Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtekyllinger  (Læst 1447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Slagtekyllinger
« Dato: 17 Maj , 2012, 08:45 »
Denne video er lagt ind under stop dyremishandling.
Syntes i skal tage et kig.  ;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BitYl1vomTk
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Slagtekyllinger
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2012, 09:10 »
de ser da fine ud , ved godt det ændrer sig når de når slagtevægten, men der var jo ingen tegn på mistrivsel, hatten af for den unge mand der tør ta kampen, imod fordomme og amerikansk polske forhold

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2012, 09:11 »
Kyllinger med høj livskvalitet? Måske skulle nogen invitere HAM til en omgang havehønsevandring. Og god plads - ja, som 16 dage gamle ::).
Jeg er helt klar over at man ikke kan producere millionvis af slagtekyllinger under hobby-forhold. Men denne knægt ser kun de tekniske funktioner og slagteri-afregningsresultatet.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2012, 09:24 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2012, 09:23 »
der skal jo vær økonomi i det for at der er plads til at forbedere noget, og det er da smart at sælge kyllingefødder til kina, hvad mon en indsamling af havehønsefødder ville blive bedømt til, næppe de 10 som de normalt fik bonus for

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2012, 10:14 »
Nææ, det jo Carl! Ham kender jeg godt. Han linkede også videoen til hans Facebook, hvor vi fik en lille diskussion ud af det.

Synes simpelthen det er forfærdelig, at kyllingerne slagtes efter de er 39 dage gamle...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2012, 10:35 »
Altså, vi kan jo lige så godt se i øjnene at industrikyllinger aldrig forsvinder, det gør burhøns nok heller ikke...(desværre) Så er det jo vores forbandede pligt at sørge for at dyrene har det bedst muligt så længe de er her. Og nu mener jeg ikke at burhøns er OK, misforstå mig ikke, men jeg er realist nok til at indse at det nok ikke forsvinder.
Jeg kunne ikke drømme om at købe burhønseæg, ej heller skrabe,men jeg er jo heldig, har mine egne ægmaskiner.
De lever kun 39 dage slagtekyllingerne,helt ærligt, det tror jeg faktisk er deres held. at holde 45000 brahmaer som slagtekyllinger, forestil jer, 2 år i de store flokke.
Jeg tager sq hatten af for den unge gut, han viser indenfor, så folk kan se med egne øjne hvad der foregår. Han vil sikkert stadig få på hatten og blive kaldt dyremishandler. Men jeg lagde mærke til at der var rent og lyst og tørt i stalden, der var forholdsvis roligt. 
Vi har stadig lang vej at gå for at opnå optimale forhold i industrien (hvis det kan lade sig gøre) men jeg syntes faktisk det så ganske, efter forholdene, fornuftigt ud. Nu tror jeg også det var en af de pænere stalde vi så her, der er sikkert mange steder hvor det ikke ser så "godt" ud. Industri er penge sådan er det bare... så er vi få der er heldige at vi kan undgå de produkter. men helt kan vi aldrig komme udenom.
Jeg vil gerne sige tak til Carl, for fremvisning af hans stald... !  Jeg håber at han som næste generation vil fortsat arbejde på at forbedre vilkårene for vores produktionsdyr. og her tænker jeg især på transport til slagteri og selve slagtningen... der hænger bremsen vist gevaldigt.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2012, 10:46 »
Jeg giver dig ret Wanda :)
Det ser jo pænt og lyst ud.

Ja godt det kun er 39 dage og ikke 2 år....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2012, 11:04 »
i bund og grund er vores egne små hyggehøns jo også produktionsdyr, vi har dem for kødet og æggenes skyld, og så lidt for udstilling (vores behov, sikkert ikke hønsenes) vi har sat hegn om vores dyr og vi fodre dem....
alternativet er at bo i huler og og gå ud med bue og pil hver dag ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2012, 11:13 »
Jeg synes egentlig blot, at jeg fik nok, da jeg læste kommentarene til videoen. Jeg er helt med på, at denne unge gut, synes hans far er stor mand, og de er stolte af deres kyllingefarm, og jaja, det ser da fint ud, ventilation og smarte fodertrug og hvad han alt snakker om. MEN 45.000 kyllinger samlet...der er jo en frygtelig larm, hvilket man også kan høre på videoen, og bare dét er nok til, at jeg synes, det er dyre MIStrivsel. Man brugte i gammel tid, og gør det nok desværre mange steder endnu, larm og lyde som tortur instrumenter... Altså hovedet har brug for ro (også hønsehoveder), og det ses jo tydeligt på vores havehøns, hvordan de nyder at tage en morfar i solskinnet osv osv. Disse kyllinger får aldrig ro, og så får de 3 timers søvn om natten...hvor herre til hest.. Ja undskyld, men så har man da virkelig misforstået en kylling/hønes mønster.. Man har da ALTID sagt, at hønsene står op med solen!! Dvs, de sover, når det er mørkt.. Og i denne tid er det sku da min fra kl, 22 til kl. 4-5 stykker om morgenen...det er da ikke 3 timer!! Den unge fyr starter med at sige, at de er stolte af deres ejendom, hvilket er godt for dem, "og se", siger han.. "der er marker så langt øjet rækker". Jamen, hvad er så grunden til, at disse kyllinger ikke kan deles op i mindre hold og få noget udendørs og udenomsplads, så dyrevelfærden kunne højnes lidt!??? $$$$$$$, det er lige dét, der er årsagen! Jeg ved da godt, at industri produktion af dyr ALDRIG forsvinder, men det er måden, man gør det på, der pisser mig af ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2012, 11:16 »
Nej, desværre forsvinder produktionsdyr ikke. Men de kan godt få bedre vilkår i den korte tid de lever. Synes Carls forhold så rimelige ud. Det bliver selvfølgelig værre når de når slagealderen, så er der nok godt fyldt ud.....
Men et af de pænere fjerkræhold trods alt. Og det er nok de brådne kar der som regel vises mest frem i medierne.
I sidste ende er det jo os som forbrugere der ikke vil betale ret meget for varen, og det gør at produktionsleddet sparer hvor de kan....eftertænksom pause..... og alle kan jo ikke have hønsene som os i haverne, hvor de lever et godt hønseliv indtil de slagtes. Vi må vist bare have god samvittighed over vores eget hønsehold og undgå købekyllinger hvor vi kan....
Det jeg synes er fuldstændig utopi er, at dyr skal fragtes til udlandet under kummerlige forhold, for at blive slaget og derefter fragtes tilbage igen.....det er da total åndssvagt! Så kort vej og tid til slagteriet som muligt, tak.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2012, 11:19 Fra Cartouche »

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2012, 11:19 »
Nej, desværre forsvinder produktionsdyr ikke. Men de kan godt få bedre vilkår i den korte tid de lever. Synes Carls forhold så rimelige ud. Det bliver selvfølgelig værre når de når slagealderen, så er der nok godt fyldt ud.....
Men et af de pænere fjerkræhold trods alt. Og det er nok de brådne kar der som regel vises mest frem i medierne.
I sidste ende er det jo os som forbrugere der ikke vil betale ret meget for varen, og det gør at produktionsleddet sparer hvor de kan....eftertænksom pause..... og alle kan jo ikke have hønsene som os i haverne, hvor de lever et godt hønseliv indtil de slagtes. Vi må vist bare have god samvittighed over vores eget hønsehold og undgå købekyllinger hvor vi kan....
Det jeg synes er fuldstændig utopi er, at dyr skal fragtes til udlandet under kummerlige forhold, for at blive slagetet og derefter fragtes tilbage igen.....det er da total åndssvagt! Så kort vej og tid til slagteriet som muligt, tak.

Enig i alt...undtagen det, at alle ikke kan have høns i haverne som os.. Nej ikke alle, men mange kan da :) Hvis de altså vil.. Og jeg må da sige, at jeg glædes hver evig eneste gang, når min hønsefeber har smittet af på andre, der så vælger at gøre det samme :):):)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2012, 11:37 »
Det er et efter min mening noget sminket og skønmalet billede der her fremlægges.

Det er kyllinger, som er langt fra den endelige størrelse og når de bliver noget større, så vil de gå meget tættere. Husk også at der IKKE muges ud mens der er kyllinger derinde, så det bliver kun værre. Stanken af ammoniak er jo heller ikke med på billederne, der skal man have været i en stald for at opleve..

Nå, men der må gå 20 kyllinger per kvadratmeter når de når endelig størrelse. Det er altså ikke meget plads. På 50*50 cm er det 5 kyllinger. Prøv at spærre 5 kyllinger på 2 kg inde på den plads..
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Fakta_om_kyllinger/Sider/Fakta_om_kyllinger.aspx

Derudover så bemærkede jeg at hvis den gode Carl siger sandheden, så overtræder han altså dyrevelfærdsloven! Han skriver at der er slukket 3 timer hver nat for lyset (og at det er rigeligt til de små kyllingehjerner..) Loven siger enten 6 sammenhængende timer eller 4 sammenhængende timer + 2 sammenhængende timer (og så ½ times skumring i hver ende!)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2012, 11:49 »
tja hvis man ikk syntes de havde det godt så køb polske kyllinger istedet, de har det sikkert bedere

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2012, 11:51 »
Jamen vi køber "jo" ingen af dem Kristian  ;) Vi spiser seføli vores egne... har slet ikke taget hul på dem fra sidste år endnu...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2012, 12:07 »
Så er jeg uvenner med mine høns... I den her papkasse på 40*60 cm må der gå knap 5 slagtekyllinger (4.8 for at være helt præcis). Men jeg ville altså ikke putte mere end 3 derned... Bare lige for at illustrere hvor lidt plads slagtekyllinger har.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi