Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingefoder tilsat coccidiosestat.  (Læst 74333 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Høns i haven

• Gæst
Sv: Kyllingefoder tilsat coccidiosestat.
« Svar #90 Dato: 03 Maj , 2012, 20:29 »
Og, har så lige konstateret at Hedegaard Agro A/S´s kyllingefoder Start-Held (et startfoder tilsat Coccidiostadikum) OGSÅ sælges som sækkevare. Der er 25 kg. i en sæk :)
Hvor kan man så købe de sække henne ?. Kan se at de skriver at de har 10 afdelinger i Jylland. Men ingenting om hvor henne ?. Og hvis du køber det i sække. Hvad er prisen så pr sæk ?.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #91 Dato: 03 Maj , 2012, 23:23 »
Hvor kan man så købe de sække henne ?. Kan se at de skriver at de har 10 afdelinger i Jylland. Men ingenting om hvor henne ?. Og hvis du køber det i sække. Hvad er prisen så pr sæk ?.

Kan købes bl.a. tæt på Esbjerg/Varde (Næsbjerg Foderstof) til kr. 388 +moms pr. 100 kg. Og altså stadig i 25 kg. sække :) Produktet hed: Start-Held fra Hedegaard Agro A/S, Nørresundby. Men hvor de ellers sælger det, f.eks. via diverse Foderstoffer fremgår ikke af deres hjemmeside.

NB: Prisen er ganske OK, hvis man mener ens dyr i en periode har behov for Coocidiostadikum og vækstfremmer, som Start-Held indeholder.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #92 Dato: 03 Maj , 2012, 23:28 »
Det var da ny viden, tak for det. I øvrigt et ganske godt foder, dog lidt store piller til de mindste racer...

Og ja, kun via lidt efterforskning fandt jeg frem til dette produkt produceret i det nordjydske :)  indeholdende såvel Coccidiostadikum og væsksfremmer.
Så hvis man mener ens dyr har behov for dette i en periode, så er det måske en mulighed.
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 09:44 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #93 Dato: 04 Maj , 2012, 00:01 »
Uha.

Vækstfremmer!! Hvad er det? Er vi så over i noget hormonhalløj?

Hvis ja, er jeg stået af. /d
Mvh
Erik Andersen

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #94 Dato: 09 Maj , 2012, 14:24 »
Vækstfremmer er hormoner og ikke til at spøge med,vi er imod burhøns men åbenbart ikke imod slagte kyllinger der ikke kan gå på deres egne ben(vækstfremmer) ha en god dag
Jeg har også store racer men kunne ALDRIG komme i tanker om at bruge det stads
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2012, 14:36 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #95 Dato: 09 Maj , 2012, 14:42 »
Synes det er USMAGELIGT at købe foder med vækstfremmer! Ja undskyld!
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #96 Dato: 09 Maj , 2012, 14:46 »
Sædvanligvis er vækstfremmere antibiotika og evt. svampemidler der i små doser tilsættes dyrenes foder for at forhindre dem i at skulle bruge ressourcer på at bekæmpe sygdomme - og dermed miste vækst. Men det bliver det jo ikke bedre af. Men egentlige hormoner er det sædvanligvis ikke. Til gengæld sjasker vi alle hormonforstyrrende stoffer ud i miljøet via vores spildevand, plastik, legetøj, maling, stof, bil-os, elektronik osv. Det ender galt /d men vi VIL jo have "velfærd"....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #97 Dato: 09 Maj , 2012, 14:48 »
@cmilton
fuldstændig enig,den mening behøver du sku ikke undskylde
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #98 Dato: 09 Maj , 2012, 14:48 »
Jeg syns at  man skal tænke sig en gang til inden man køber foder med tilsat medicin så længe ens dyr er raske.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #99 Dato: 09 Maj , 2012, 14:52 »
Sædvanligvis er vækstfremmere antibiotika og evt. svampemidler der i små doser tilsættes dyrenes foder for at forhindre dem i at skulle bruge ressourcer på at bekæmpe sygdomme - og dermed miste vækst.

Ja og hvad får vi så?? Immune dyr, som er så skrøbelige at den mindste vind eller bakterie slår dem ihjel! Ja... De vokser langsommere hvis de selv skal "overkomme" lidt infektion af den ene eller anden art, men til gengæld for vi stærkere og sundere dyr!
Kan sku blive hel harm over sådan noget!
Og ja... det er det samme med grise køer osv... men helt ærlig... det er jo ikke en "produktions" hobby vi har vel???
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #100 Dato: 09 Maj , 2012, 14:56 »
Jeg kunne aldrig drømme om at fodre mine kyllinger med omtalte foder indeholdende vækstfremmer osv., da jeg næsten aldrig ser syge kyllinger i mine store flokke.

Men en del herinde har tilsyneladende problemer med syge kyllinger fra tid til anden (ud fra de indlæg alle kan læse), og lade en kyllinger gå "og hænge med næbet" i længere tid, det er bestemt heller ikke dyrevælfærd /d.

Derfor kunne de der har problemer måske i en ganske kort periode (1 uge eller 2), bruge fodret som også indeholder Coccidiosestat for at kyllingen kommer på ret køl. Det er meget meget lidt i ml. der er tilsat en hel sæk, betydeligt mindre end det antibiotika der tildeles via dyrlægen /d

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #101 Dato: 09 Maj , 2012, 15:37 »
Til alles orientering, så fodre jeg med produkter fra Mølleren (Hornsyld) hvor der er ikke noget "guf" i af nogen art.

Jeg er ganske udemærket tilfreds med dette mærke (har prøvet lidt forskellige).

Jeg har sidste år købt voksefoder fra Danish Agro (løs vægt, da det var en meget anden pris end Møllerens) og jeg har mange kyllinger. Men det var ikke i pilleform, så jeg synes ikke at mine store dyr var så  pjattede med det og er i år vendt tilbage til Møllerens.

Jeg var lidt nysgerrig omkring produkter fra Versala Laga. Så jeg synes denne tråd er ganske god.

For/imod coccidiosestat.

Foder kontra medicin spørgsmålet (hvis uheldet er ude).
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2012, 15:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #102 Dato: 09 Maj , 2012, 18:27 »
Hej igen
Nu er der snart blevet skreven 8 sider om dette emne,nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvor længe kyllinger skal have start foder,min dyrlæge der er en koryfæ i fjerkræ,i Tyskland, skulle få det s siger at i de første 6 uger kan en kylling ikke få cocidiose,så hvorfor skal det så være i START foderet og det er bedre at behandle hvis de får det, end at fylde dem med medicin i fald de måske skulle få det,og cocidiose er jo trods alt meget let at behandle,nok om det har i det godt og får i godt med kyllinger?
mvh Walter

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #103 Dato: 09 Maj , 2012, 19:42 »
Taget fra :
http://www.dfvf.dk/Default.aspx?ID=9640

Coccidiose hos fjerkræ

De mest betydningsfulde endoparasitter hos fjerkræ er coccidier.  Hos kyllinger/høns, kalkuner og gæs hører alle patogene arter til slægten Eimeria, og alle Eimeria-arter er udpræget værts­spe­ci­fikke. Hos ænder forekommer tillige Tyzzeria perniciosa. Coccidiose optræder hyppigst hos kyl­linger/høns, kalkuner og fasaner i opdræt,  mens forekomsten hos ænder og gæs er af mere sporadisk karakter.

Alle patogene fjerkræcoccidiearter udvikler og formerer sig i tarmkanalens epithel- og subepitheliale celler og  medfører afhængig af coccidieart forskellige former for enteritis. For­me­rings­cyklus varierer fra 4 til 6 døgn.  En undtagelse er  E. truncata, der forårsager nyrecocci­diose hos gæs.

De almindeligste coccidiearter og afficerede tarmafsnit  ved sygdomsangreb fremgår af neden­stående skema.

Kyllinger/høns E. tenella blindtarme
 E. acervulina forreste del af tarmkanalen
 E. maxima mellemste del af tarmkanalen
 E. necatrix mellemste del af tarmkanalen
 E. brunetti bageste del af tarmkanalen

Kalkuner E. adenoides blindtarme
 E. meleagrimitis forreste del af tarmkanalen
 E. gallopavonis bageste del af tarmkanalen

Ænder T. perniciosa forreste del af tarmkanalen

Fasaner E. colchici blindtarme
 E. duodenalis forreste del af tarmkanalen
 E. phasiani bageste del af tarmkanalen

Duer E. labbeana forreste del af tarmkanalen
 E. columbarum bageste del af tarmkanalen

Dyr i alle aldersgrupper er modtagelige for coccidiose, men sygdomsudbrud forekommer hyp­pigst hos unge dyr fra 2 til 8 ugers alderen.  I tilslutning til smitte udvikles der hurtigt immu­ni­tet, der sædvanligvis kan påregnes at vare resten af livet, idet immuniteten under praktiske for­hold holdes vedlige fra coccidier, der persisterer i det pågældende miljø. Immuniteten er specifik for den enkelte coccidieart. Immunitet mod f.eks. E. tenella medfører således ikke re­sistens mod de øvrige Eimeria-arter, der kan angribe kyllinger.

De  kliniske symptomer ved coccidioseudbrud er varierende og afhængig af Eimeria-art; men ofte observeres de første sygdomstegn som pludselige dødsfald i forbindelse med blodtil­blandet, slimet eller vandig diarre og  generel nedstemthed  hos dyrene. Samtidig registreres manglende æde- og evt. drikkelyst. I slagtekyllingeproduktionen, hvor coccidioseprofylaksen ge­nerelt er baseret på, at foderet er tilsat et coccidiostaticum anvendes ofte betegnelsen ‘sub­kli­nisk coccidiose', hvor symptombilledet i varierende grad er  præget af nedsat tilvækst,  forøget foderforbrug og undertiden tillige problemer med at holde strøelsen tør. Forholdet skyldes, at vedvarende brug af det samme coccidiostaticum gradvist bevirker, at der hos coccidierne ud­vikles resistens mod det pågældende stof.

« Senest Redigeret: 09 Maj , 2012, 20:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #104 Dato: 09 Maj , 2012, 20:30 »
Hej igen
Nu er der snart blevet skreven 8 sider om dette emne,nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvor længe kyllinger skal have start foder,min dyrlæge der er en koryfæ i fjerkræ,i Tyskland, skulle få det s siger at i de første 6 uger kan en kylling ikke få cocidiose,så hvorfor skal det så være i START foderet og det er bedre at behandle hvis de får det, end at fylde dem med medicin i fald de måske skulle få det,og cocidiose er jo trods alt meget let at behandle,nok om det har i det godt og får i godt med kyllinger?
mvh Walter

Walther, du må fyre din dyrlæge. Vores to "anfald" var hos kyllinger på hhv 3 og 5 uger.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand