Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rottegift....  (Læst 17476 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cartouche

• Passiv bruger
Sv: Rottegift....
« Svar #15 Dato: 11 April , 2012, 09:39 »
Hejsa,
Godt at høre at hønsene indtil videre har det godt. Opfører de sig helt normalt? Krydser fortsat fingre for at tøserne klarer skærene  *k
MVH Annette

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 11 April , 2012, 09:44 »
Æglægningspiller indeholder k vitamin, og skal holdes væk fra rotter og mus, ellers virker giften ikke på dem.

Så frem med æglægningspillerne, hvis ikke dine høns allerede får dem, og hvis de gør, så sker der ikke noget med dem, slet ikke med de få korn der er spist.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

smilla25

• Gæst
« Svar #17 Dato: 11 April , 2012, 19:54 »
Mine høns går stadig rundt i bedste velgående og har enda lagt æg i dag. Har dog smidt æggene ud, da vi ikke vidste om giften kunne være kommet i æggene... Men de virker raske og ser ikke matte eller sløje ud=)

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 11 April , 2012, 20:07 »
SKØNT at høre. Det ser ud som om du var heldig og reagerede hurtigt. Fortsat held og lykke med tøserne og hold os lige orienteret, ikke? God aften til jer alle.
MVH Annette

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #19 Dato: 11 April , 2012, 23:36 »
tja din rotte mand lyder noget meget mere fornuftig end min!

jeg havde også tilkaldt rottemand og han kom og satte kun 1 kasse, som blev fyldt mere end nok. første sted den blev sat var i hønsegården! (han havde fået lov selv at gå ind, da vi ikke var hjemme, men troede da han kunne tænke selv)
jeg fjernede den selvfølgelig.

hønsene nåede at spise af det, men da de får æglægningspiller var jeg ikke så bekymret.

det værste kom først senere.

en dag da han lige havde fyldt den (så det væltede ud af hullerne) kom jeg hjem hvor ænderne havde spist rigtig meget af det (det var ikke meningen de skulle kunne nå kassen men var kommet ud af den midlertidige indhegning) rottekassen stod bare på jorden ved stalden hvor han selv flyttede den hen efter opfyldning.

de fik ekstra tilskudsfoder og klarede den.

det værste var da vi opdage et par dage senere at han fandme havde sat en åben plastik bøtte med gift nede på jorden, et andet sted på grunden! høns og hundene har sikkert spist af det (mine hunde spiser korn hvis de kan komme til det)  så blev jeg godt nok gal i skralden!

hvad pokker gør man hvis ens dyr dør pga. sådan en tåbe???? havde det været hundene var det fuldstændigt utilgiveligt/uerstatteligt!
han er ikke velkommen her mere, og det kan da ikke være rigtigt at man ikke kan ringe og få hjælp til bekæmpelse af rotter uden riciko for at miste sine dyr. (han var udemærket klar over alle de dyr vi havde) jeg kan ikke være hjemme når han kommer da jeg går på arbejde som de fleste andre vel også gør.

syntes lige jeg ville fortælle hvad jeg oplevede med rottemanden.

super dine høns klarede den /o

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 12 April , 2012, 06:41 »
Maja, du skal da helt klart fortælle om dine oplevelser til kommunen, de kan jo ikke have sådan en jubelidiot til at rende rundt og smide gift så lemfældigt.
Jeg stiller spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er lovligt at gøre det på den måde ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #21 Dato: 12 April , 2012, 08:48 »
Jeg er helt enig med Marianne. Det er jo farligt for både dyr og mennesker!
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

smilla25

• Gæst
« Svar #22 Dato: 12 April , 2012, 10:12 »
Man stoler jo på at en rottemand som er ansat af kommunen ved hvad han laver... Men hvis man mister nogle dyr pga en rottemand som ikke tager sine forhåndsregler ang gift, så burde kommunen vel give en erstatning?

Offline TrineV

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 12 April , 2012, 11:02 »
Sådan en dum oplevelse havde vi desværre også for et par år siden. Vi var heller ikke hjemme da rottemanden kom, men talte med ham i telefonen. Han fortalte at han ville stikke noget rottegift på "pinde" ned i hullerne. Det var jeg ikke så pjattet med, da vores hund gik rundt sammen med ham, og jeg ved af erfaring at han spiser lidt af hvert, og selvfølgelig ville grave noget op som en fremmet var kommet og "gemt" hjemme i haven, uden "mor & far" var hjemme... (..og destruere det på hans helt egen måde  ???)
Men rottemanden forsikrede mig om at det var ganske sikkert, og at hunde bestemt ikke ville spise det. KUN mus og rotter ville kunne lide giften.
Men selvfølgelig have vores hund fisket stangen m gift op, og jeg fandt lidt blåt smulder på græsset hvor han havde spist det...
Dyrlægen troede ikke på at hunden havde spist det, men vi kunne da give ham en indsprøjtning for en sikkerheds skyld. Det var noget som fik ham til at kaste op, og ganske rigtigt var det HELT blåt!
Så han fik k vitamin indsprøjtninger, og skulle spise k vitaminpiller i 3 UGER efter.
Talte efterfølgende med rottemanden, men vi kunne ike engang få tilskud til dyrlægeregningen...
Så, man skal vidst være sikker på at være hjemme når de kommer!!!
-Hvor er det godt at høre at sønnemand og høns klarer den, smart at der er "indbygget antigift middel" i foderet.
Ønsker jer masser af held og lykke med det hele, sikken en forskrækkelse.
Venlig hilsen Trine.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 12 April , 2012, 11:23 »
Trine, det kan ganske enkelt ikke være rigtigt, at de må omgås gift på den måde.
For hulan, vi bor i et land, hvor vi ikke en gang må forære en bakke æg væk, men gift må man bare omgås fuldstændig lemfældigt og uden at blive draget til ansvar.
Det får mit --- i kog!!!!!!!!!!!!!

/f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline TrineV

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 12 April , 2012, 11:59 »
@ Marianne.
Ja, det er virkeligt SKØRT!!! :o
Venlig hilsen Trine.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Rottegift....
« Svar #26 Dato: 12 April , 2012, 12:07 »
Her i huset er rottemanden ikke velkommen, han kan komme igen når han har et alternativ til al den gift. Vi har nemlig også prøvet hele turen med en hund, der har spist rottegift.
Rotter kan udmærket bekæmpes uden brug af gift. Her i huset bruges trådfælder og luftgevær, på den måde er vi selv kommet et mindre rotteproblem til livs.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 12 April , 2012, 12:20 »
Jeg har også haft et par uheldige oplevelser med de kommunale "rottebekæmpere" som spreder gift ud over det hele selvom man siger de skal lade være, så de er heller ikke særligt velkomne ved mig.
Siden jeg fik høns har jeg, bare for en sikkerheds skyld, haft fælder stående ved hønsegården som fanger rotterne levende og en låst rottekasse ved huset, med en giftblok i som ikke ryger ud selvom man ryster kassen.
Det er for dårligt de ikke kan finde ud af at bruge sådan noget i kommunalt regi.
Ved godt man skal melde det hvis man finder nogle rotter, men jeg ved ikke om jeg ville gøre det.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 12 April , 2012, 14:28 »
Kors i hytten, alle disse beretninger bekræfter mig bare i at jeg gjorde det rigtige da jeg fandt rotter hos os i vinters. Der blev indkøbt klapfælder, nakket 5 stk og vi har ikke set en rotte side (der bor til gengæld en lille spidsmus under fliserne ude på terrassen hos ænderne, men den må nu gerne få lov at være der  ;) ) Min mand foreslog at kontakte kommunens rottebekæmper men jeg var ikke vild med at skulle have gift stående alle mulige steder da vi jo også her har barn, sulten hund og katte der fanger gnavere...og de tager jo også dem der er forgiftede. Det lykkedes uden hjælp fra rottefanger eller gift og det er jeg da umådelig glad for.
Jeg synes at ovenstående situationer er dybt forargelige

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #29 Dato: 12 April , 2012, 17:57 »
jeg regnede heller ikke med at de erstattede noget som helst, hvis uheldet var ude. derfor jeg ikke har gjord mere ved det.

men det er da sidste gang de bliver tilkaldt her.

købte trådfælder som jeg dog kun fangede en enkelt i. ellers har mine hunde og katten fanget 6-8 rotter. (de spiser dem heldigvis ikke, slår dem bare ihjel)

kun 2 har jeg fundet døde.

man kan jo selv købe gift kasser, og gift flere steder. men må man ikke selv lægge det ud?

det kan da umuligt gøres mere uhensigtsmæssigt end rottemanden gør ! ::)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.