Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: race som ikke flyver  (Læst 11828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard

• Passiv bruger
race som ikke flyver
« Dato: 10 April , 2012, 13:58 »
Jeg har p.t. blandede dværghøns i min kolonihave fra i sommers. Nu er jeg så blevet ramt af hønsefeberen.
Jeg starter op med dværgsilkehøns, men vil egentlig også gerne have en anden race evt. store. Jeg har et meget vigtigt krav, de må IKKE flyve over hækken til naboerne, og den er omkring 1 meter.
Mine tanke var egentlig dv. dotter, men har læst herinde under racen, at de godt kan finde på at flyve.
Nogle herinde, som kan hjælpe med hvilken race, der kunne være mulig?
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Rudy

• Bruger
Sv: race som ikke flyver
« Svar #1 Dato: 10 April , 2012, 14:07 »
Der er en del racer som ikke flyver så højt op.

Men jeg kan med sikkerhed sige, at voksne Orpington IKKE flyver over hegn der blot er 90 cm. For dem har jeg nemlig selv.

Ved dog også at det forholder sig på samme måde for f.eks. Faverolle og Silkehøns.
Tildels Dværg Kochin, og helt sikkert også for Brahma og Kochin (stor)

Offline BellaBirk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2012, 14:48 »
Hvordan er Brahma og Kochins natur?

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2012, 15:44 »
Jeg har Brahma stor race, og er fantastisk glad for dem, de er meget rolige, tillidsfulde og så lægger de fine store æg.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 April , 2012, 17:12 »
Tak for jeres svar. Er der nogen erfaringer om dotter i stor flyver over hækken?
2.0 hunde
1.0 kaniner

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10 April , 2012, 17:21 »
Jeg har ingen og absolut ingen dotter der forcerer noget som helst...de har både været bag 60 og 90 cm hegn. Stor dotter samme sag. De går op af en hæk på lidt over en meter vil jeg tro, den forcerer de heller ikke.
Men ellers stor orpington, de er herovre i gul fx, knægten kan jo godt li gul har jeg forstået  ;) og de er meget rolige! ...eller brahma som snart kommer i colombia hvid sort/blå  ::)

Den mest hysteriske høne jeg har (udover de skånske blomsterhøns) er min dværgkochin, men det er vist stik modsat andres erfaring med kochin  ;D

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 April , 2012, 17:35 »
@karina dj

Ja, han kan godt lide de gule, og jeg prøver, at overbevise ham om, at der findes så mange andre flotte to farvede høns, f.eks de der sølv/sort båndede *f MEN de gule er vel også meget søde ;D
Jeg overvejer, om vi skal have store høns til æg og kød, men stadigvæk racerene og farvede til mulig udstilling.

Brahma er de ikke meget store? ;D

2.0 hunde
1.0 kaniner

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 10 April , 2012, 19:06 »
Det er ikke så slemt med størrelsen  ::) de er ligeså rolige som de er store har jeg ladet mig fortælle  /o

Husk nu, med udstilling er der mindst udfordring med de ensfarvede  ;) det er jo en god start!

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 April , 2012, 19:24 »
jaja jeg ved det Karina ;D de ensfarvede er nemmere  ;D

2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 April , 2012, 19:32 »
Hejsa,
Jeg har haft Stor Oprhington og Stor Kochin, og begge racer er ikke meget for at flyve, de er jo meget tunge. Så generet store kødracer. Jeg tror alt i dværg kan finde på at flyve, da de jo ikke har deres vægt imod sig på samme måde som de store racer. Begge disse racer er desuden rare ved hinanden og omgængelige.
God fornøjelse med det kommende hønseprojekt  :)
MVH Annette

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 April , 2012, 19:34 »
Tak Annette :)
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 10 April , 2012, 20:15 »
Dværg wyandotter og dværg maran kan snildt holdes bag 60 cm hegn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 10 April , 2012, 20:49 »
Jeg tror alt i dværg kan finde på at flyve, da de jo ikke har deres vægt imod sig på samme måde som de store racer.

Den forklaring holder nok ikke. Jeg vil tro vingerne er proportioneret efter dyrets størrelse og at store høns derfor kan flyve. Det må derfor være af andre årsager mange af de store racer ikke er flyvske. Sindet måske eller også finder de bare ikke grund til at flyve. Der findes jo også vilde hønsefugle som foretrækker at gå frem for at flyve, selvom de er udmærkede flyvere. Fasaner og agerhøns feks. Begge tager flugten på vingerne hvis de skræmmes op, men ellers ses de mest spadserende rundt i terrænet.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 21:01 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 10 April , 2012, 20:59 »
Annette, det kommer snarere an på om det er let eller svær race end om det er dværg eller stor race.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #14 Dato: 10 April , 2012, 22:45 »
Normalt vil Dværg Wyandotterne godt kunne holdes bag et lavt hegn, men har oplevet ligesom din nuværene flok at de godt kan finde på at dele sig op i flere små flokke og det kan måske resultere i det samme, som den nuværene flok du har gående.

Hvis du overvejer en stor race, vil der være rigtig mange muligheder, som ikke er så flyvelystne, som tilsvarene race i dværg. Generelt kan også siges at lavbenede og fodbefjerede racer ikke har samme tendens til at flyve som de andre racer. Meget store høns vil også undgå at flyve alt for meget.

Mulige dværge, som også har noget størrelse til eventuel slagtning kunne være Dv. Wyandotter, Dv. Orpington, Dv. Kochin, Dv. Brahma, Dv. Faverolles, Dv. Maran og Dv. Lutter(den kan godt, men bryder sig ikke om det pga. benlængden). Du kan være heldig med andre racer ligesom du kan være uheldig med disse her. Derfor kan man ikke vide sig helt sikker, men man kan håbe på det bedste.

Andre racer hvor kød ikke nødvendigvis skal være et produkt kunne være Antwerpener Skæghøns, Chabos, Fodbefjerede Dværge, Ukkelse Skæghøns og Ohiki.
Hollandske Dværge og Sebright burde også kunne gå an, men har oplevet at de er glimerene flyvere og kan findes de mærkligste steder. Derfor siges disse med forbehold fra mig, men andre har måske samme erfaringer med nogle af de andre, som jeg foreslår.

Store høns kunne også være en mulighed og så har du også mulighed for at deltage om flere af pokalerne højst sandsynelig alt efter præmiesystem.

Hvis du gerne vil have lidt anden farve end ren ensfarvede kunne Gul sort/blå-columbia eller Gul sortrandet være en mulighed, som han måske ville acceptere.

Det er nok ikke så svært at se hvad jeg håber på.  ::)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen