Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp hurtigt: er un syg i stedet for?  (Læst 8143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
Hjælp hurtigt: er un syg i stedet for?
« Dato: 10 Maj , 2012, 20:50 »
Hej
Imorges troede jeg at min ene høne var skruk, fordi hun bar lå i redekassen, senere flyttede hun til en anden redekasse, hvor der ligger 3 æg nu...
Men hønen er der ikke, hun sad udenfor i muderet og sov... hun virker meget mut, jeg prøvede at skubbe lidt til hende men hun gik bare to skridt og stilte sig op og sov i stedet...
Jeg læste lidt om læggenød herinde, og tog hende op og prøvede at give hende lidt madolie, hun ville ikke spise det, men jeg tror alligevel hun fik en lille smule ned.
Jeg smurte også hende kråse med madolie... Jeg kunne dog ikke komme til at massere hende, da hun begyndte at gale op og baske helt vildt med vingerne så hun slap fri...

Da jeg tog hende op første gang, og kiggede på hendes kråse, hang der sådan et hvidt "hylster" ud fra den, det mindede lidt om den der hinde der er lige under æggeskallen, den var tør og aflang ca. 0,5 cm. i diameter og fyldt med luft... jeg fjernede den selvfølgelig... Men kan hendes tilstand have noget med det at gøre?
Hun virker også lidt oppustet og hun er bestemt ikke glad for at blive taget om maven (har kun haft hende i 2 dage, så ved ikke hvordan hun er normalt)

hvad kan det være hvis det ikke er lægge nød?
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 22:11 Fra rebeccahselmer »

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
Sv: er un syg i stedet for?
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2012, 21:14 »
Undskyld mener selvfølgelig kloakken og ikke kråsen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2012, 21:17 »
Jeg går ud fra, at du mener kloaken og ikke kråsen ;)

Med de symptomer du nævner, kan jeg være bange for, at hønen har udviklet en betændelse i bugen pga æggerester fra et misdannet æg. Jeg har selv oplevet at måtte hjælpe en høne af med en æggehinde, som hang ud af kloaken, dog med mere held end det lyder til er tilfældet med din høne.

Hun er ikke oppustet, men har hævet bug pga betændelse, og hun har tydeligvis ondt, når du rører ved maven.

Det lyder til, at hun har det rigtig skidt, og jeg ville være meget bekymret for hendes liv, hvis det var min høne.

Jeg kan tage fejl (hvilket jeg håber) for har jeg ret, findes der ingen behandling.
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 21:35 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2012, 21:51 »
Hvad kan jeg så gøre? Skal jeg vente og se tiden an eller bør vi give hende fred?
De er lukket ind i huset for natten, men måtte løfte hende op da hun bare lå udenfor da alle de andre var gået ind...
Håber virkelig at hun har det bedre imorgen... Må krydse fingre... Overlevede din høne? Og er det noget penicillin kan hjælpe mod?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2012, 21:58 »
Uha, det lyder ikke rart.

Hvis hun ikke selv går ind med resten af flokken, men bare bliver liggende, har hun det virkeligt skidt.

Er hun ikke i klar bedring i morgen tidlig vil jeg anbefale at du giver hende den ultimative medicin. Øksen. Det er hårdt men kan være nødvendigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2012, 21:59 »
Kære Rebecca,

Jeg vil gerne have, at der kommer en anden med på banen her i din tråd. Jeg er nok den absolut dårligste at spørge, når det kommer til at råde til at ende et liv, når jeg ikke kan se hønen.

...men det lyder ikke godt...bliver bughulen inficeret med betændelse, så vil en antibiotika kur ikke være stærk nok, til at slå betændelsen ned, inden det er for sent.

be om :-\ ..er der ikke en anden, som vil svare Rebecca her.

Ja..min høne overlevede alle de tre fire gange, jeg måtte forløse en hinde fra hende.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2012, 22:00 »
Ja men skal jeg gøre det allerede i aften? Eller skal hun lige have en chance?
Er helt ny med høns, fik hende først i forgårs og hun har virket frisk indtil imorges

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2012, 22:10 »
Det er en svær beslutning. Desværre er det dig, der skal træffe den - og det har du faktisk ikke meget grundlag for da du ikke har haft hønen mere end et par dage. Hvis hun selv er gået til ro ville jeg nok vente til i morgen med den endelige beslutning. Hvis hun bare ligger, hvor hun lå, ville jeg nok får det overstået nu. Øv, det er ikke sjovt. *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
Sv: Hjælp hurtigt: er un syg i stedet for?
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2012, 22:13 »
Da jeg løftede hende ind i huset lagde hun sig straks i en af redekasserne, så tror hun sover nu, ikke på pinden men i en af kasserne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2012, 22:17 »
Hun er ikke selv gået til ro. Rebecca skriver at hun måtte bære hønen ind.

Nu sover hønsene jo og det er mørkt og måske svært at se noget, og svært at komme til at svinge øksen. Men senest i morgen tidlig må Rebecca afgøre om det er værdigt at lade hønen forblive i live. Og er hun ikke klart bedre end her til aften er der desværre kun den ultimative medicin.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2012, 22:18 »
Så er det et spørgsmål om, hvordan DU sover med en måske meget syg høne i hønsehuset? Jeg har flere gange aflivet fordi jeg ikke kunne holde ventetiden ud. Men hvis du har tid til at vurdere situationen i morgen tidlig og så tage beslutningen - og sove i nat alligevel - så ville jeg nok give hende en chance. Forudsat at hun ikke ligger og siger lyde af smerter. Uh, det er skrækkeligt med syge dyr. :(
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2012, 22:22 »
Hun siger ikke noget, kun vis jeg røre ved hende...
Tror jeg må ud og kigge til hende inden jeg går i seng... Og hvis hun ikke har det bedre må jeg svinge øksen... Håbede ellers det kun skulle ske når de skulle spises :(

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2012, 22:37 »
Har lige kigget til hende og hun lå stadig i kassen, hendes vejrtrækning var lige som de andres og hun sagde ikke noget da jeg prikkede til hende så venter med at træffe beslutningen til imorgen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 10 Maj , 2012, 22:48 »
Godt så, vi håber det bedste!
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Maj , 2012, 22:52 »
Håber jeg også... Håber hun sov og så har det bedre imorgen