Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nedgang i hønseholdet, hvordan?  (Læst 2199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Nedgang i hønseholdet, hvordan?
« Dato: 16 Maj , 2012, 16:39 »
Jeg er desværre nok nødt til at gå ned i racer, bruger 3 kvarter-1 time hver dag på bare at fodre/vande høns og kigge lidt til dem.  :P

Jeg er nødt til at skære ned men hvordan og hvem skal væk.
Det er bare så træls med alle de skønne racer og så er der jo alle dem der sælge rugeæg fra de skønne racer. Det er svært at holde sig tilbage for.....
(så stop venligst med det, bare en bøn  :P<H

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

karina dj

• Gæst
Sv: Nedgang i hønseholdet, hvordan?
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2012, 16:44 »
Uha Bettina!

Jeg synger i samme kor, og jeg har endda ikke engang børn! Om jeg fatter hvordan I får det til at hænge sammen  :-\

Jeg bruger minimum en time bare om morgenen, i kyllingesæson vel at mærke  ;) så er der alt det der skal tjekkes op på i løbet af dagen...og jeg er langt fra hys med rengøring, rense vand osv

Nå, men jeg skærer jo allerede i 1 race til efteråret, men hvordan det kommer til at retfærdiggøre det regnskab der hedder plus 3-4 racer her i foråret  ::) det må revisoren forklare, er ikke go til det med tal  :P
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2012, 16:57 Fra karina dj »

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2012, 16:56 »
for mit vedkommende er det "let" nok. Bor i byzone og kun 1200m2 som konen og børnene osse mener de skal ha del i >:(, det gir nogle naturlige begrænsninger, som jeg kan bruge mange timer på at fundere over hvordan jeg kommer udenom :o ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2012, 17:04 »
Jeg hyler med i kor her. Med græsset der skal slås, ukrudtet der skal fjernes, havedammen der skal repareres, huset der skal males, tøjet der skal vaskes...., så er 1-2 timer om dagen på hønsene i overkanten :(. Jeg har gået og udvalgt "dig, og dig og dig og dig"..., I skal sælges..., men det er svært. Alt for svært. Derfor: Jeg satser på at vinde i Lotto på lørdag, en stor gevinst naturligvis, så jeg kan sige mit job op, og blive hjemmegående hønemor ;). Måske med en lille gårdbutik som bi-erhverv.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2012, 17:25 »
Aha du siger noget Tanja :D

Jeg vil også gerne de går rent og rent vand hver dag og det er ikke nemt at nå.
Har ihvertfald ikke tid til at hjælpe med at kalke, slå græs (men kun til mine høns) osv
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2012, 17:40 »
Lad mig lige understrege, at det ikke nødvendigvis er løsningen at være hjemmegående  ::)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2012, 18:03 »
Nå ja,  istedet for at spare på mine høns, som er min hobby og som jeg holder af, så vil jeg hellere spare på computeren og tv.
Jeg ser f.eks næsten aldrig tv.

Men jeg har jo heller ikke mand og børn som tager enormt meget tid.

Det eneste som begrænser min lyst til at have mange racer er pladsen og pengene.

Men der skal jo tid til det hele og tiden løber dæleme bare ALT for hurtigt.  /d

@ Bettina

Jeg ved ikke hvor langt du vil skære ned og hvad du vil beholde. Men en race som Dorking er der ikke for mange avlere af.
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2012, 18:07 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2012, 18:52 »
Nej og jeg vil aldrig få så godt blod som jeg har nu i dorking :( Jeg ved ikke hvad jeg vil beholde og hvad der skal ud, men en race eller farve skal ud.
Brahmaerne i 3-4 forskellige farver kan jo gå sammen til senere avl og wyandotter i 3 farver kan vel også og manden og ungerne kan jo også og så hestene de må hellere have hver deres boks....   :-\
Pjat til side, men alle de kyllinger fylder og spiser for meget for ikke at snakke om de 7 ællinger på 2,5 uge der går der også   :o
Mvh Bettina.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2012, 19:00 »
Helt sikkert er det på denne her årstid at der er fyldt godt op. Så gælder det så bare om at få sorteret hele tiden, så det kun er de bedste dyr som bruger pladsen.

De kan jo også godt gå sammen kyllingerne, dog vil jeg anbefale at skille hanekyllingerne fra hønekyllingerne. De gamle høner kan jo også gå sammen efter endt avl osv. Og så er der så lige hanerne som skal opbevares.

Jeg har mine avlstammer som jeg starter med op med og når jeg synes at jeg har kyllinger nok, så begynder jeg at skære ned i antallet af høns i stammerne.
Så der kun er dem som jeg skal bruge til næste år tilbage.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2012, 19:29 »
Jeg hopper med på Tanjas vogn med lotto ;-);-);-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2012, 19:46 »
maske kan du lave en fuld auto vandingsanlæg og en til foder. så kan du bruge den tid til snakke med dyrene. eller så som min Kæreste sige det jeg lige så godt kan sælge min side af sengen da jeg næsten ikke kan nå at bruge dem :-)

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2012, 20:00 »
Stemmer også for den metode med lotto - selvom jeg ikke helt har gennemskuet hvordan det skal give flere timer i døgnet... ::)
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #12 Dato: 16 Maj , 2012, 20:17 »
Jeg ville jo gerne ned på 2 racer og lidt forskellige farver og så lidt flere af hver slags, men tror aldrig på at det kan lade sig gøre,   :-\
Det er jo også fordi at der er mange man skal have sorteret i og sådan og det syntes jeg faktisk er vildt spændende at gøre. + alle de kokke der er til slagt.
Sidste rugning i år bliver sat over inden for 14 dage så er det slut for i år....

Der var en der skrev til mig på nogle kokkyllinger på min hjemmeside og det viser sig så at vores ejendom er hendes barndomshjem. Det er lidt sjovt at man skal "mødes" på den måde. Så glæder mig helt vildt til hun kommer om nogen uger og så får en lille historie om gården :)

Mvh Bettina.

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 Maj , 2012, 20:19 »
Hvis det tager for lang tid så gælder det om "work smart - not hard".

Jeg har f.eks. lavet en automatisk vander af en svømmeventil fra Amerika samt en altankasse. Nu kan der kobles en al´m. vandslange til. Der åbnes for vandet, mens der fordres, og lukkes igen efter (kan automatiseres med et vandingsur) Anlægget kan meget nemt udbygges uden det koster ret meget. Når det skal rengøres, så kan det nemt skildes af og vaskes i en gammel opvaskemaskine. Vupti vandingsanlæg til under 100 kr. og ingen vand der skal slæbes!

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 16 Maj , 2012, 20:29 »
tror oss du skal kigge på arbejdtsgange, og rationalisere mine drikker af en spand og avlsstammen fra en 30 l beholder der står i skyggen.