Hej,
Vi har også lige været igennem det her med hønsehus... vores Orpington-kyllinger (10 stk.) henter vi på mandag og i starten af maj får vi 1.2 new hampshire fra sidste år (som er i æglægning nu)...
jeg vil lige dele vores erfaring ang. hønsehus... måske hjælper det lidt :-)
Vi har lignende udgangspunkt som dig - har en have på over 1000 kvadratmeter hvor de skal gå frit om dagen... nok er vores plan at have en "kombi-race"til både æg og slagtning.
Jeg synes faktisk at det er noget underligt noget med de hønsehuse man køber pånettet. Vi har købt, fået og samlet dette hønsehus, som virker identisk med det du bestilte, bare par cm større.
http://dyreriget.dk/hoens-vagtler-5/hoensehuse-100/hoensehus-m-gaard-uldbjerg-udsolgt-til-ca-16-5-1780.html
Det gik fint med at få det samlet...bortset fra at nogle huller var forborede for grundigt...så skruerne ikke "bid sig fast"... men det løste jeg med at forbore selv et andet sted eller bruge en lille smule tykkere skrue... Selve samle-vejledning fra producenten synes jeg var ret manglefuld... tegningerne var ikke så gode...så man skulle "tænke" en del selv og prøve sig lidt frem. Kvaliteten er jeg faktisk lidt skuffet over... det virker efter min mening lidt "pap-agtig"...skrøbbeligt...Selve indretning og ideen med huset og løbegården synes jeg til gengæld er fin og der følger både sidepind og redekasser med som virker fint. Vi vil nok komme en gren/træ i løbegården som ekstra sidepind. Vores store spørgsmål er nu hvordan vi "sætter huset fast"... synes det er lidt risikabelt at bare have det stående på græsplane uden at det er "spændt fast" i jorden...så nu skal vi ud og investere i lidt beslag og så skal vi kigge på om vi vil betonere det eller bare banke beslag i jorden...Så er spørgsmålet om man skal grave noget tråd eller fliser ned langs kantene for at ræve ikke kan grave sig under... Vi må se hvad vi ender med... for ræve i dagslyset har vi ikke oplevet endnu og om natten er de lukket inde i huset...
Kort sagt - der kommer en del investering og udfordringer ovenpå.
I beskrivelsen skriver de 6 - 8 høns. hmm...jeg personligt kan ikke forestille mig at proppe 8 høns af en mellemstor eller stor race i sådan et hønsehus. For om natten - når de bliver lukket ind i huset (og ikke har løbegården med)...er der - efter min mening - ikke så voldsomt meget plads...jeg har svær ved at forestille mig mere end 5 - max. 6 store høns derinde... eller ta´jeg fejl?
For jeg tænker at ideen med vores hønsehold er at hønsne skal have det godt, have plads osv.
men ok, nu har vi det til at starte ud med...men skal jeg være ærlig, så tror jeg at vi med tiden bliver nødt til at udvide...For selvom vi kun vil beholde omkr. 5 kyllinger til æg og resten skal "i fryseposer" når de har størrelsen...har vi sikkert ikke plads nok...
Så alt i alt er jeg faktisk lidt øv over at vi ikke valgte at købe et større kvalitetshønsehus (f. eks. mejlskov) til 10-12 høns og ikke byggede gården selv...men så bliver man klogere...
Kyllingerne henter vi daggamle, så vi starte med at have dem i papkasse på en af badeværelser under lampen og med gulvvarme... men så skal vi bygge noget bosted med løbegård til dem (når de fylder par uger)...
Så der er rigelig med projekter, men det er meget sjovt og vi kan slet ikke vente til kyllinger og høns ankommer.
Held og lykke med projektet

Anna