Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selv den mest standhaftige bukker under  (Læst 2179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #30 Dato: 11 April , 2012, 08:59 »
Ha ha haaaaa, hvor er det skønt at læse jeres varme, opbakkende kommentarer til Helle.

Kære Helle, det du har oplevet hedder fornægtelse. Det udmønter sig i at man fuldstændig blindt og helt uden at være opmærksom på det, lader højre hånds pegefinger klikke på musen, under surf på internettet. Der kan komme de mest overraskende ting ud af det.....LOL.

Altså, jeg er helt overrasket over hvor mange der bruger rugemaskiner herinde. Jeg har kun prøvet den naturlige vej. Men det kan da være hvis man bliver helt kyllingesyg, at der på et tidspunkt smutter en rugemaskine ind i kælderen.....hvem ved.
Men det er da godt du er vågnet op nu, så du er klar over hvad der dukker op, lige pludselig.....og hvem ved: Amerikanske køleskabe laver koldt vand og isterninger. Så det er da højst sansynligt din rugemaskine kan lave kaffe, så du kan hygge mens du holder øje med æggene.....LOL. God fornøjelse  ;D ;D ;D
MVH Annette

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #31 Dato: 11 April , 2012, 09:52 »
Citat fra Cartouche
Citér
Altså, jeg er helt overrasket over hvor mange der bruger rugemaskiner herinde.

Det er også først noget der er tiltaget inden for de sidste par år.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #32 Dato: 11 April , 2012, 10:02 »
Tosset og tosset. ???

Jeg synes nu ikke at det er tosset at have et mål med sine høns.

Og holder racer og prøve at forbedre dem hele tiden og være med til at bevare og udbrede kendskabet til dem.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #33 Dato: 11 April , 2012, 10:41 »
Helle- du kan sagtens få gode resultateter af æg som har været med fly /o fik 10 æg fra Wales fra Thorleif og alle befrugtede, dog et hvor fosteret døde :(
Bare husk, vanlig "Air Mail" imellom UK og Danmark er IKKE luftfragt! Det sendes til Luton Airport, bliver lastet paa en lastebil de koerer til Schipol (Amsterdam), omlasts saa til en anden lastebil der koerer de til Kastrup, hvor det saa gaar i det Danske Post-system. Det tager hurtigt 7-8 dage. Royal Mail i UK har en service der hedder "Airsure". Det maa poenteres naar det sendes, at de skal gaa "Airsure", og det koster endel. Jeg sende dem herifra Mandag eftermiddag, og de var i Nord-Jylland Onsdag formiddag. Det synes jeg er godt. 10 aeg i en Flamingo-box koster ca 100 Danske kroner i porto. Det skal dog siges at det kan ogsaa gaa galt, dte kommer nog ogsaa meget an paa om de fragtes i tryk-kabin eller ikke, og det er udenfor vores kontrol, det kommer an paa hvilken flyvemaskin de sendes med.
Og, Helle: Jeg ser du skriver at Italienere ikke er saa populare i Danmark. Jeg tror det skyldes at nogle synes "Italienere" hoeres lidt kedeligt ud, da det jo var en veldigt vanlig race i Skandinavien inden hybriderne tog over aeg-produktionen. Folk flest har nog ikke opdaget hvilken spennende race de er, selv om de ikke har et exotisk navn.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #34 Dato: 11 April , 2012, 11:20 »
Italiener i stor populær hmmm.

De var da udstillet i 8 farver fordelt på 18 udstillere på LU -2011. Det er da ganske godt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #35 Dato: 11 April , 2012, 11:30 »
Wow, det er gode nyheder for Helle! Saa findes nog diversitet i blodlinier i Danmark. Saa skal det blive extra nemt at avle dem i fremtiden.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #36 Dato: 12 April , 2012, 16:56 »
Hej Thorleif. Måske noget du ved.

Findes der helt sorte hvidplettede Leghorns?
Eller er det Ancona, men er de ikke brun hvidplettede.

Kunne godt ønske mig nogle sort hvidplettede :o)

hilsen Henrik

Jeg er saa glad (paa dine vegne) for at du haver faldt for en race der haver en funktion, og virkelig er en race der kan kaldes en "utility-race". Der er desverre for mange idag der avler kun "smukke" (og ofte smaa) racer til udstildingsformaal, og glemmer hvad hendsigten med kyllinger var. MAD. Begyn du bare dit opdret, saa finder du nog nogen lokalt der ogsaa vil begynde med Italienere, byg stammer sammen, jo flere, jo bedre. Jeg skulde oenske jeg var tilbage paa Nord-Sjaelland, jeg boede der for 20 aar siden. Du (dere) vil kunde faa god hjaelp ifra raceklubben. Det er det den er der for. Brug "Standarden", men IKKE laes dig blind. Ja, Italienere kan gerne stildes ud, men det vigtigste er, det er en BRUGS-RACE.

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #37 Dato: 12 April , 2012, 17:03 »
Fandt et måske gyldigt svar på et andet forum.

It is confusing because there are three varieties of Leghorn that are mottled.
1) Mottled Leghorns which are plain black except for white feather tips.
2) Red Mottled Leghorns which are red with white feather tips.
3) Exchequer Leghorns which are modified Mottled so that the mottling is in big, splashed paint effect.

I don't suppose it will be very long before some enthusiast develops Blue Mottled, Lavender Exchequer, Chocolate Mottled etc et


Hej Thorleif. Måske noget du ved.

Findes der helt sorte hvidplettede Leghorns?
Eller er det Ancona, men er de ikke brun hvidplettede.

Kunne godt ønske mig nogle sort hvidplettede :o)

hilsen Henrik

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #38 Dato: 12 April , 2012, 17:36 »
Leghorn og Italienere stammer oprindeligt fra de samme dyr, men er blevet kaldt noget forskelligt og opdrættet forskellige steder i verden. Hvilket gør at de ikke er helt magen til hinanden længere selvom de har de samme gode eneskaber.

Ancona og Legbar bliver i nogle lande eks. Tyskland opfattet som racen Italiener og er derfor slået sammen med disse hvorimod man i Danmark har anerkendt dem som forskellige racer med små forskelle, som gør at de ikke er helt det samme, som Italieneren.

Ancona er sort hvidplettet og findes kun i denne ene farve. Der var for resten en artikel om dem i det sidste nummer af det grønne blad eller sidste igen. Den forklarede også forskellen imellem Italienere og Ancona.

Leghorn er indtil videre kun anerkendt i hvid i skandinavien, men det kan jo ændre sig hvis nogle vil tage opgaven op.

Det jeg ser som de største forskelle imellem de to racer er kropsbygningen hvor Leghorn skal være lidt mere kompakt hvor Italieren er mere finbygget i det. Desuden skal Leghorn også have mere fylde i halen, samt den skal være noget større end Italienerens. Den skal desuden stige lidt mere end Italienerens. Leghorns har også tit meget store hoveddele i forhold til Italieneren på de billeder jeg har set og især i udstillingssammenhæng fra England hvor de nærmest er på størrelse med Minorka.

Det er mit indtryk og jeg vil ønske Helle lykke til uanset hvilken race hun vælger.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #39 Dato: 12 April , 2012, 17:53 »
Tak for dit indlæg Frank - det er meget brugbart og oplysende for mig med min endnu ret sparsomme viden om racerne og forskellighederne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #40 Dato: 12 April , 2012, 18:10 »
Var så lidt og så er det op til dig hvilken race du vælger og prøver af. Hvis du drømmer om at udstille vil det nok være nemmest at starte med en af de anerkendte og prøve at se om det er noget for dig og om du orker besværet med eventuelt at få anerkendt nye farvevarieteter eller forsætte med nogle af de andre anerkendte farver.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #41 Dato: 12 April , 2012, 18:17 »
Se evt. billeder her af mange farver Italienere : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/21680781
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #42 Dato: 12 April , 2012, 19:11 »
De der 1,1 Italiener - orangehalset perlegrå er også vildt flotte!

Se evt. billeder her af mange farver Italienere : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/21680781
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #43 Dato: 12 April , 2012, 19:59 »
flotte dyr - meget elegante  :)  /o
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Selv den mest standhaftige bukker under
« Svar #44 Dato: 12 April , 2012, 20:07 »
De guldfarvede og sølvfarvede er også flotte, især hønerne.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub