Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rottegift....  (Læst 17831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

• Gæst
Rottegift....
« Dato: 10 April , 2012, 19:20 »
Vi havde besøg af en rottefanger fra kommunen tidligere i dag som har sat 3 kasser med rottegift ud... I aften kom vores 3 årige søn bærende på den og syntes den var meget spændende... Desværre var der kommet nogle giftkorn ud af kassen, som før jeg nåede at jage 3 af mine høns væk så havde de spist det...
Er det noget jeg kan gøre, eller er løbet kørt for de høns...?? Den ene er min favorit Max.... :'(

Offline Cartouche

• Passiv bruger
Sv: Rottegift....
« Svar #1 Dato: 10 April , 2012, 19:27 »
Uha, det lyder ikke godt. Rottefængeren skal sørge for at sætte giftkasser så børn og andre husdyr ikke kan komme til dem, så det undrer mig at din søn så nemt kunne pille ved den? Du skal nok kontakte din dyrlæge eller Mortalin og spørge. Kulstof plejer at neutralisere visse giftstoffer. Hvis han har smidt poserne i affaldsspanden står der måske noget på posen?
Rottegift fungerer jo sådan at der opstår indre blødninger, hvor blodet ikke kan koagulere. Så noget der virker modsat må være kuren. Hvis det var hos mig havde jeg hængt i telefonen til min dyrlæge allerede.....
Jeg håber det bedste for dine høns  :-[
MVH Annette

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2012, 19:34 »
En dosis k-vitamin givet i rette tid kan "ophæve" giftens antikoagulerende virkning. Om det virker på høns som på andre dyr skal jeg lade være usagt, men det må en dyrlæge kunne hjælpe med.
Krydser fingre for dine høns

smilla25

• Gæst
« Svar #3 Dato: 10 April , 2012, 19:59 »
Sidder og venter på dyrlægen nu.... De står meget let tilgængelig, så min søn var bare gået derhen og samlet en op... Heldigvis fik han da ikke selv noget på fingrene, eller at vores hunde fik fat i noget... Håber de kun fik spist så lidt at de overlever det... øv øv øv... :'(

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #4 Dato: 10 April , 2012, 20:02 »
Ikke for at skræmme dig, men tror du ikke også, du skal få kigget på din søn for en sikkerheds skyld? I sådan et tilfælde ville jeg nok hellere ringe til lægen én gang for meget!

Håber alle er ok :(
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 10 April , 2012, 20:12 »
En dosis k-vitamin givet i rette tid kan "ophæve" giftens antikoagulerende virkning. Om det virker på høns som på andre dyr skal jeg lade være usagt, men det må en dyrlæge kunne hjælpe med.
Krydser fingre for dine høns

Det virker bl.a. på rotter, så mon ikke også det virker på høns. Vores rottemand har sagt at vi skal sørge for at rotterne ikke kan komme til grisepiller/foder da k-vitamin tilsat dette vil ophæve den antikoagulerende virkning i rottegift.

Men check med dyrlæge/læge for en sikkerheds skyld.

Hvorfor er der iøvrigt fyldt løse korn i rottekassen. Normalt fastgøres en pose gift i det indre rum, netop for at giften ikke skal komme ud af kassen og blive tilgængelig for individer det ikke var planen at aflive.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 21:57 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

smilla25

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 April , 2012, 20:30 »
Vores søn har kun haft rørt ved kassen, og da vi satte kassen ned igen dryssede det lidt af de røde korn ud...

Offline luffe

• Passiv bruger
  • jæger
« Svar #7 Dato: 10 April , 2012, 20:51 »
du kan sige til din rottemand at skal komme rottegift i som en fast klose det kan ikke komme ud af kassen og dem kan man også skrue op på en væk eller noget andet men ikke lige der hvor lille mand kommer

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 April , 2012, 21:25 »
Har din dyrlæge været der? Hvordan går det med plukkerne?
Jeg synes du skal få flyttet de kasser et sted hen hvor børn og andre af dine dyr ikke kan komme til at æde af giften. Hvis du har konstateret rottehuller i hønsegården, så sæt fælden ved hullet og sæt en omvendt indkøbskurv med en stor sten ovenpå, så rotten kan komme op til fælden, men andre ikke kan komme ind til giften....håber det bedste for dine hønsebasser.....
MVH Annette

smilla25

• Gæst
« Svar #9 Dato: 10 April , 2012, 21:51 »
Dyrlægen har været her og damerne har fået en indsprøjtning, kan ikke huske hvad det hed, var helt ved siden af mig selv :( Hun kunne ikke love noget, så jeg krydser fingre og håber på det bedste... Vil blive så ked af det hvis det skete dem noget :'(

Kontaktede også skadestuen og giftlinien pg min søn, men fordi han kun har rørt ved kassen holder det at vi tager til vores egen læge i morgen og får taget en blodprøve som kan fortælle om hans blod koagulerer som det skal, så der er forholdsvis ro på i det lille hjem igen...

God ide med de tomme vasketøjskurvene, det gør jeg i morgen! Han havde været her i dag da vi ikke var hjemme, så jeg vidste ikke engang hvor han havde sat dem :(

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 April , 2012, 22:07 »
Thi hi, det var nu indkøbskurve, men OK vasketøjskurve kan vel også virke....LOL.

Altså, hvad er der gået galt for den rottemand? Han må for pokker slet ikke placere gift uden aftale med jer???? Jeg er målløs.... :o Her smider de en seddel i, at man skal kontakte dem hvis man ser rotter. Og så aftaler man en dag hvor man er hjemme, så kommer rottemanden og aftaler hvad og hvor der skal ske noget. Det andet er da vildt risikabelt! Jeg undrer mig virkelig over den procedure!
Håber hønsene klarer den, du har gjort hvad du kunne. Men godt lige at få checket sønnike imorgen for en sikkerheds skyld. Jeg synes du skal lave en skriftlig klage til kommunen, og så kræve erstatning hvis dine høns dør. Det andet er for pokker da ikke i orden..... Troede I havde aftalt han skulle sætte giftdepoter op.
Jeg krydser fingre for dine plukker.....
MVH Annette

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #11 Dato: 10 April , 2012, 22:14 »
Puha, det er godt nok en alvorlig fejl, jeres rottemand har lavet :(

Jeg krydser fingre for, at ingen andre end rotterne kommer til skade! Og godt at høre, I lige får tjekket den lille for en sikkerheds skyld
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 10 April , 2012, 22:20 »
Rottegift må kun udlægges af professionelle. Det, der er foretaget her, virker imidlertid på ingen måde professionelt.
Man må som minimum forvente at få oplyst hvor der er placeret rottegift.

Man betaler til den slags over skatter og afgifter til kommunen, hvad enten man har rotter eller ej, så man må også kunne forvente et vist service niveau.

Jeg synes også du skal rette skriftlig klage til kommunen. Selvfølgelig med krav om erstatning for evt døde høns men da så sandelig også krav om refundering af udgifter til dyrlæge (tilkaldevagt på denne tid af dagen er helt sikkert ikke billigt og sprøjterne som dine høns har fået er sikkert heller ikke billige).
Mvh
Erik Andersen

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #13 Dato: 11 April , 2012, 09:05 »
Her hos os bliver giften kun udleveret hvis vi er hjemme....ellers ligger der en seddel i postkassen !
Men vores tidligere nabo i et villakvarter ringede til kommunen, da han så en rotte i deres haveskur og dagen efter stod en hel spand rottegift...UDEN LÅG !! uden for deres hoveddør da de kom hjem fra arbejde !
Og det på en gade med masser af småbørn...vi var alle helt chokerede  :o

Puha, hvor er det heldigt, at din søn ikke har spist noget af det også !
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

smilla25

• Gæst
« Svar #14 Dato: 11 April , 2012, 09:35 »
Han havde lagt en seddel i postkassen hvor han havde skrevet at han havde sat tre kasser ud, og hvis vi mente de skulle stå et andet sted kunne vi bare selv flytte rundt på dem. Men ikke i min vildeste fantasi havde jeg da troet de var så let tilgængelig og da ihvertfald ikke at giften kunne rystes ud...
Mine høns går stadig rundt, så håber vi fik slået giften ned i tide. Men som dyrlægen sagde kan vi først se et resultat efter 24 timer...
Men må sige jeg synes det er meget lidt gennemtænkt at sætte de kasser sådan.... :(