Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En smule blod i klatterne  (Læst 11603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: En smule blod i klatterne
« Svar #15 Dato: 10 April , 2012, 13:18 »
De kan sagtens have smitten, der så kan bryde ud i sygdom ved stress, altså flytning, andet foder, nye omgivelser med andre mikroorganismer og andet.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Høns i haven

• Gæst
« Svar #16 Dato: 10 April , 2012, 14:11 »
De kan sagtens have smitten, der så kan bryde ud i sygdom ved stress, altså flytning, andet foder, nye omgivelser med andre mikroorganismer og andet.
Det kan jeg så ikke lige finde noget om. Hvor har du læst det ?.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #17 Dato: 10 April , 2012, 19:09 »
Tjah, primært fra vores dyrlæge, der har været involveret de fire gange, VI har haft Coccidiose i besætningen. Altid kun hos de små og halvstore kyllinger. Vores dyrlæge understregede at ALLE kyllinger var smittede (og skulle i behandling)selvom det "kun" var nogle stykker, der fik de blodige diarréer. Coccidier ligger i tarmkanalen og slår til ved svækkelse af dyret. Kan i øvrigt ikke forstå at du ikke har fundet noget på nettet. Det er så vidt jeg husker fra dengang jeg selv søgte, en af "fjerkræindustriens store udfordringer". Det er derfor at de må bruge coccidiostat i deres startfoder, hvilket vi hobbyfolk IKKE må. Tidligere skulle man faktisk købe fasanstart for at undgå det. I dag er det på recept. Nå, mange der har Esbetré hjemme fra en tidligere lejlighed, giver regelmæssigt en kur til alle kyllinger indtil de er så store at deres immunsystem kan klare det selv. Nogle giver også til nyindkøbt fjerkræ for en sikkerheds skyld. Vi har kun i et enkelt tilfælde haft en voksen med blodige diarréer. Den blev mobbet af flokken og blev så syg og døde.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Høns i haven

• Gæst
« Svar #18 Dato: 10 April , 2012, 19:21 »
Ja der står en masse om sygdommen på nettet. Og alt fjerkræ har det. Men der står ingen steder at det bryder ud ved flytning eller stress ?. Så det er sådan set bare det jeg vil vide hvordan du kan skrive det ?.

Glemte lige at fortælle at der også er andre der har købt af de her kyllinger. Og de fejler ikke noget. Så det passer jo heller ikke lige ind i at det skulle komme ved flytning.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 19:38 Fra Høns i haven »

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #19 Dato: 10 April , 2012, 19:41 »
OPDATERING

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #20 Dato: 10 April , 2012, 19:52 »
- såmænd bare fordi det gælder alle smitsomme sygdomme og parasitter. Det er ofte dyrets eget immunforsvar, der afgør om sygdommen bryder ud eller ej. Ligesom hos mennesker, som jeg har mere forstand på end fjerkræ (er sygeplejerske). Hvis dine forbehold skyldes at du mener dig "skyldig", så har det ikke været min hensigt. Hvis dine tilbageværende kyllinger har det fint kunne du jo ikke vide det. De KAN jo også have fået det hos nye ejere og så bare ikke har modstandskraft nok lige efter en flytning. Jeg kender ikke den aktuelle situation eller hvor længe kyllingerne har været hjemmefra. Så det er bestemt ikke ment som noget personligt angreb. Vi har selv leveret smittede kyllinger men nåede at redde dem da vi havde medicin hjemme og ny ejer boede tæt på og havde talt med sin dyrlæge. En uge efter fik nogle af vores egne et udbrud efter at de var begyndt at komme ud i hønsegården. Vi fik startet behandling omgående da vi jo vidste at noget kunne være under opsejling. Alle overlevede heldigvis.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 10 April , 2012, 19:54 »
Jeg er ikke tryg ved situationen :-\
Kyllingernes blodige afføring tog til og til, indtil de fik en dråbe hvad det nu var...og herefter er det blodige aftaget henover eftermiddagen...

Men jeg synes altså at de pipper ret hysterisk/heftigt kaldeagtigt? Var derfor lige ude og se om jeg ku skabe lidt ro ved at samle lidt halm omkring dem og ku se at den enes kro nu ser ud som en bordtennisbold?! Tog den op og den er bare propfyldt og ret hård i det..Lige sådan med den andens. Burde foderet ikke være passeret?

Hvad er nu det? De har haft fri adgang til småskaller m. knust kul, vand, undulatblanding og deres startfoder "hjemmefra". + en spsk. kogt ris og klippet græs...

Jeg kan bare ikke tåle dyr, der lider. Så har altså en aftale med øksen hvis det er helt galt med dem??

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 10 April , 2012, 20:01 »
Tjah, det er svært at sige.... Tarmslimhinden er voldsomt irriteret med sår og deraf blødningerne. Man kan vel gå ud fra at det gør ondt. Hvis ikke de får andet end hvad de er vant til, kan du ikke gøre det meget bedre. Husk rigeligt at drikke. Men man skal være hurtig med behandlingen. Tror dog det er værre hvis de ligger sløve hen og ikke vil noget. Vores kvikkede op efter et døgns behandling. Enkelte døde trods behandling. Håber det bedste for dig og kyllerne. Det er ikke sjovt at have syge dyr.

Er er ikke nogle andre, der har gode råd?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Høns i haven

• Gæst
« Svar #23 Dato: 10 April , 2012, 20:03 »
- såmænd bare fordi det gælder alle smitsomme sygdomme og parasitter. Det er ofte dyrets eget immunforsvar, der afgør om sygdommen bryder ud eller ej. Ligesom hos mennesker, som jeg har mere forstand på end fjerkræ (er sygeplejerske). Hvis dine forbehold skyldes at du mener dig "skyldig", så har det ikke været min hensigt. Hvis dine tilbageværende kyllinger har det fint kunne du jo ikke vide det. De KAN jo også have fået det hos nye ejere og så bare ikke har modstandskraft nok lige efter en flytning. Jeg kender ikke den aktuelle situation eller hvor længe kyllingerne har været hjemmefra. Så det er bestemt ikke ment som noget personligt angreb. Vi har selv leveret smittede kyllinger men nåede at redde dem da vi havde medicin hjemme og ny ejer boede tæt på og havde talt med sin dyrlæge. En uge efter fik nogle af vores egne et udbrud efter at de var begyndt at komme ud i hønsegården. Vi fik startet behandling omgående da vi jo vidste at noget kunne være under opsejling. Alle overlevede heldigvis.
Jeg opfattede det nu ikke som et privat angreb. Men jeg er bekymret over at du vil have at jeg skal behandle dyr som ikke ser syge ud ( Bare for en sikkerheds skyld ) Det er jo på den måde at resistente bakterier opstår. Det ved du sikkert alt om som sygeplejerske.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 10 April , 2012, 20:07 »
Pyhh Jo, jeg tror de har ondt. Især den ene  :-\

Så den der bordtennisbold/stopfulde kro er normalt for så små kyllinger?

Jeg ser tiden lidt mere an, det er rart med Forum på sidelinien, tusind tak for det!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #25 Dato: 10 April , 2012, 20:09 »
Nu tror jeg liiiige at vi skriver forbi hinanden. Jeg mener ikke at du skal behandle dine dyr før de udviser symptomer - og det gør de måske ikke da de jo ikke er stressede af flytning. Det er kun hvis man har en flok med enkelte syge dyr at dyrlægerne anbefaler at behandle hele flokken for at undgå flere tilfælde. Du kan da roligt se tiden an. Det er jo heller ikke sikkert at smitten kommer fra dig..... Det kan jeg jo ikke vide noget om. Og ja, det er uhensigtsmæssigt at anvende antibiotika forebyggende. Men hvad gør den danske fødevareindustri? De kalder det bare "vækstfremmer".
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 20:43 Fra Ankerine »
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Høns i haven

• Gæst
« Svar #26 Dato: 10 April , 2012, 20:15 »
Pyhh Jo, jeg tror de har ondt. Især den ene  :-\

Så den der bordtennisbold/stopfulde kro er normalt for så små kyllinger?

Jeg ser tiden lidt mere an, det er rart med Forum på sidelinien, tusind tak for det!
For lige at vende tilbage til det det egentlig drejer sig om. Så har jeg læst noget om at man kan massere kroen. Du kan sikkert finde noget mere om emnet hvis du søger her på forum.
Og så vil jeg opfordre dig til at droppe de ris. Selv om de er kogte så svulmer de op i kyllingen. Og vi har aldrig brugt ris her. Så de er jo ikke vant til den slags.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 10 April , 2012, 20:21 »
@Fryns i maven

Stik nu piben ind og tag hånd om dine dyr.

Det er jo en go ting, at du ikke vidste at kyllingerne var latent syge og dejligt at dine resterende dyr ikke har de voldsomme symptomer.

Men her i Syddjurs er altså 4 kyllinger, som ankom med en lille blodig skid i kassen og resten står jo at læse her.

Så jeg krydser fingre for at de kære kyllere klarer den, mens du gør rent i din besætning...

GOOOOOOK

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 10 April , 2012, 20:25 »
Og det kan godt være jeg er nybegynder, men den lille bitte smule ris EEN GANG I GÅR FORMIDDAG har jo ikke en blodig skid med resten at gøre /1

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #29 Dato: 10 April , 2012, 20:30 »
Jeg synes, tonen i denne tråd grænser til det ubehagelige, og vil derfor bede om at "kammertonen" findes frem.
Marianne - admin.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk