet det ned til et minimum, så ses det ofte hvis jeg selv, eller en evt. køber af høns, sætter en ny hane til disse høns, at der pludselig kommer flere kyllinger dem dun på løb/tæer. Det skyldes selvfølgelig, at der kan ske det at der pludselig er kommet nye gener ind i avlen, som arter sig anderledes end man regnede med.
Jeg har faktisk engang købt en meget fin hane (højt bedømt på en stor udstilling) denne hane fik flere fjer på løb efter nogen tid hos mig.
Såfremt ALT andet ekstriør mæsssigt er helt i top, og der "kun" lige er et par små dun/fjer på løb, på tror jeg udstiller trækker disse ud inden udstilling, og dermed ændrer et 0 point til måske 94 point.
Det er som Bent også skriver ovenfor, helt almindeligt at gøre

.