Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket grønt til 4 dage gamle kyllinger?  (Læst 7616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ellelund

• Passiv bruger
Hvilket grønt til 4 dage gamle kyllinger?
« Dato: 10 April , 2012, 15:33 »
Så er der kommet 11 styk dejlige Farverollers kyllinger ud af 15 æg fra 1. forsøg i rugemaskine. Hurra. Det går fint. De spiser med stor appetit undulatfrø og kyllinge startfoder, men jeg er i tvivl om grønt til de små. Der står et andet sted at de skal have grønt efter 3. dag- men hvilket grønt er bedst?? En anden ting- hos nogle af kyllingerne sidder der noget afføring på dem. som om det er for fast. er der nogle der har erfaringer med det og hvad man kan gøre.
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvilket grønt til 4 dage gamle kyllinger?
« Svar #1 Dato: 10 April , 2012, 22:40 »
@Lene

Du blev da helt forbigået. Det må være pga tidspunktet du har skrevet på, for ellers plejer der da at være svar med det samme.

Tillykke med 11 kyllinger af 15 æg. Det er et ok resultat.

Jeg giver ikke mine grønt i den tidlige alder. Om de har behov for det: næppe. Om de tager skade af det: næppe. Græsset er så småt begyndt at vokse, men det er jo primært det gamle seje græs der har stået vinteren over, som er tilgængeligt endnu. Så hvis du vil give grønt er det måske bedst at finde lidt mælkebøtter (de er friske allerede nu) og så findele bladene.

Mht afføringsklumper i enden. Dem skal du fjerne inden de bliver for store, og evt lukker for afgang af afføring. Det undrer mig egentlig lidt at du får det problem når du fodrer med undulatblanding, da hirsen i denne skulle regulere afføringen, så 'propper' undgås.

Fjernelse af afføringsklumper foregår manuelt. En lille skål med håndlunkent vand og så dypper du fingrene i vandet og nulrer kyllingen bagi til klumpen begynder at løsne sig. Tålmodighed, så du ikke skader kyllingen. Det skal nok slippe, til sidst.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2012, 22:43 »
Ellers kan man med fordel bruge søgefunktionen så dukker der masser af Forum guld op.
Der har fks. lige været denne tråd :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24340.0

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 10 April , 2012, 22:53 »
Jeg tror nu heller ikke at de har det store behov for grønt så tidligt - men går de med en skrukmor smager de jo på lidt af hvert. Her bruger jeg hakkede mælkebøtteblade. Det kan de godt lide. Jeg blander det op i deres livret: hakket hårdkogt æg med havregryn. Så kan mælkebøtter da bruges til noget.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ellelund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 April , 2012, 08:42 »
Tak for svarene. Som altid rigtigt brugbart. Tak
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 11 April , 2012, 11:44 »
Og de friske, spæde skud af skvalderkål som der er så rigeligt af i øjeblikket er også kyllekræs :). (P.S. og revet ost når de er blevet lidt større ;D)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 April , 2012, 12:26 »
Følger lige med her:) Hvornår må de få revet ost?? Mine er lidt over en uge gamle og de har fået lidt græs og væk er det så de må have spist det:) men jeg vil da prøve med skvalderkålen det har vi masser af:)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 11 April , 2012, 12:30 »
Følger lige med her:) Hvornår må de få revet ost?? Mine er lidt over en uge gamle og de har fået lidt græs og væk er det så de må have spist det:) men jeg vil da prøve med skvalderkålen det har vi masser af:)
Nu ;). Revet ost blandet op med lidt hirse og hakket skvalderkål... Så er der fest (og slåskamp om herlighederne) hos kyllerne :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2012, 12:43 »
Ih hvor godt jeg har noget i køleskabet:) Jeg har købt undulatblanding som jeg giver med hårdkogt æg, havregryn og majs og kyllingestarter, det er de godt nok også vilde med, men osten skal da helt sikkert prøves i dag og så sender jeg ungerne i haven for at plukke skvalderkål, vi har masser af det ;D
Er der andre end mig som lufter sine kyllinger hver dag? Jeg syntes jo de skal lidt ud, mine er i en hesteboks hvor vi har sådan en rund plade hvor de går inde med varme 20-25 grader. Så er der flamingo i toppen til at holde på varmen, men det er jo ikke så meget plads til at rende på. Jeg har haft dem med i haven i et kaninbur uden bund så de kunne hakke lidt i græsset men de sidste par dage har der jo været møjvejr så der har de bare fået lov til at gå i boksen frit, bare i en ½ time.
Nå vil lige over og prøve osten af :D

Offline Ellelund

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2012, 18:30 »
Lige et forståelses spørgsmål- Hvad er det for en rund plade de går på?- har du ikke en varmelampe til dem ? Mine er fortsat inde i stuen. Jeg har svært ved at sætte dem i udhuset, fordi jeg tænker det bliver for koldt om natten- hvad gør I med 1 uge gamle kyllinger?? Spørger den bekymrede 1. gangs rugemaskine moder.
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 April , 2012, 18:40 »
HVis spørgsmålet er til mig så går mine på strandsand og så har vi sat sådan en rund en op som deres bur/kasse med plamingo i toppen og så er der skåret ud sådan at varmelampen kan komme ned i kassen. Må vidst hellere tage et billed af det ;)

Offline majabl

• Passiv bruger
« Senest Redigeret: 11 April , 2012, 18:56 Fra majabl »

Offline Ellelund

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 April , 2012, 18:54 »
Billede ville være rigtig super. Men vil det sige at det ikke er varmt nok i et udhus med betongulv og varmelampe?
Med venlig hilsen Lene

5 Farverollers
1 Austrolops
1,3 Brahma
1.3 Moskusænder
3 katte
1 Springer Spaniel
1.2 dejlige børn

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 April , 2012, 18:58 »
HVordan dælen ligger i billeder ind ;D

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #14 Dato: 11 April , 2012, 19:03 »
Da vores var blevet godt 11 dage gamle begyndte vi at give dem melorme og så er der gang i den for de ligner nogle som ikke er blevet fodret i mange dage for det fare rundt med en melorm i næbet for at finde en godt sted at kunne spise den i fred. Jeg bruger også melorme til mine vagtler og de indeholder en masse protein. Så her får de udover grønt i form af purløg samt startfoder iblandet undulatblanding og birkes også en daglig portion af melorme når de er fra 11 dage gamle.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn