Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har jeg fået det hele med?  (Læst 3907 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
Har jeg fået det hele med?
« Dato: 04 Maj , 2012, 17:33 »
Hej, jeg er ny herinde, men har siddet og kigget lidt rundt både her og andre steder på nettet, og vil bare lige tjekke jeg har fået det hele med, inden vi går igang med projekt hønsehus/gård...
Planen er at vi skal have 8 - 15 høns...

Indtil videre har jeg noteret mig følgenden:
Hønsehuset skal gerne være så stort at der er min. 0,5 kvadratmeter pr. høne, det skal hæves ca. 40 cm over jorden for at undgå at rotter kan lave rede under det.
Det skal være vind og vandtæt, og man kan med fordel sætte et eller flere vinduer i for at give hønerne lys.
Der skal indstalleres el så der kan komme lys i huset.
Sidde pindende må ikke sidde for højt da hønerne ellers kan have svært ved at komme der op. Et møgbræt under siddepindene er en god idé. Pindene laves bedst af et brædde på ca. 3 x 5 cm. og hver høne skal have ca. 40 cm siddeplads
Foder og vand skal være placeret i huset.
Lemmen skal være ca. 30 X 40 cm.
Redekasserne skal være ca. 40x40x40 cm og have en åbning på ca. 30x30 cm.
der skal være 1 rede kasser pr. 2 høner...
Hønsehuset kan kalkes eller drysses med stelosan for at mindske utøj.
Strøelse i huset kan være sand eller spåner, og halm i redekasserne

Hønsegården skal være så stor at der er min. 1 - 2 kvadratmeter pr. høne, gerne mere.
der skal være et halvtag så hønsene kan gå i skygge.
De skal have et sandbad
Nettet skal være så finmasket at fugle udefra ikke kan flyve ind (regler omkring fugleinfluenza)
Der skal være net over, og nettet skal graves min. 40 cm. ned rund i kanten for at rævesikrer.

De elsker at kratte i jorden og de har godt af at få grønt rester.
De skal have fuldfoder + skaller

Hønsehuset behøver ikke isoleres.
Foderet skal opbevares i en lukket beholder.

MVH Rebecca

karina dj

• Gæst
Sv: Har jeg fået det hele med?
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2012, 17:41 »
Velkommen til Rebecca  :)

Det lyder såmænd meget godt det hele, og meget organiseret...

Jeg har 1 ting!

Sørg nu for at lave plads nok! 0,5 m2 pr. høne er i min verden temmelig i underkanten! Særligt hvis vi har vintre hvor hønsene ikke går ud pga sne og andet dårligt vejr. Det samme gælder for udendørs arealet. Med mindre gården er overdækket, så bliver en for lille hønsegård hurtigt noget smat, særligt hvis den er for lille ift antallet af høns.

Det er ikke et must at lægge net over hønsegården, men det kan hjælpe jer mod angreb fra rovfugle, hvis i bor i nærheden af deres jagtområde  ;)

Og så håber jeg du får masser af glæde af dine nye høns! Velkommen til hønseriet  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2012, 17:42 »
Velkommen på forum, Rebecca :D
Du har sørme "læst på lektien", jeg synes umiddelbart, du har tjek på det meste. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2012, 23:37 »
den eneste ting du måske skal tænke med i planlægningen er maskestørelse. Hvis du påtænker og få kyllinger på et tidspunkt skal de nederste 40-60cm være fintmasket net beregnet til kyllinger. Det glemte jeg da jeg byggede, og måtte igang med og eftermontere. Det er noget mere bøvlet end og gøre det første gang ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2012, 00:05 »
Det var mange spørgsmål på en gang. Det er helt fint. Jeg har givet lidt forskellige kommentarer i fede typer nedenfor.

Hønsehuset skal gerne være så stort at der er min. 0,5 kvadratmeter pr. høne, det skal hæves ca. 40 cm over jorden for at undgå at rotter kan lave rede under det. - i huset klumper de sig sammen i små grupper så lidt mindre end 0,5 kvm pr individ vil også gå an.
Det skal være vind og vandtæt, og man kan med fordel sætte et eller flere vinduer i for at give hønerne lys.
Der skal indstalleres el så der kan komme lys i huset. - ikke en nødvendighed men en rigtig god ide.
Sidde pindende må ikke sidde for højt da hønerne ellers kan have svært ved at komme der op. Et møgbræt under siddepindene er en god idé. Pindene laves bedst af et brædde på ca. 3 x 5 cm. og hver høne skal have ca. 40 cm siddeplads - når de sidder på pindene, skulder ved skulder, har hvert dyr max 20 cm siddeplads.Foder og vand skal være placeret i huset.
Lemmen skal være ca. 30 X 40 cm. - afhænger af dyrenes størrelse
Redekasserne skal være ca. 40x40x40 cm og have en åbning på ca. 30x30 cm.
der skal være 1 rede kasser pr. 2 høner... - de lægger alle æg i de samme redekasser, så 1 kasse pr 4 høns vil sikkert også gå fint.
Hønsehuset kan kalkes eller drysses med stelosan for at mindske utøj.
Strøelse i huset kan være sand eller spåner, og halm i redekasserne - strøelse i huset kan også være halm

Hønsegården skal være så stor at der er min. 1 - 2 kvadratmeter pr. høne, gerne mere.
der skal være et halvtag så hønsene kan gå i skygge. - ikke nødvendigvis, under forudsætning af at de kan gå ind i hønsehuset og finde svaleDe skal have et sandbad
Nettet skal være så finmasket at fugle udefra ikke kan flyve ind (regler omkring fugleinfluenza) - der er ikke regler om at hønsegårde skal være overdækkede.
Der skal være net over, og nettet skal graves min. 40 cm. ned rund i kanten for at rævesikrer. - der er ikke regler om at der skal være net over. Hvis dit område har en bestand af ræve er det naturligvis en god ide at rævesikre.
De elsker at kratte i jorden og de har godt af at få grønt rester.
De skal have fuldfoder + skaller - se andre tråde om foder

Hønsehuset behøver ikke isoleres.
Foderet skal opbevares i en lukket beholder.

MVH Rebecca

Mvh
Erik Andersen

Offline rebeccahselmer

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2012, 10:06 »
Det var mange spørgsmål på en gang. Det er helt fint. Jeg har givet lidt forskellige kommentarer i fede typer nedenfor.

Tak for svaret... Lige Pt har vi en del flere høns end vi påtænker at have som standerd, da vi fandt ud af at vores små hønekyllinger først begynder at lægge æg om ca. 3 - 4 mdr. skaffede vi os et nogle æglæggere også... Husets størrelse ser ud til at være fin, på trods af at det kun er bygget til at der max skulle være 8 høns deri... Men de ser ud til at trives alligevel...
Målet er at vi som udgangspunkt har 7 voksne høns, en hane og nogle kyllinger, så vi skal lige have udbygget vores hønsegård en smule så de har lidt mere plads... Lige nu er den kun 10 m2, men regner med at den bliver lige omkring 15... og så håber vi på at hundende kan lærer at hønsene ikke er mad, så de kan få lov til at komme ud i haven, nogle gange...

Hvad angår huset, er det jo ikke så stort, men der er siddeplads til alle og så har de jo også halvtaget de kan gå ind under...