Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan virus, der slog mine høns ihjel for år tilbage, stadig være aktiv?  (Læst 2159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BG

• Bruger
Hej alle.

Grunden til spørgsmålet er, at min mand og jeg jævnligt diskuterer dette. Han mener, at vores høns er raske smittebærere og jeg mener, at det er noget sludder.

Grunden er, at vi forærede nogle unghøns væk til nogle venner og der udbrød sygdom og de mistede et par stykker af deres gamle. Desuden fik de nogle andre nye, hvor nogle døde.

Dengang vores høns blev syge, var det efterår. De havde lige smidt fjerdragten, da det blev rigtig koldt og vådt. De gik under lidt dårlige forhold (mursten og bliktag = kondens) og vi havde lidt for mange. Vi havde også lige købt nogle nye høns, som min mand er sikker på, havde denne sygdom med.
Vi var hos dyrlægen, som konstaterede, at det ikke var noget "farligt", men en almindelig influenza. Vi mistede 7 ud af ca. 30 dengang.

Jeg er så småt ved at lave mig overtale til at "nedlægge besætningen" og starte forfra, men er det nødvendigt og kan man overhovedet være sikker på, at de høns, man køber ikke er raske smittebærer af noget og hvordan undgår jeg, at de nye høns får den? Da jeg har lidt svært ved at finde nye kyllinger i rigtige race, kunne jeg så evt. samle deres æg og ruge dem ud, eller vil de også være "inficerede".

Håber på lidt råd og vejledning af nogen, der ved noget om emnet. /o

Mvh Bitten

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvor længe er det siden, at I havde sygdom?
Der kan faktisk godt være raske smittebærere i en hønseflok, men hvis dyrlægen sagde, at det var en harmløs influenza, vil jeg ikke mene, at de ikke bærere nu.
Du skriver at jeres venner fik høns både fra jer og et andet sted, det kan jo også være fra det sted, at der kom sygdom.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline BG

• Bruger
Hej Marianne

Det er godt 3 år siden nu. Dyrlægen obducerede mine døde høner og fastslog, at det var en hård omgang, men altså ganske harmløs. Men den var jo nok fatal, fordi mine høns lige havde smidt deres fjer og samtidigt blev vådt og koldt i vejret fra den ene dag til den anden.

Denne vinter har vores besætning også skrantet lidt (hostet/forkølede) og derfor mener han stadig, at de er syge af den oprindelige sygdom. Jeg mener derimod, at de "bare" har været syge - ligesom vi mennesker også bliver det en gang imellem. Tja...?

Nå ja og den familie som vi forærede de omtalte høns til, har siden fået et kuld høns mere, som også blev syge, da de kom til. Men som du siger, det behøver ikke være vores høns, der startede det.

Vi har lige malet og istandsat vores gamle hønsehus og ved at lave ny hønsegård til det - og så kan det jo godt være tåbeligt at sætte den gamle besætning ind, hvis vi alligevel skal skifte høns og de er syge.

Men gør nu lidt ondt alligevel at slå "raske" dyr ned  :-\

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Det er altid risikabelt at føre dyr fra forskellige flokke sammen. For det første vil de ofte have sygdomskim med sig, for det andet vil der være nogle dyr (de gamle eller de nye) der er så stressede at deres immunforsvar ikke magter at modstå smitte - enten egen eller "de fremmedes". Eneste løsning er at isolere nyindkøbte dyr i en periode. Men det er ikke nogen garanti, da der jo altid vil være noget i cirkulation, om ikke andet så fra foder, vilde fugle eller besøgende hønsefolk. Derfor kan man faktisk heller ikke "beskylde" sælger af nye individer i flokken for at det er dem, der har haft noget med. Måske, måske ikke. De kan jo sagtens have været helt friske og så bare blive syge når de bliver flyttet. Hvem der smitter hvem er jo ikke nemt at vide. Det bedste er nok at begrænse indkøb af nye dyr men det skal jo heller ikke afholde én helt fra at have høns....
Her er vi nødt til at behandle mod blodmider når vi har haft skrukhøns/kyllinger i græsningsbur. Fasanerne sidder ovenpå /d.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rudy

• Bruger
Det er aldrig uden risiko at får nye høns i en eksisterende folk. Jeg holder altid ny-indkøbte isolerede i stykke tid, som Kirsten også skriver er en god ide.

Det er nemlig sådan, at selvom man får høns der er sunde og raske, og der hos sælger ikke har været dødsfald, så udsættes de nye høns for helt andre vira/bakterier i købers hønsegård. Disse vira/bakterier som de måske aldrig før har været udsat for skal de først danne imumitet imod. Det er svært i en stresset periode som en flytning jo er.

Så det om det er "raske" smittebærer er lidt en diskution om ord, da problemet ofte opstår ved at høns forskellige steder fra, har forskellige "ting" af vira/bakterier med i bagagen som de er imume overfor.

De "slemme" sygdomme, såsom coccidiose og hønselammelse kan være i omgivelserne i årevis.

Det er desværre set før at en dyrlæge har overset, såkaldte raske smittebærer mht. coccidiose og hønselammelse. Der skal omfattende prøver til at afsløre en rask smittebærer.
Derimod er det en let sag for en dyrlæge (og alle vi andre) at afgøre om en høne har hønselammelese eller coccidiose, når dyret ligefrem er alvorlig syg af dette.