Jeg er blevet så voldsomt træt af at skulle give 36,- for en bakke med 10 økologiske æg, og med en have på 1350m2 beliggende i landzone, tænkte jeg "Hvorfor dog ikke selv have de par høns der skal til?"
Jeg gik på jagt efter et hønsehus, hvor de skal være om natten, om dagen er det planen de skal have haven at rende i.
Valget faldt på dette:
http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=167&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1Fint, ikke?
Nu venter jeg så på det bliver leveret, spændende!
Jeg har sådan en rosenrød drøm om mine unger skal samle æg ind med rose på kind og smil på mund (bør jeg mon ikke også købe dem en stråhat hver?!)
Og så ikke et ord om, det sikkert ender med den ene glider i en hønsebæ, spænder ben for den anden, der smider alle de indsamlede æg, lander på en høne, der brækker nakken og bliver så skadet på sindet, at pågældende barn skal have psykologhjælp året ud!
Nå!
Nu skal jeg jo finde de her høns.
Jeg tænker 4 styk er fint, til vores lille husholdning, vi spiser ikke 4 æg hver dag, men hønsene holder jo også pauser.
Jeg leder efter en venlig, rask, pæn race, som ikke lider af læggenød og psykotiske handlinger (Kan høns lide af sådan noget?)
Jeg regner også med at investere i en 10 stykker af en mere kødpræget race, mine små grillkylinger! De skal vokse, bliver store og flotte og så, når de mindst venter det, af med knoppen!
(Lad os nu se, det ender sikkert med jeg har 14 høns gående på 7 år, som ikke har lagt æg i 4. men som bare er så SØØØDE)
De skal jo også have noget foder, jeg har fine lukkede fodertønder, så langt så godt.
Kalk og køkkenaffald er vel en selvfølge, men derudover er jeg lidt blank på hvad foder der er er bedst.
Nå, nu skal huset lige ankomme og samles skal det jo også, og SÅ skal jeg have høns!
Jeg håber at kunne opdatere om projektet løbende (og høste godt af alle jeres erfaringer)
...hvis ikke jeg bliver viklet ind i det der volierenet og i bar arrigskab går ned og køber 30 buræg...
VH Pia