Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingforster dør  (Læst 5960 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
Kyllingforster dør
« Dato: 12 Maj , 2012, 17:18 »
Jeg har problemer med, at mine kyllinger dør, når de er omkring 14 dage i rugemaskinen. Det ser godt ud, når jeg lyser dem på 10 dag, og de kyllinger der kommer ud på 21 dag er fine nok. Men der går alt for mange til. Har prøvet at ruge med vand % og har tørruget, men med dårlig resultat begge gange. Varme temperaturen er omkring de 35,7 grader. Rugemaskinen er bygget af et køleskab, men vil måske købe en ny rugemaskine. Er der nogen der kan hjælpe?
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kyllingforster dør
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2012, 17:33 »
Det kan være mange ting.. Har du prøvet at tjekke temperaturen med et andet termometer. Det kan jo godt være at du ruger ved en anden temperatur end du tror.

Ellers ville jeg også prøve at lufte ud i rugemaskinen. 5 min. hver dag, så der kommer frisk luft til.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2012, 17:42 »
er der nok frisk luft i maskinen eller måske er det vending af æggene?

har du ellers fået kyll. ud af den æg du har fra mig af?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2012, 17:43 »
Varme temperaturen er omkring de 35,7 grader.

Mener du hvad du skriver, altså 35,7 grader eller er det en skrivefejl? Den optimale temperatur er 37,8 grader. 2,1 grad lavere er en væsentlig afvigelse og kan være forklaringen.
Mvh
Erik Andersen

Serama

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2012, 20:56 »
Prøv evt. at kigge lidt på skemaet, som jeg linker til: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=32. Det kunne tyde på en D3 vitaminmangel.

Efter en lang vinter, så kan alle levende individer komme til at mangle D3 vitamin, som er vitaminet vi normalt får fra solen.

Jeg ved at Levertran indeholder vitaminerne A, D og E, men om det er D3 vitamin det indeholder er jeg ikke klar over. I mit hønse/fuglehold anvender jeg dagligt Nekton-MSA, som indeholder D3 vitamin og de mineraler en fugl har brug for.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2012, 21:28 »
Hvis rugetemperaturen har været 35,7 - så er det da sikkert kun den, der er noget galt med....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2012, 21:48 »
Prøv evt. at kigge lidt på skemaet, som jeg linker til: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=32. Det kunne tyde på en D3 vitaminmangel.

Jeg har kigget på skemaet og jeg har læst hvad Erik holst Pedersen skrev i sit indlæg.

Og efterfølgende må jeg konstatere at jeg ikke ville indlade mig på at give de uklækkede kyllinger D3 vitamin, men klart fokusere på temperaturen under rugning.

Erik skriver at han har 35,7 grader ved rugning (mod normalt 37,8 grader).
Skemaet siger i gruppe 3: Symptom - Dødt foster / Sandsynlig årsag - Forkert rugetemperatur / Hjælpemidler - Nøjagtig temperaturregulering.

Så min første fokus ville klar være på temperaturen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2012, 22:18 »

Efter en lang vinter, så kan alle levende individer komme til at mangle D3 vitamin, som er vitaminet vi normalt får fra solen.

Jeg ved at Levertran indeholder vitaminerne A, D og E, men om det er D3 vitamin det indeholder er jeg ikke klar over. I mit hønse/fuglehold anvender jeg dagligt Nekton-MSA, som indeholder D3 vitamin og de mineraler en fugl har brug for.

Helt korrekt set, mht. bl.a. tildeling af Levertran for at optimere befrugtning og samtidig få stærke kyllinger.
Standard Levertran indeholder også D3 vitamin.
Indhold pr. gram: 2000 A vitamin, 500 D3 vitamin samt 2000 mcg. E vitamin

Jeg bruger altid Levertran til mine avlsdyr.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2012, 22:32 »
Nu varer det nok ikke længe før jeg begynder at RÅBE.

Vitaminer er vigtige og det er helt fint at have tråde om vitaminer A,B, C, D, E -------, Å

Men jeg vil gerne lige gengive tråden oprettet af Erik holst Pedersen (og i den forbindelse understrege én væsentlig fejl som jeg ser):

Jeg har problemer med, at mine kyllinger dør, når de er omkring 14 dage i rugemaskinen. Det ser godt ud, når jeg lyser dem på 10 dag, og de kyllinger der kommer ud på 21 dag er fine nok. Men der går alt for mange til. Har prøvet at ruge med vand % og har tørruget, men med dårlig resultat begge gange. Varme temperaturen er omkring de 35,7 grader. Rugemaskinen er bygget af et køleskab, men vil måske købe en ny rugemaskine. Er der nogen der kan hjælpe?

Umiddelbart tror jeg man kan hælde hvilke som helst vitaminer, man kan drømme om, ud over æggene og sige alle mulige sjove ord. Men Erik, hvis du virkelig ruger ved 35,7 grader, så glem alt andet i denne verden og få temperaturen op omkring 37,8 grader, så skal du se underværker.

Og til mange andre her  -  beklager  - men når toget kører af sporet, er nogen nødt til at gribe aktivt ind for at rette op på situationen inden en kollission opstår.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2012, 22:37 »
Jeg tager ikke den angivne temperatur så nøje. Går ud fra det er en skrive fejl fra Erik side. Det kan jo ske for enhver.
Har talt med Erik flere gange, og erindrer tydeligt at han nævnte at han kørte med 37,8 gr. C  /o

Så temperatur er for mig ikke temaet, det er derimod andre ting såsom mangel på vitaminer hos avlsdyr osv.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2012, 22:43 »
Rudy.

Noteret. Det er jo så lidt svært for os andre at forholde os til da han ikke har kommenteret på om den angivne temp var en skrivefejl eller den var korrekt opgivet.

Men ruger han faktisk ved de anbefalede 37,8 grader vil jeg holde mig helt uden for diskussionen.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2012, 22:48 »
Rudy.

Noteret. Det er jo så lidt svært for os andre at forholde os til da han ikke har kommenteret på om den angivne temp var en skrivefejl eller den var korrekt opgivet.

Men ruger han faktisk ved de anbefalede 37,8 grader vil jeg holde mig helt uden for diskussionen.  :)

Erik. 
Der er ingen der behøver holde sig ude af nogen diskussion. Alle - også du - kan helt bestemt bidrage med egne erfaring og anden god viden. Det har jeg da ofte set :)

Og ja, vi må afvente og høre Erik om også seneste rugning er foregået ved korrekt temperatur. Der kan jo være sket en midlertidig fejl, som hos mig hvor føleren stod af og der var for store udsving i et døgn.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2012, 23:17 »
Rudy.

Forstå mig ret her.

Det jeg spottede ved Erik's første indlæg var temperaturen. Er det en simpel skrivefejl, tror jeg oprigtigt ikke jeg kan bidrage med noget. Og det var den eneste grund til at jeg så ville holde mig udenfor diskussionen (det betyder dog ikke at jeg ikke følger med, for man kan jo altid lære noget nyt).

Så, absolut ingen sure miner herfra.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2012, 23:22 »
Det er en skrivefejl med temp.Jeg menete 37,6-8 grader.
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2012, 23:26 »
Hvad med den friske luft? Har du ventilation indbygget i det køleskab? åbner du døren hver dag?