Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Projekt høns i haven!  (Læst 2439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Projekt høns i haven!
« Svar #15 Dato: 17 April , 2012, 18:10 »
Det er nogle af de æg, vi havde med hjem fra Frankrig i januar - rigtig flotte /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 17 April , 2012, 18:14 »
ja, det er altså bare ganske specielt og utrolig flot med sådan nogle æg  <.
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #17 Dato: 17 April , 2012, 21:42 »
Jeg troede det var chokoladepåskeæg *f
De er godt nok fine /o
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 18 April , 2012, 18:06 »
Velkommen herind.
Jeg startede sidste sommer. Ganske som dig bestilte jeg netop det hønsehus. Der var tre ugers ventetid. Allerede inden jeg fik det havde jeg afbestilt det og anskaffet større. Så pas på, du bliver nemt bidt af alt det hønseri ;D
Det bliver jo også lettere at have med at gøre, når man altid har et par tusind rådgivere ved hånden. Du kan hente utrolig meget hjælp og inspiration herinde.
Jeg har store Australorps som jeg har været utrolig glade for. De er rolige, smukke og har forsynet mig med læssevis af æg hele vinteren, selvom de ikke havde kunstigt lys. Mine var i gennemsnit 4 mdr da jeg købte dem, alligevel spiste de hurtigt af hånden.

God fornøjelse /o
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Pia

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 18 April , 2012, 18:12 »
Mange tak :-)

Jeg så i tv den anden dag, (Noget aftenshow eller sådan noget) en flok damer med fine hatte, den ene havde en høne under armen, nøj den var fin! Smuk rødbrun.

Jeg kan se Bangs.dk ligger ret tæt på min bopæl, der ser det ud til der er mulighed for at købe 4 æglæggere.

Og måske nogle kyllinger til opfedning også.

Jeg venter også på huset, de bliver vist kun lavet på bestilling :-)

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 18 April , 2012, 18:46 »
Hej Pia.

Jeg har selv søgt en hønse race der var god til en lille husholdning og en race som var rolig. Vi har prøvet lidt forskellige - men jeg vil altså sige Sussex og New Hampshire. De er fantastiske rolige, tillidsfulde og kan godt lide menneskelig selskab  /o derudover er det trofaste med deres æglægning  ;)

Men igen, hvis du har mod på det - så vil jeg klart anbefale at få dem daggamle (eller i hvert fald så unge som muligt) Så kan du pusse og nusse om dem og du får ekstremt tamme høns  ;)

Det kræver en masse tid - men det er klart det hele værd.
Tamme høns er fantastiske - især når der er børn i huset  :)

Hilsen Malene
« Senest Redigeret: 18 April , 2012, 18:47 Fra Silver »
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 20 April , 2012, 08:19 »
Ja, tamme høns er herlige. Min ene landhøne er så tam, at jeg kan tage hende op. Meget praktisk, da det også er hende, som kommer på besøg i stuen når døren står åben, smutter efter mig igennem hegnet til køkkenhaven m.m. Selvom jeg både har heste, æsler, hunde, have, 3 børn, rider og spiller håndbold, er aktiv i foreninger m.m., så er jeg alligevel også smittet af hønsefeberen. jeg tror ikke, jeg kommer til at udstille og har heller ikke tænkt mig at investere i en rugemaskine. Men mine 7 høns er godt igang med at blive til mange flere. I denne uge kom der 9 kyllinger under den ene skruk og den anden ligger på 8 æg. Men nu har jeg jo også en hane, hvilket du ikke her tænkt dig. Så må vi krydse fingre for, at du ikke får ondt af en stakkels skruk, som ligger på ubefrugtede æg og køber hende et par rugeæg og vupti pludselig har dobbelt op af høns  ;D
Held og lykke og velkommen i hønseverdenen - et herligt sted at være.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
« Svar #22 Dato: 20 April , 2012, 09:32 »
Hej,

Vi har også lige været igennem det her med hønsehus... vores Orpington-kyllinger (10 stk.) henter vi på mandag og i starten af maj får vi 1.2 new hampshire fra sidste år (som er i æglægning nu)...
jeg vil lige dele vores erfaring ang. hønsehus... måske hjælper det lidt :-)
Vi har lignende udgangspunkt som dig - har en have på over 1000 kvadratmeter hvor de skal gå frit om dagen... nok er vores plan at have en "kombi-race"til både æg og slagtning.

Jeg synes faktisk at det er noget underligt noget med de hønsehuse man køber pånettet. Vi har købt, fået og samlet dette hønsehus, som virker identisk med det du bestilte, bare par cm større.
http://dyreriget.dk/hoens-vagtler-5/hoensehuse-100/hoensehus-m-gaard-uldbjerg-udsolgt-til-ca-16-5-1780.html

Det gik fint med at få det samlet...bortset fra at nogle huller var forborede for grundigt...så skruerne ikke "bid sig fast"... men det løste jeg med at forbore selv et andet sted eller bruge en lille smule tykkere skrue... Selve samle-vejledning fra producenten synes jeg var ret manglefuld... tegningerne var ikke så gode...så man skulle "tænke" en del selv og prøve sig lidt frem. Kvaliteten er jeg faktisk lidt skuffet over... det virker efter min mening lidt "pap-agtig"...skrøbbeligt...Selve indretning og ideen med huset og løbegården synes jeg til gengæld er fin og der følger både sidepind og redekasser med som virker fint.  Vi vil nok komme en gren/træ i løbegården som ekstra sidepind. Vores store spørgsmål er nu hvordan vi "sætter huset fast"... synes det er lidt risikabelt at bare have det stående på græsplane uden at det er "spændt fast" i jorden...så nu skal vi ud og investere i lidt beslag og så skal vi kigge på om vi vil betonere det eller bare banke beslag i jorden...Så er spørgsmålet om man skal grave noget tråd eller fliser ned langs kantene for at ræve ikke kan grave sig under... Vi må se hvad vi ender med... for ræve i dagslyset har vi ikke oplevet endnu og om natten er de lukket inde i huset...
Kort sagt - der kommer en del investering og udfordringer ovenpå.

I beskrivelsen skriver de 6 - 8 høns. hmm...jeg personligt kan ikke forestille mig at proppe 8 høns af en mellemstor eller stor race i sådan et hønsehus.  For om natten - når de bliver lukket ind i huset (og ikke har løbegården med)...er der - efter min mening - ikke så  voldsomt meget plads...jeg har svær ved at forestille mig mere end 5 - max. 6 store høns derinde... eller ta´jeg fejl?
For jeg tænker at ideen med vores hønsehold er at hønsne skal have det godt, have plads osv.

men ok, nu har vi det til at starte ud med...men skal jeg være ærlig, så tror jeg at vi med tiden bliver nødt til at udvide...For selvom vi kun vil beholde omkr. 5 kyllinger til æg og resten skal "i fryseposer" når de har størrelsen...har vi sikkert ikke plads nok...

Så alt i alt er jeg faktisk lidt øv over at vi ikke valgte at købe et større kvalitetshønsehus (f. eks. mejlskov) til 10-12 høns og ikke byggede gården selv...men så bliver man klogere...

Kyllingerne henter vi daggamle, så vi starte med at have dem i papkasse på en af badeværelser under lampen og med gulvvarme... men så skal vi bygge noget bosted med løbegård til dem (når de fylder par uger)...
Så der er rigelig med projekter, men det er meget sjovt og vi kan slet ikke vente til kyllinger og høns ankommer.
Held og lykke med projektet  :)

Anna

0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 20 April , 2012, 09:49 »
Anna, prøv at spørge Tanja Pedersen her på forum, hvad hun synes om Mejlskovs huse.
Generelt tror jeg at mange af de færdige hønsehuse, man kan købe på nettet er meget skrøbelige og af billige materialer.
Til gengæld har jeg mødt et par stykker på nogle hønseudstillinger, der selv bygger hønsehuse på bestilling, og der har jeg været imponeret over kvaliteten. Indretningen har også været gennemtænkt, man hat tydelig kunnet se, at bygmester selv har høns.
Jeg har set dem på sidste LU og på udstillingen i Hundslund i år.
Finn kan sikkert huske navnene på dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pia

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 20 April , 2012, 11:55 »
Hm, nu sidder jeg jo her og bliver helt i tvivl om det er det rigtige hønsehus!

Jeg var bare så glad for ideen med det færdige hus, leveret inkl. den lille gård.

Jeg mente det var praktisk nok det kunne flyttes rundt, men jeg ved ikke?

Ja, Kærlund, jeg har på fornemmelsen din beskrivelse af hønseholdet, mider meget om den retning min sikkert tager, jeg er heller ikke udstillingsmenneske, og har mange andre jern i ilden, men søde er de jo... Og ja, sådan en skrukhøne kan jo ligeså godt ligge på 'noget' og kyllinger er kære og tænk også på børnene! Det er helt sikkert meget sundt for børn sådan at se en kylling og...argh!

Så stop mig dog en eller anden!

*suk*

Skal jeg afmelde det hus? Og bruge mine 4000,- på et andet?

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Projekt høns i haven!
« Svar #25 Dato: 20 April , 2012, 12:27 »
Jeg har fornyligt købt hos beaddogs.dk. Kun hus, og stor lydhørhed overfor små justeringer. Vi fik det leveret som samlesæt, og kunne have fået det opsat for en mindre merpris. Mit gamle hus der lyder lidt som dit, bliver nu brugt t kyllinge opfostrings hus og gård, det er dog udvidet m yderligere netoverdækket gård. De store høns har en hønsegård på 8 x 12 m indhegnet m dyrehegn på 2 m, mest pga naboens store glubske hunde. Så måske kan du starte m det lille og senere udvide?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Pia

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 20 April , 2012, 12:37 »
Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns.Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns.Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns.Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns.

:o

Dorthe: Jeg kan ikke findet noget på nettet der hedder beaddogs.dk?

Jeg har også hunde (normalt ganske velafrettede), jeg er lidt spændt på om de kan lære det er MINE (4!)høns.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #27 Dato: 20 April , 2012, 12:51 »
Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns.Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns.Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns.Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns. Jeg skal ikke udvide, jeg skal bare have 4 høns.

:o

Dorthe: Jeg kan ikke findet noget på nettet der hedder beaddogs.dk?

Jeg har også hunde (normalt ganske velafrettede), jeg er lidt spændt på om de kan lære det er MINE (4!)høns.

Det kan også lade sig gøre Pia. Jeg bestemte mig for 4 år siden for 5 høns...det har jeg holdt siden...de er kun blevet til 6 fordi jeg ikke ville sætte èn enkelt høne ind i den lille flok på et tidspunkt....og venner...hvor er så den smiley med GLORIEN??  <T *e *e
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pia

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 20 April , 2012, 12:52 »
Tak Helle, du har lige reddet min dag!

;D

Offline Pia

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 20 April , 2012, 12:55 »
Jeg har i øvrigt besluttet mig for at beholde denne bestilling på huset, og så se det an når det ankommer, er det for skramlet ryger det retur asap. (har 14 dage)

Det burde være her i starten af maj. Jeg er blevet lidt varm på tanken om Sussex. Hvor kan man købe sådan 4 damehøns, der er i en god alder, dvs ikke helt små, men som heller ikke er begyndt at lægge rynkede æg endnu  ;)

« Senest Redigeret: 20 April , 2012, 12:58 Fra Pia »