Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt ? om indhegning til moskusænder  (Læst 12266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline earp

• Passiv bruger
Lidt ? om indhegning til moskusænder
« Dato: 04 Maj , 2012, 19:03 »
Hej gutter/gutinder!

Jeg skulle gerne modtage 8 moskusællinger om 3 uger. Jeg skal derfor igang med at lave indhegning til dem.

Har vi nogle kyndige folk der kan give mig et bud på, hvor meget plads der kan anbefales til en flok af dem? Planen er at beholde 1.2 eller 1.3, resten skal slagtes til jul. Ligeledes er planen at "lave" ællinger når der næste år er sæson igen.
Jeg ved godt en indhegning aldrig kan blive for stor, men havde selv påtænkt noget i stil med 7x15 meter, altså omkring 100 kvm. I indhegningen skal der også være plads til en nedgravet murebalje og en eller anden form for bolig til basserne.
Er dette ok, eller overhovedet ikke anbefalelsesværdigt?

Dernæst lidt spørgsmål om sikkerhed ved indhegningen. Jeg påtænkte at bruge trådhegn i 110 cm højde, med kyllingenet forneden så eventuelle ællinger ikke kommer på udgang uden ledsager.
Ligeledes vil jeg have elhegn omkring, så ham den rødhårede ikke snupper dyrene. Hvor mange joule skal jeg regne med slår til? (i bogstavliste forstand) Og hvordan skal de elektriske tråde placeres? Jeg havde selv tænkt en tråd 5 cm, en tråd 15 cm og en på toppen af hegnet med strøm i, og som omkring 5 cm udenfor hegnet?

Det var vist hvad jeg havde i denne omgang :) Gode råd modtages selvfølgelig med største fornøjelse.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jonas + familie

karina dj

• Gæst
Sv: Lidt ? om indhegning til moskusænder
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2012, 23:10 »
Hej Jonas  :D

100 m2 lyder ikke så dårligt synes jeg... ænder kan jo tåle det bliver snusket og snadret, hvilket det osse vil blive nogle steder... Der er i hvert fald ænder rundt omkring der har mindre plads vil jeg sige.

Mht den røde må jeg lade andre komme på banen. Ham er jeg heldigvis foruden, for det er da en omstændig omgang med ham  :-\

Held og ylkke med dem  /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2012, 23:33 »
Jamen jeg vil godt kommentere lidt på ham den røde.

Med et hegn på 110 cm i højden behøver du ikke bekymre dig så meget om hvor meget strøm der er på de elektriske tråde, da ræven hopper over hegnet som en mis.

Jeg havde 110 cm om min dam med ænder/gæs, og ræven kom ind som det passede den.  >:( Jeg har nu forhøjet hegnet til 170 cm, og kun 2 gange er det lykkedes ræven at komme ind herefter (på 3-4 år). Jeg tror at den 'klatrer' over, da jeg ikke har strøm på. Så jeg ville umiddelbart sige at du skal op i ca 170 cm højde + strøm for at sikre dig.
Mvh
Erik Andersen

Offline earp

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2012, 09:27 »
Karina - Jamen så lyder det jo fint nok med 100 m2, om ikke andet får de 3-4 fastboende ænder god plads at gå på, når der ikke er ællinger.

Pilegaarden - kan ræven godt nok "cleare" et hegn på 110-120 cm, uden at røre det overhovedet? Jeg er vis på, at skulle han komme i kontakt med en af de strømgivende tråde, så holder han snitterne for sig selv. Jeg synes bare at have hørt om folk der havde hegn på de omtalte 110 cm, med el udenom, og der skulle der ikke være problemer med ræven, men jeg kan selvfølgelig have hørt forkert.

Tak for svarene.

Hilsen Jonas

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2012, 09:53 »
Husk enten at stække ænderne eller overdække gården da de er gode flyvere.
Med venlig hilsen Søs

Offline earp

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2012, 09:55 »
Hej Søs, jo, jeg har fået at vide af en kammerat at de skulle stækkes. Jeg er ikke meget for at handicappe dem, men det ender nok desværre med det bliver nødvendigt.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2012, 15:26 »
Årh pyt ....de vokser jo ud igen de kære fjer ...og det skal du huske at holde øje med efter fældning... for ellers sidder de allesammen oppe på tagryggen og nyder udsigten  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2012, 21:13 »
I gamle dage mente man med stækning, at man klippede det yderste led af vingen på de små ællinger, det er heldigvis ikke tilladt i dag.
Så når man i dag taler om stækning, mener man at klippe  det meste af svingfjerene af på vingerne. Det skader på ingen måde ænderne, men hæmmer dem i at flyve, og når de fælder, vokser de nye fjer ud igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline earp

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2012, 21:23 »
Jeg kender godt til den form for strækning man bruger idag. Har arbejdet en del med krumnæb, og der er det efter min mening fyfy at stække, det er nok det jeg viderefører til ændre :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 05 Maj , 2012, 22:33 »
Så når man i dag taler om stækning, mener man at klippe  det meste af svingfjerene af på vingerne.

Mere korrekt ville nok være at skrive 'på én af vingerne'. Det gælder om at forstyrre balancen. Klipper man af fjerene på begge vinger, vil fuglen stadig kunne holde balancen, omend det måske er lidt sværere at flyve.

jeg har fået at vide af en kammerat at de skulle stækkes.

Gav din kammerat også en god begrundelse for hvorfor de skulle stækkes? Jeg har moskus og vildgæs i min dam. Begge arter flyver, men aldrig uden for dammen, selvom de så let som ingenting kunne gøre det. Moskusænderne flyver hver aften op og sætter sig 4-5 meter over jord/vand i et piletræ.

Pilegaarden - kan ræven godt nok "cleare" et hegn på 110-120 cm, uden at røre det overhovedet?

Glemte at kommentere på dette spørgsmål. - Min opfattelse er: ja, så let som ingenting.
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2012, 22:46 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline earp

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2012, 21:05 »
Det lette svar ville nok være pga. smittefare med fugleinfluenza. Ligeledes at de ender som natmad for et rovdyr. Men jeg har på fornemmelsen at det ikke er det svar du prøver at lokke ud af mig, Erik? ;)

Hvad vil i anbefale af maskestørrelse på nettet? Har købt havehegn med 10x10 cm masker, synes godtnok de er store.

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2012, 21:52 »
Et hegn med masker på 10 x 10 cm holder ikke ræven ude.

En indhegning på 7 x 15 meter kræver en del arbejde for at blive rævesikkert. Kan man ikke nøjes med at rævesikre et mindre areal, fx. 3 x 3 meter, og så åbne og lukke som for hønsene. Jeg mener hvis ikke ræven kommer i dagtimerne behøver man vel ikke rævesikre hele arealet.

Min bror havde 6 gæs gående sidste år, fra forår til efterår, i forskellige indhegninger der ikke var mere end ½ meter høje og uden strøm, det gik fint.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2012, 22:01 »
@Jonas.

Jeg forsøger egentlig ikke at lokke et svar ud af dig. Men mere at sige at hvis ænderne har, hvad de har behov for, i din indretning, så tror jeg ikke de flyver nogen steder hen. Hvorfor skulle de? Som sagt, kunne mine moskus så let som ingenting, flyve udenfor min dam. Mine gæs formentlig ligeså. Men de gør det ikke. Og det kan vel kun tilskrives at de er tilfredse med hvad de har.

Jeg tror at mine to 'gåser' er vildgæs. De kommunikerer fint med de vildgæs der er i området, og 'inviterer' tilmed nogle af vildgæssene på besøg i dammen. De var stækkede da jeg købte dem, men jeg har ikke vedligeholdt stækningen. De flyver fint, men bliver inden for indhegningen selv når de fremmede vildgæs går på vingerne og forlader dammen.

10x10 cm er nok for store åbninger for de fremtidige ællinger, men du kan jo trække et 30 cm højt hønsenet for neden, på indersiden. Så skulle du kunne holde ællingerne inde.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2012, 22:03 »
Et hegn med masker på 10 x 10 cm holder ikke ræven ude.

Er det nu også rigtigt? Jeg tror ikke en ræv kan komme gennem en åbning på 10x10 cm.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Maj , 2012, 22:12 »
Er det nu også rigtigt? Jeg tror ikke en ræv kan komme gennem en åbning på 10x10 cm.

Aner ikke om det er rigtigt. Det er noget jeg har læst. Bl.a. her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=44
Hvis du googler "ræv 10 x 10" kan du finde flere der påstår det samme.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex