Så vil jeg gerne starte en tråd om min ynglingsrace i håbet om at flere vil starte med denne fantastiske due med sin helt egen personlighed. Samt fortælle om hvordan det går herhjemme hos mig med denne race.
Mookee er helt specielle for mig. For da jeg var helt lille så jeg to flotte hanner, som stod i salgsafdelligen og var solgt på Nationalen. De var så små og havde så smuk en tegning med de mørke øjne der kigger mig helt ind i sjælden, så jeg ikke kunne slippe tanken igen. Det bedste af det hele var dog at de bevægede halsen så sjovt og var dermed også en due, som lavede lidt kunster. Jeg var totalt solgt til denne race, men glemte alt om hvad de hed og de efterfølgende år gik jeg række op og række ned for at finde dem. Det kunne jeg desvære ikke og blev så skuffet over det og fortrød inderligt at jeg ikke kunne huske hvad de hed. Så Januar 2006 så jeg dem på Nationalen og var ikke i tvivl om at det var dem og var simpel hen så lykkelig over at jeg så dem og hentede min far straks for at vi ikke skulle glemme navnet igen og han skulle selvfølgelig se hvad det var jeg havde gået og snakket så meget om. Og så siger han at de er udstillet hvert år og jeg vil bare ikke tro på ham indtil vi fandt de gamle kataloger, da vi kom hjem. Han havde desvære ret, så der kan man virkelig sige at jeg ikke kunne se skoven for bare træer. Pinligt, men senere hen har jeg fået nogle hjem og har bestemt ikke fortrugt det, men kun blevet mere glad for dem.
Det første år gik det både godt og dårligt med dem. De ynglede rigtig godt og fik mange unger, men når ungerne hoppede på gulvet tog de gamle Tyske Skønhedbrevduehanner livet af dem. Så det blev på den måde ikke til mange unger i sidste ende. Derfor undgå at have store og små racer blandet eller bare meget temperamantsfulde med mere rolige racer.
Andet år gjorde jeg den fejl at skilde et par ad og omparre dem ved et uheld. Det mistede jeg en hun af, da begge hanner parrede hende så voldsomt og hele tiden at hun ikke kunne holde til det. Hannerne sloges også så meget at jeg måtte finde et andet sted til den ene hvor han kunne gå med ressevehunnen. Dette år gik det dog alligevel bedre og fik en masse gode unger. Som også har været på en del udstillinger siden hen. Og vundet en hel del til mig. Fik desuden nogle flere hanner hjem, da jeg umeldbart kun fik hunner og det får man ikke meget ud af at parre sammen.
Året efter gik det ikke så godt. Mange af ungerne blev fejltegnet og mistede nogle af de gamle avlsdyr. Den eneste brugbare unge blev lånt ud til et krydsningsprojekt, da jeg ikke var sikker på at ville bruge ham i avl.
Året efter igen var jeg meget uheldig, da vi fik mus i slaget og de kunne godt lide dueæg og derfor fik jeg ikke rigtig noget udad dem. Senere fik jeg den lånte han tilbage samt en senunge fra ham, som ligede mere en Mookee af type end den anden race. Begge disse to hanner blev brugt i det næste års avl i mangel på hanner. Samt jeg fik nogle flere hjem og disse har jeg ikke fortrudt, da de har en meget bedre farve og spidskap, wsom jeg så skal have avlet ind i resten af stammen.
Desværre fik jeg stort set kun fejlfarvede unger og dem der endeligt faldt ud med den rigtige tegning var langt fra udstillingsduer. Så har kun glemt nogle, der var bedre end de gamle hanner, samt nogle til forsøg. Jeg har også måtte gemme en han fordi jeg har for mange gode hunner.
Dette år er heldet så ved at vende igen heldigvis og får en masse unger der ser lovende ud og håber så de også bliver det. Fik parret meget sent sammen men har allerede de første 6 unger på fire par. Jeg har også et femte, men de er så ivrige i at formere sig at de hopper af det første hold æg før ungerne kommer ud og starter forfra. Dette hjælper ikke meget på at give nogle unger. De seks jeg har fået ser heldigvis meget lovende ud og glæder mig til at se hvordan de falder ud.