Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Befrugtet eller ikke befrugtet?  (Læst 6669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
Befrugtet eller ikke befrugtet?
« Dato: 14 Maj , 2012, 14:03 »
Kan man se om æg er befrugtede ved at hælde dem ud på en hvid tallerken? Kun 2 af 25 perleæg viste livstegn på 10.dagen da jeg lyste dem. Da perleæg godt kan være lidt tricky tog jeg et og knaldede det ud på en hvid tallerken,-det lignede et æg og jeg fandt ikke så meget som en prik på blommen. I samme kasse har jeg også et par sussexæg, de er ganske livlige, så jeg formoder at rugemaskinen er ok. Eller også passer temperaturen ikke til perleæg? Termometret er ikke ret let at aflæse, men jeg har til gengæld heller ikke pillet ved termostaten siden sidste kassefuld af kyllinger.
Gode råd modtages med stor tak!
Mth
Helle på Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Befrugtet eller ikke befrugtet?
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2012, 14:08 »
hvis der ikk er spor af edderkop og blodårer men det ser "normalt"ud er de jo ikk befrugtede

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2012, 14:08 »
Efter 10 dage i rugemaskinen, vil du helt sikkert kunne se spindelvæv i æggene. ( hvis de er befrugtet)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2012, 14:26 »
Nu er Perlehønse-æg ikke ekstremt mørke i skal-farven, så befrugtning burde kunne konstateres ved lysning på 5-6. dagen /o
Men svage kim, som ofte går til grunde, er selvfølgelig sværere at få øje på ;)

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2012, 14:46 »
Jo jo, jeg kan godt lyse æg. Jeg ville bare gerne vide om man kan se på et æg om det er befrugtet ved at knalde det ud og kigge på sagerne inden i. Om der mon skulle være en lille prik på blommen eller noget andet signifikant.
Mvh
Helle
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2012, 15:05 »
På et frisk æg, der ikke har været i rugemaskinen, og du slår det ud - der kan du ikke se, om ægget er befrugtet.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2012, 15:09 »
Må sige at jeg engang imellem tror at jeg kan se de ved et udslået æg. Der vil være een rund prik..og hvis der ligesom er en svag ring omkring prikken, mener jeg det er befrugtet. Men måske det bare er noget jeg bilder mig selv ind.. ;)
Det er jo ikke så nemt at finde ud af om det passer  :D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2012, 15:24 »
Ok, er der nogen der har et bud på, hvad den lille blodplet, der nogen gange er på blommen, er for en dims?
Mth
Helle

Serama

• Gæst
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2012, 15:37 »
Hvis der er en lille blodplet i et friskt æg, så skyldes det ofte en lille blødning fra den hinde der omslutter blommen mens den udvikles i æggestokken. Nogen påstår at det kan skyldes at hønen er blevet forskrækket i "blommeløsningstidspunktet", så et af blodkarrene brister.

På alle æggeblommer er der en lille lys ring (den vender altid opad, kort tid efter et æg er blevet slået ud). Det er begyndelsen til fostret, men den findes også på ubefrugtede æg - det er den "hunlige" del af ægget, resten er madpakke for en eventuel kylling.

Når det drejer sig om perlehønseæg, så kan æg fra fritgående perlehøns være så tykskallede, så en lysning er umulig. Der fortælles at et perlehønseæg kan kastes over en staldbygning og lande på jorden uden at gå i stykker - Hvorvidt dette er sandt eller falskt skal jeg ikke kunne sige, men det står i flere gamle fjerkræbøger.

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2012, 15:52 »
Tak, så blev vi så meget klogere. Jeg har smidt alle æggene ud, de første 6-7 stk knaldede jeg på en tallerken og der var ingen ting at bemærke, så jeg har nok ikke misset nogen ved lysningen. Perleæg er solide, jeg har af og til glemt et par stykker i brystlommen på min skovhuggerskjorte og de har sågar været med ud og ride en tur uden at de knækkede, men om de knækker hvis jeg kaster dem over rygningen.......Skal jeg virkelig prøve? Ville det ikke nærme sig blasfemi? sådan at kaste med skaberværket? Jeg har det svært nok ved at lave spejlæg, dagene efter jeg har lagt æg i maskinen.
Mth
Helle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2012, 18:10 »
Blodpletten på blommen opstår, hvis der er et blodkar, der krydser stigma (den "slids" som blommen glider ud af), Se vedlagte billeder, hvor der er en "korrekt" stigma og en stigma med et krydsende blodkar.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2012, 19:44 »
Tak Marianne det tog lige et par ekstra kik at se, hvad det forestillede. Vi er i 'æggestokken' ikke?
Mth
Helle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2012, 07:02 »
Vi er i æggestokken, når blommen er færdigdannet, men før hvide m.m. er dannet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk