Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange gul orp. kyllinger kan en stor silke holde varme?  (Læst 5381 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
Hej alle i hønsekloge hjælpsomme mennesker :)

Så klækker der kyllinger under MIN silke. <H Hun har ligget på 6 gul orp. æg og desuden har jeg tolv ekstra i maskinen som gerne skulle begynde at klække i morgen.
Jeg havde en plan om at stikke nogle af de ekstra fra maskinen under hende, når de også er klækket.
Hvor mange kan hun holde varme af den str. kyllinger vil I mene?

Min ny indrettede kyllinge- gård står i en uopvarmet staldbygning og det er planen at jeg flytter skrukmor og de små til denne gård, når de sidste er klækkede. Hun har ligget i hønsehuset sammen med de andre høns og ruget og det er gået fint indtil i morges, hvor en af de andre ville ligge på reden også - måske fordi der var kommet en kylling ::) Jeg løftede hende forsigtigt af og heldigvis kan jeg lukke skrukreden af så mor og kyllinger får fred under klækningen. Nu er der bare to MEGET nysgerrige barnepiger, der ligger og sidder ved siden af hendes rede....ret sødt.
Jeg håber at en af dem når at blive smittet af skrukken MEGET snart, så jeg har en papmor jeg kan sætte resten af maskinkyllingerne under. Mon det lykkes? Det ihvertfald spændende at følge en klækning :) Det er første gang det lykkes at få kyllinger hos os......nok ikke sidste, hvis det står til mig ;)
Må se om jeg kan finde ud af det der med at lægge billeder ind også.
Vh Pernille

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvor mange gul orp. kyllinger kan en stor silke holde varme?
« Svar #1 Dato: 02 April , 2012, 19:50 »
Det siges at en skrukhøne kan passe dobbelt så mange kyllinger som hun kan ruge ud. En Orpington har endvidere et stort skørt.

Så mon ikke hun kan klare alle 18 kyllinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 April , 2012, 20:02 »
Hej Lene og tak for svar.
MEN nu er det en stor silkehøne jeg har lagt orp. æg under - hvor mange orp. kyller kan hun passe uden de bliver kolde??
Vh Pernille

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 02 April , 2012, 20:19 »
Ja, det står der jo også at det er en Silkehøne. Hmm måske jeg enten har for travlt og er stresset eller snart skal have briller.

Nu må Silke folkene på banen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 April , 2012, 22:59 »
Hej Marianne.

Tak for tipset. Jeg har set tråden og kan så også se at du skriver at din ene skruk går med 19 kyller og den anden med 15.
Er det kyllinger af dens egen race eller store kyller??
Jeg vil jo nødigt give hende flere end hun kan passe.
har også overvejet at sætte en varmelampe ind over kyllingegården hvor hun skal gå i den første tid. Bare for en sikkerheds skyld. Men skal jeg så hænge den lige ved siden af reden hvor hun ligger og over vand og mad så der altid er varmt enten ved vandet og maden eller under mor. De har også plads til at bevæge sig væk fra varmen dog:-) Hvad mener du/I?
Hvis jeg hænger den over reden kan det vel også blive for varmt for mor hønen- eller hvad?
ja, der melder sig altså en del sprsm. selvom jeg har tonset rigtig mange tråde igennem.  :P

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 03 April , 2012, 07:21 »
Alle kyllingerne er dværg maran, og nu hvor kyllingerne er henholdsvis fra d. 22. februar (de 19 hos en dotte) og d. 15. marts og 25. marts (de 11 + 4 hos en lillebitte hollandsk dværg), kan især de ældste slet ikke være under skrukken. Kyllingerne under den hollandske dværg titter også frem med hovederne, men er rimeligt dækkede.
Jeg tror, det er vigtigt, at de kan være under skrukken især den første uge, men efter det gør det ikke noget, hvis pladsen er lidt trang, selvfølgelig under forudsætning af, at vi har temperaturer som nu. I frostgrader er det jo en anden snak.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 April , 2012, 09:45 »
Det vil sige at jeg kan forsøge at sætte nogle flere under hende...men måske max så hun har 8 kyller.
Skal jeg forstå det sådan at jeg også godt kan sætte nogle flere af de manskinklækkede under hende når der er gået en uges tid. Så kan de jo gå under en varmelampe indenfor indtil?
eller hvis jeg er heldig så har jeg en skruk til som gerne vil passe resten. Hun har lige lagt sig på 5 plasticæg og nu vil jeg se om hun bliver liggende.
Har i gode erfaringer med at smugle daggamle kyllinger ind under en skruk og i så fald hvor længe skal hun have lagt inden man kan? hvordan gøres det bedst? Den nye ligger i hønsehuset med de andre og skal fragtes med kasse op i kyllingegården hvor den anden er med sine 5 små kyller nu. ( den sidste er ikke kommet ud af ægget- der er hul, men den bevæger sig ikke- har derfor givet den en chance og kommet den i rugemaskinen til de andre der skal til at klække, for at se om den kan klække)

Hilsen Pernille

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 03 April , 2012, 10:15 »
Kyllinger skal sættes under skrukken, når de er så nye som muligt. Jeg vil tro at hun kan passe alle 12, hvis det er en Silke af stor race.

Hvis der altså kommer 12 kyllinger ialt, det er jo ikke sikkert at alle klækker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 03 April , 2012, 17:29 »
Hvis først kyllingerne har gået under en lampe i en uge, er det ikke særlig sandsynligt, at det går godt, for de vil sandsynligvis være bange for skrukken, og de vil ikke forstå hendes sprog. Det man kan gøre er at sætte flere nyklækkede kyllinger under skrukken, hvis der ikke er for stor aldersforskel i forhold til dem hun allerede har. Det har jeg gjort flere gange med stort held. Man skal dog være omhyggelig med at holde dem inde i f.eks. hønsehuset ind til de små er blevet nogle dage gamle, så de ikke bliver "agterudsejlet".
Jeg har aldrig haft problemer med at lægge daggamle under en skruk, hvis du gør det ved skumringstid om aftenen, er det næsten dømt til at lykkes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 April , 2012, 21:31 »
Citér
Det man kan gøre er at sætte flere nyklækkede kyllinger under skrukken, hvis der ikke er for stor aldersforskel i forhold til dem hun allerede har. Det har jeg gjort flere gange med stort held. Man skal dog være omhyggelig med at holde dem inde i f.eks. hønsehuset ind til de små er blevet nogle dage gamle, så de ikke bliver "agterudsejlet".
Jeg har aldrig haft problemer med at lægge daggamle under en skruk, hvis du gør det ved skumringstid om aftenen, er det næsten dømt til at lykkes.
Tak for svar Marianne.
Jamen det må prøves så. Nr. 2 skruk har lagt hele dagen i dag og i går og ser ikke ud til at ville flytte sig. inden for de næste dage klækker der kyllinger i min maskine- har hun lagt længe nok til at kunne få de daggamle kyllinger under sig??
Det vil ellers godt nok være en hurtig og nem måde at blive mor på hva;-)
OG lige et sprsm mere. Kan nr. 2 skruk gå i samme kyllingegård som nr.1 skruk. Eller skal hun have en gård forsig selv?? Tænkte bare det var både nemmere og sjovere hvis de gik sammen, men har ikke erfaring i om det kan lade sig gøre.
Vh Pernille

Vh Pernille 

Jeg fiksede lige dit citat :)
Marianne - admin

« Senest Redigeret: 04 April , 2012, 05:24 Fra Marianne Vedel »

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 April , 2012, 09:07 »
Du kan evt. suplere med en varmelampe, så er der altid den mulighed, hvis pladsen bliver for trang under mor.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline pnille11

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 April , 2012, 21:53 »

Ja jeg vil sætte en varmelampe op også som suplering så alle kan finde varme uanset om der er plads under skørterne eller ej /o

Åhhh det er bare så spændende ;D hele familien incl. gæster med deres 3 børn har pendlet mellem frokostbordet og rugemaskinen idag i et væk. Indtil nu er 5 kyllinger af de 12 æg kommet ud.  /o ( 4 orper og en silke)
De tre er rimelig tørre nu, så dem vil jeg liste ud til skruk nr. 1 lidt senere i aften/nat ( jeg kommer da ikke i seng i nat ;D)
Nr. 2 skruk har jeg her til aften flyttet op i kyllingeården til nr. 1 skruk med kyller. Tænker at hun så kan vænne sig til piplydene og blive ekstra inspireret. Det skal lige siges at den redekasse hun ligger i kan lukkes af, hvilket jeg har gjort,  så hun ikke kan gå af reden. Vil lige teste hende og se om hun bliver liggende i nat også. Hvis alt går som det skal, så skal hun også have kyller i morgen- måske først i morgen aften...nu ser vi lige hvordan det går med familiesammenføringen hos nr. 1 om en times tid.
Uhh hvor vildt at få kyllinger første gang, men det ved i jo ;D
Vh Pernille