Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne ruger ... hvad nu?  (Læst 4229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeskasper

• Passiv bruger
Høne ruger ... hvad nu?
« Dato: 21 April , 2012, 11:03 »
Hej alle,

Just som jeg efterlyste en skrukhøne, så gik den tilbageværende dværglandhøne hen og lagde sig på 2 af sine egne æg og to Welsumeræg. Nu er spørgsmålet så hvad jeg skal gøre nu?

Kan jeg lægge flere æg under hende, og i så fald over hvor mange dage?
Skal jeg gøre noget for at ændre indretningen i redekassen, så hun kan være i fred? Se billede af kassen her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15808.msg154056#msg154056
Skal jeg lave små trapper så kyllingerne selv kan komme til og fra redekassen?
Er der andet jeg skal være opmærksom på?
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Høne ruger ... hvad nu?
« Svar #1 Dato: 21 April , 2012, 11:13 »
Du kan godt lægge flere æg under hende, men gør det i dag, evt i morgen med. Æggene skal helst i gang samtidigt så de klækker nogenlunde samtidigt, da hønen typisk går af reden 1-2 døgn efter de første kyllinger er kommet, og er der æg der ikke er klækket på det tidspunkt går de tabt.

Hvis ikke andre høns forstyrrer hendes rugning er der ikke grund til at gøre noget ved indretningen. Vær opmærksom på at andre høns har en tendens til at 'spæde til' med æg. Altså kravle op i redekassen hvor der ruges og droppe et æg mere.

Der er ikke behov for trappe. Når høne og kyllinger er gået af reden, vil mine normalt ikke tilbage i reden. De finder i stedet egnede pladser at ligge på gulvet fremover.
Mvh
Erik Andersen

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 April , 2012, 11:47 »
Min hønemor går i reden med hele kuldet hver aften. Jeg har lagt en mursten som trappe både i og udenfor reden. Den bliver hurtigt overflødig, da de snart kan hoppe højt, men er meget god de første dage.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 April , 2012, 12:01 »
Du kan godt lægge flere æg under hende, men gør det i dag, evt i morgen med. Æggene skal helst i gang samtidigt så de klækker nogenlunde samtidigt, da hønen typisk går af reden 1-2 døgn efter de første kyllinger er kommet, og er der æg der ikke er klækket på det tidspunkt går de tabt.

Kan jeg tage de nyeste æg fra køleskabet og lægge under? Vi samler ind hver dag og datomærker. Eller kan man kun tage de nylagte?
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 21 April , 2012, 12:33 »
Det kan du godt. Men lad dem lige ligge ved stuetemperatur et par timer inden du lægger dem under hønen, så hun ikke får et chok når du lægger dem under hende.
Mvh
Erik Andersen

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 April , 2012, 12:16 »
Siden i går har hun ruget på 8 æg, så bliver det spændende at se hvad der kommer ud af det. Når nu der kommer kyllinger, skal høne og kyllinger så adskilles fra hanen og de andre høns - og skal de have noget specielt at spise?
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 23 April , 2012, 12:27 »
Min skruk både ruger og går sammen med de andre høns, det plejer aldrig at være et problem. På en måde er kyllingerne også integrerede i flokken.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk