Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne i koldt vand?  (Læst 11263 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Skrukhøne i koldt vand?
« Svar #15 Dato: 07 April , 2012, 20:30 »
den mest dyrevenlige og efter min mening bedste metode er følgende.. Put hønen i en kasse. Sæt kassen i bilen. start bilen og kør vest på til gørding. Sæt hønen af i mit hønsehus i en bunke dejligt halm. Problem løst ;D ::)

Hehe :D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 07 April , 2012, 21:54 »
Mine vælger også bare et alternativ, stalden, kælderskakten, under trappen og alle hjørner i hønseriet, og som den foretrukne, dejligt skjulested i haven, så jeg foretrækker de ligger hvor jeg ved jeg har dem.

jeg bære troligt de der er gået udenfor i  seng hver aften, i bunke med de andre, og så starter de altid dagen med at spise med flokken
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 07 April , 2012, 22:05 »
aj I kan sgu selv dyppe rø... i en spand koldt vand,   

Det kan vel kaldes en alternativ 'kold tyrker'.  *f *f

Måske den virker kortvarigt, men næppe i længden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 08 April , 2012, 06:30 »
Min erfaring med den sorte spand, er at man skal skride ind ret hurtigt, når hønen er blevet skruk, hvis først hun har ligget flere dage, tager det for lang tid.
Jeg kan stå inde for den metode, fordi jeg ikke mener hønen tager skade af 1-3 døgn under en spand, hvor den selvfølgelig får lov til at spise osv. morgen og aften, hvis alternativet er at hønen i stedet er, at den ligger i ugevis på en tom rede, her vil den jo også kun gå af reden max én gang i døgnet for at spise osv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 08 April , 2012, 14:21 »
Tak for alle bidragene  :)
Jeg synes jo ikke rigtigt der er noget endegyldigt svar på, hvad der virker, og selvfølgelig kan jeg også bare lade dem ligge!
Min ene Brahma har ligget i hvert fald i en hel måned, og den næste (Wyandot) et par uger vel. Den seneste ( min anden Brahma) har ligget en lille uge nu, og fred med det, men er det ikke belastende for dem at ligge der i ugevis stort set uden at røre sig?
Bortset fra at det er sk...irriterende at skulle fiske de andre høns´æg ud under de vrisne damer... For de skal selvfølgelig absolut lægge det daglige æg i netop DEN kasse.
Hvor længe bliver de ved, når man ikke blander sig?  :-\
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #20 Dato: 08 April , 2012, 17:16 »
en del af dem bliver bare ved, og bliver til sidst meget tynde.
Jeg stopper hende der har indtaget sfløbet på kældertrappen op under armen hver dag og lægger hende ind i bunken til de andre,,,, så giver hun op, men ikke længe, efter 14 dage ligger hun der igen, og hvis jeg har kyllinger får hun dem, og går med dem til verdens ende, hun er en meget omsorgsfuld mor.

de andre ligger og ligger og bliver hældt ud under rengøring mv. sommetider venter jeg på at alle har lagt deres æg, og så smider jeg dem ud, og lukker først op efter deres sengetid, det er nok det der virker bedst.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 18 April , 2012, 11:36 »
For lige at runde historien af: Wyandotten opgav, da jeg byttede dens redekasse ud med den fra nabofamilien - den var åbenbart ikke helt ligeså god  ;) Det kan have været tilfældigt, men...

Den 1. Brahma kom til sig selv, lige da vi ellers havde indrettet et lille aflukke til afskrukning, så den nåede aldrig derover, hvorimod den 2. Brahma gik - eller rettere lå der i 1½ døgn, så var den også kureret.

Vi havde som sagt lavet et lille aflukke i et af de nye huse - ikke alt for hyggeligt...lidt grus på gulvet, mad, vand, korn, og det virkede!

Så nu er vi klar til næste gang  ;D
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand