Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp, mine ænder dør !  (Læst 6249 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
hjælp, mine ænder dør !
« Dato: 12 April , 2012, 17:41 »
håber i kan hjælpe med en årsag på uforklarlig død hos mine ænder.

mistede min ene moskus and i sidste uge, var nede ved dem midt på dagen og hun lå og så sløj ud. ville lige se tiden lidt an inden jeg gjorde noget. da jeg igen var nede og tjekke efter 4-5 timer var hun død. og enda allerede blevet helt stiv.

hun var rigtig fin, ikke for tynd ej heller set syg ud forinden. er hos dem hver dag.

det eneste der måske viste der var noget galt er at hun 4-5  dage inden død stoppede med at lægge æg, hvor hun ellers havde lagt  8-9 æg.

i dag da jeg er nede hos dem ligger min ene andrik næsten på samme måde og er sløj.

hvad pokker er der galt med dem?? de ser alle sunde/raske ud og har aldrig før oplevet uforklarlig død hos mine ænder. og har haft moskus i 3-4 år nu. ikke engang hos ællinger har der været mystiske dødsfald.

de går i/ved et vandhul. der kommer en del fugle og spiser/drikker der. bla måger, krager (som også hugger æg) og der er en del tyrker duer som også kommer og spiser korn..

kan det have noget at sige med sygdom?

jeg er ikke meget for at flytte dem nu, da jeg har en der ligger på æg som klækker om en lille uge. og en anden and der er godt igang med æglægning.
men vil jo heller ikke miste alle mine ænder.

de har alle årene gået hvor de gør nu og det har aldrig givet problemer.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hjælp, mine ænder dør !
« Svar #1 Dato: 12 April , 2012, 17:50 »
Jeg tror jeg ville få en af dem opduceret hos en dyrlæge, og jeg ville under alle omstændigheder kontakte dyrlæge for at høre om han/hun har et bud på hvad der er galt.
Sørg bare for at det er en dyrlæge der ved noget om fjerkræ
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline bokbok123

• Passiv bruger
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
« Svar #2 Dato: 12 April , 2012, 18:24 »
Jeg mener at det kan være fordi at vilde fugle, f.eks krager, bærer på en hel masse sygdomme/bakterier, som så er blevet overført til dine ænder..? Det har jeg læst et eller andet sted..
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 April , 2012, 23:34 »
jo, den tanke har jeg også fået, men undrer mig så over det kun er to der er døde og med så mange dage imellem.

hvis det er i vandet burde alle jo være smittede, og tror ikke de spiser klatterne fra fugle hvis de skulle lægge sådan en, men måske de roder i det.
min kolega tænkte på en virus. og syntes også det lød som en forgiftning, næsten som hvis de havde spist rottegift (hvilket de ikke har)

må bare have indskrænket deres plads så jeg kan overdække det.

fik slet ikke skrevet at begge ænder havde skidt (en del på dem selv) da jeg fandt dem sløje. og andrikken havde også lidt blodlignende i det. husker ikke om hunnen også havde.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 19 April , 2012, 17:54 »
Det kunne godt lyde som en infektion af en art. Men om den skyldes virus eller bakterier er svært at sige.

Er der andre symptomer? Skum i øjnene, hosten, snøften, hævede fødder...?

Hvordan har resten af ænderne det?

Jeg ville nok flytte dem fra det vandhul og give dem en plastiksandkasse med rent vand at bade i i stedet.
Og blande et knust fed hvidløg per and i foderet. Det har antibakteriel virkning og styrker immunforsvaret.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 April , 2012, 23:24 »
tja. alle ænder har det stadig fint *k  ingen tegn på syge eller svage. der har kun været de to der er døde.  de havde hverken skum ved øjnene, hoste eller noget som helst andet. ihvertfald ikke så jeg bemærkede det.

har afskærmet vandhullet og overdækket den resterende del de går på. de er stadig på samme areal, men ikke lige der hvor de døde har været, men lige ved siden af. der var to hunner i den indhegning hvor de døde også gik. hende der lå på æg og en mere og de er begge kommet ind til de andre.

det var godt nok et stort arbejde at overdække næsten 100 kvadratmeter, men hvad gør man dog ikke for dyrene ;)

de har fået flere baljer med vand, som de må nøjes med. de vil ellers gerne ned til vandhullet, går indimellem frem og tilbage ved hegnet mod vandet.

de er jo vant til at svømme meget og bade godt igennem mange gange dagligt og det er jo ikke det samme i en balje ;D

den ene and har lige lagt sig på æg, og har en der forhåbentlig kommer med ællinger her nu (dag 34 men kan ikke høre hverken pippen eller prikken som jeg plejer, æggene ser dog fine ud og blev lyst med indhold for nogle uger siden, de vil nok bare ikke ud i den kulde ;D

indhegningen og overdækningen vil jeg lade blive noget tid endnu. hvor lang tid går der mon hvis det har været en virus/bakterier før det hele er væk fra jord/vand igen?

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 21 April , 2012, 18:09 »
vil da lige tilføje at ællingerne er ved at være på vej ud nu ;D

og alle ser stadig super friske ud.
så er ret sikker på hvad end det har været så er det vidst heldigvis overstået.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #7 Dato: 22 April , 2012, 16:04 »
Det lyder godt :) Det har nok været noget forbipasserende, som de andre ænder har været modstandsdygtige over for.
Jeg mener at Erik fra Pilegården havde et lignende problem sidste år?

Mine ænder har ikke vandhul at bade i. De har opvaskebaljer og en stor plastiksandkasse at bade i, og det har de det fint med (nu har de selvfølgelig heller aldrig kendt andet).

Fordelen ved helt at undgå vandhuller og i stedet bruge baljer er, at vandet kan skiftes og baljerne renses, og man dermed kan begrænse div. bakterier og smitte fra andre vilde fugle og dyr, der besøger vandhullet.

Et vandhul derimod vil -altid- være smækfyldt med diverse bakterier (gode som dårlige!). Ænderne vil selvfølgelig udvikle en vis resistens over for dem over tid. Men det kræver sine ofre - "survival of the fittest"...

Så på den ene side: Det er selvfølgelig syperhyggeligt at se ænderne hygge sig i et vandhul, som jo er deres naturlige miljø.
På den anden side: Vandbaljer der kan renses, minimerer risikoen for bakterielle infektioner.

Valget er op til dig :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 23 April , 2012, 18:02 »
jeg huskede nemlig også at Erik havde samme problem sidste år, og startede derfor med at skrive til ham, allerede efter første døde and. men har aldrig fået svar.

det der undrer mig hvis det skulle være vandet, hvorfor så først nu??

nu har de gået dernede i 3-4 år uden problemer overhovedet. og selv ællinger er vokset op i det vandhul fra de var 3-5 uger. (har aldrig haft en død ælling, uden jeg havde en årsag) der har nogle gange været meget lidt vand og en enkelt sommer tørrede det helt ud. ellers har jeg kun meget få gange måtte give frisk vand.

har flere gange fået nye ænder andre steder fra, og de er heller ikke blevet syge af vandet.

jeg ser indimellem vilde ænder flyve derfra, men det har der også altid været. det eneste der er ændret en smule er at antallet af tyrker duer er blevet noget større her i år. og der har været rigtig mange måger på markerne her i nærheden i en periode. de er dog væk nu.

tvivler desværre på jeg finder ud af hvad der egentlig har været årsagen.

næsten alle ællinger er kommet ud og ser SÅ fine ud. den ene har mor dog fået trødt ihjel inden den nåede helt ud. (det er første gang jeg oplever det) de får nogle specielle farver far er brun og måske også perlegrå. og mor er blåbroget.

dem er jeg godt nok spændt på hvordan de kommer til at se ud med fjer ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå