Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så trist ... og hvad gør man med en enlig høne?  (Læst 8327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
Så trist ... og hvad gør man med en enlig høne?
« Dato: 09 Maj , 2012, 15:16 »
 :'(
Ja... efter vi med (indtil videre) succes hentede 11 daggamle Orpington kyllinger, skulle vi også have nogle æg-læggende høns. Det skulle være 1.2 new hampshire fra Jylland, som jeg netop har hentet i KBH. Vi glædede os vildt meget og jeg brugte meget tid på at gøre hønsehuset klar osv. for nu skulle vi endeligt have vores egne voksne høns.
da jeg kom hjem - 40 min. kørsel fra hvor jeg overtog hønsne - åbner jeg kassen og både hane og en høne var døde... den sidste høne har indtil videre overlevet,. Den virker meget svag...så jeg gav den vand i næbet med en lille sprøjte og hun drak bare og nu efter en times tid er hun langsomt på benene...
 :'( ja... grædefærdig er jeg over de pragtfulde flotte dyr som ligger ude i carporten i  kassen og er døde...  :'( det kom som et chok for mig at åbne kassen og se dem.

Så nu er det store spørgsmål, hvad gør jeg med den enlige seje høne som overlevede turen? Prøver at få fat i nogle andre høns/hane i området (racen ligegyldig...) som selskab... men indtil videre uden held... Kyllingerne er jo for små til at komme ud... og slagte - vil jeg hende helst ikke...nu når hun overlevede...

Tak for gode råd...   

vh
Anna
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
Sv: Så trist ... og hvad gør man med en enlig høne?
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2012, 15:19 »
Øv øv øv... Først ville jeg lige ringe til vedkommende og fortælle at de er døde... Og så vil jeg ellers se om jeg kunne få fat i, ihvertfald, en kammerat af den ene eller anden slags...!
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2012, 15:27 »
Hej
Hvor trist :-(
Så denne annonce i DBA
http://www.dba.dk/hoens-7-stk-flot-velfun/id-82934539/
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2012, 15:32 »
Ja, Kurup,  jeg har set annoncen og prøver og prøver at ringe på nummeret på annoncen, men ingen svarer... håber virkeligt på at vi kan hente dem i dag.
0.1 Appaloosa
1.0 mand
0.1 barn
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2012, 15:47 »
 /o så fik jeg fat i de høns du henviser til, henter dem i aften... bliver spændende...

så håber jeg at de vil være søde ved den ene høne  :D
0.1 Appaloosa
1.0 mand
0.1 barn
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2012, 15:57 »
Dejligt og de er jo af samme race, nogle af dem /o
Held og lykke med sammenføringen :)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2012, 17:29 »
Høns bliver UHYRE varme når de bliver proppet i en kasse. Og 3 store New Hampshire i kun en kasse er ALT for lidt plads især på en sådan lang tur.

Dyre lærepenge og synd for dyrene.

Held og lykke med de nye. /o
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2012, 22:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 09 Maj , 2012, 21:13 »
JA, mærkeligt at sælger ikke tænkte på det :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2012, 21:59 »
Det er da frygteligt, at de er døde!! De må have været i den kasse i meget meget lang tid, for jeg har da selv hentet og bragt store høns i kasser før, og normalt er der ingen problemer, så længe der blot er godt med udluftningshuller, mv, så der kan komme luft ind. Måske har de været dehydrerede i forvejen. :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2012, 22:16 »
Ja... det var meget øv... Jeg kontaktede selvfølgeligt sælgeren - for at fortælle det...for så ved man det til næste gang at risikoen er der... sælgeren var ellers meget fair ang. pengene og sagde at det faktisk skete første gang at de ikke klarede turen... så det ser ud at jeg måske var bare uheldig...Situationen ser nu bedre ud...og den ene høne fik sig en del selskab...som vi håber hun bliver glad for. 

Jeg hentede en, ifølge sælgeren velfungerende flok høns her i aftes 25 min fra vores bopæl: 1 New hampshire hane og 2 et par år gamle orpington høns og 5 høns fra sidste år som er afkom af disse (dvs. blanding New hampshire og gul orpington). De blev sat i hønsehuset sammen med den enlige New Hampshire høne og de klumpede sig sammen på pinde og i redekasser i den ene ende af hønsehuset og så var det bare godnat og der var ro på med det samme... Så må vi se i morgen "i lyset" hvordan de finder sig til rette i det nye hjem samt hvordan de tager imod den "new hampshire dame"som jo vil være ny i flokken...mon ikke at det er en fordel at de alle sammen er "nye på stedet"...

Det er nok lige par høns mere end vi har regnet med... men i første omgang er vi glæde for at det lykkedes os at skaffe "selskab" til den ene høne samme dag og at vores nyindrettede hønsehus+gård fik beboer  ;) Så må tiden vise hvor mange (og hvilke) der skal på tallerken ... For vi har jo også 11 styk 2,5 uger gamle orpington kyllinger under lampen...som skal på et tidspunkt over i hønsehuset...

De blandingshøns er faktisk rigtig flotte...og hanen ser bare pragtfuld ud... Så vi er bare meget spændte på hvordan det kommer til at gå med dem  :)

VH
Anna
0.1 Appaloosa
1.0 mand
0.1 barn
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2012, 22:29 »
Godt med en "happy end" :)
Jeg tror godt jeg ved hvordan det kommer til at gå- ligesom hos flere af os andre- "vi kan jo også udvide lidt" ;D
Held og lykke med flokken.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2012, 06:35 »
Et sørgeligt og trist endelige for to stakkels høns - men du skal have stor ros, fordi du handlede straks og fik fat i en ny flok til den overlevende.

Tillykke med alle dine mange nye fjerdyr.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2012, 10:52 »
Så kom de ud i hønsegården her i formiddags... de var lidt langsomme om at finde ud af hønsehuset ud i gården...men det lykkedes og nu går de allesammen fint i en flok og spise de korn jeg spredte rundt til dem og skrabber i jorden...og virker faktisk godt tilpassede... Og den enlige hampshire høne virker som om hun faldte godt til - ja faktisk som en del af flokken... har ingen hakkeri eller lign. set... og hun virker også fint og rask, så hun kom sig efter turen...

Og som bonus lå der allerede en æg i redekassen  :D

Faktisk et utroligt kønt syn - new hampshire og gul orpington og de høns der er blandinger af disse to sammen...  8)
Så nu får de i dag og i morgen i hønsegården og så prøver vi at lukke dem ud i haven i weekenden...for det er jo meningen at de skal gå i vores store have om dagen... synes det bliver lidt trængt i hønsegården nu når der kom et par flere end forventet...

Min man virker ellers ret overbevist om at vi ikke skal udvide nu...mmeeennn lad os se hvor længe det holder... næste uge kommer min far som altid har gode håndværker-ideer på besøg...han skal hjælpe mig med at "renovere" kyllingehuset ...så må vi se hvad det ender med  ;)

Anna
0.1 Appaloosa
1.0 mand
0.1 barn
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 10 Maj , 2012, 12:14 »
Det er da bare dejligt at høre

<P <P *o *o *p *p *y
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 10 Maj , 2012, 15:17 »
Sikke en dejlig slutning *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk