Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne i koldt vand?  (Læst 11267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Skrukhøne i koldt vand?
« Dato: 07 April , 2012, 13:07 »
Jeg har pt. 3 høner, der ligger og skrukker, og det på et tidspunkt, der ikke passer mig så godt. Mit store idol og uudtømmelige kilde til inspitation, Hugh Fernley-Whittingsthall fra River Cottage, har i én af sine udsendelser fortalt at man kan "kurere" dem ved at stikke enden (hønens!) i en spand koldt vand!
Nu er mit spørgsmål: er der nogen her, der kender til, eller måske endda har prøvet det, og virkede det?
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Skrukhøne i koldt vand?
« Svar #1 Dato: 07 April , 2012, 13:39 »
Har ikke prøvet den - men "Den Sorte Spand" metode virker for mig.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2012, 15:15 »
Hvad går "den sorte spand" metoden ud på?
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 07 April , 2012, 15:48 »
fantastiske søgefunktion søg på sort spand  /o = http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14171.msg134399#msg134399
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 April , 2012, 15:56 »
Den virker ikke hos mig den sorte spand  ;)

Men mange har succes med en tur i bur for sig selv uden rede og hygge...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 07 April , 2012, 17:29 »
Det hjælper ikke hos mig, det med at smide skrukker i et udstillingsbur. De lægger sig bare til rette og skrukker videre.  >:(

Jeg må prøve den sorte spand eller den våde rumpe.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 April , 2012, 17:31 »
Det kan tage lang tid med den sorte spand, hvis der er gået for lang tid eller skrukken er alt for ivrig.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 07 April , 2012, 17:46 »
Seføli ta'r det lang tid med den sorte spand...hønen hygger sig da udemærket derinde i mørket i sin skruktrance. Lissåvel som den hygger sig i et udstillingsbur hvis der er alt for hyggeligt  ;)

Jeg vælger at tro det er forskelligt fra høne til høne, men personligt er jeg for længst gået bort fra den sorte spand, da jeg ikke synes jeg kan stå inde for metoden. Der er meget andet man kan gøre... eller lade være med at gøre  ;)

Jeg forsøgte sidste år at sætte en skruk jeg ikke ønskede i lille indhegning udendørs en hel dag uden form for rede eller hus... og en anden i et bur med en anden skruk der havde kyllinger. Det fik damerne på andre tanker... og i min verden en lidt mere "dyrevenlig" metode  ::)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 April , 2012, 17:50 »
En af mine var under spanden i en ½ halv, så gad den ikke mere.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 07 April , 2012, 19:00 »
den mest dyrevenlige og efter min mening bedste metode er følgende.. Put hønen i en kasse. Sæt kassen i bilen. start bilen og kør vest på til gørding. Sæt hønen af i mit hønsehus i en bunke dejligt halm. Problem løst ;D ::)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 07 April , 2012, 19:04 »
Jeg har prøvet at dyppe en skruk i koldt vand (i sommerperioden vel at mærke). Det hjalp ikke en dyt. Jeg dyppede tre dage i træk, men skrukken hylede og skreg blot og drønede hjem til sin redekasse :o. Den sorte spand er prøvet også, og det virkede bedre.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 07 April , 2012, 19:15 »
aj I kan sgu selv dyppe rø... i en spand koldt vand,   *g og se om det gør nogen som helst forskel, det kan man da kalde at sidde med rø... i vandskorpen, og det er ikke for folk med løse baller  <:

« Senest Redigeret: 07 April , 2012, 19:21 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #12 Dato: 07 April , 2012, 19:45 »
Jeg fylder mine redekasser op med kasser så de ikke kan gå i dem i 4-5 dage, til sidst stopper de.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 07 April , 2012, 19:58 »
Ingen redekasser, så lægger de sig bare på gulvet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #14 Dato: 07 April , 2012, 20:18 »
Ikke mine de prøver at klatre ind ved kasserne, ind imellem lykkedes det dem at smide kasserne på gulvet.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.