Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et kanariespørgsmål!  (Læst 10724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Et kanariespørgsmål!
« Dato: 29 Marts , 2012, 14:02 »
Jeg har lige fået 5 (+2) kanarier som var til gratis afhentning med bur og det hele... der må være et par i den lille flok, for der ligger 2 bittesmå unger i en rede. Jeg er klar over hvilken der er moderen, fordi hun lå på reden da jeg hentede dem, og jeg har set en af de andre made dem da de ankom hertil, så det er sikkert kanariefar...

MEN! Kanariefar er helt skaldet hele vejen rundt om halsen  ??? Det ser godt nok ikke helt korrekt ud  ;) og jeg synes måske jeg engang har hørt en forklaring på hvorfor...men er der nogen der kan hjælpe mig med et svar?

Så nu står der voliere på programmet, og det har jeg længe ønsket mig  /o

karina dj

• Gæst
Sv: Et kanariespørgsmål!
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2012, 14:06 »
Hov, nu ligger kanariefar sørme osse på reden, så hvem der er hvem ved jeg vist ikke alligevel  ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2012, 15:18 »
Tillykke med dem, Karina <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2012, 15:23 »
Ja til lykke med dem. <I

Desværre ved jeg ikke så meget om kanarier, så jeg kan ikke svare.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline ncj

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2012, 15:56 »
Jeg tror såmænd bare den er blevet plukket lidt,måske under kurtiseringen /o
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Mikkel85

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2012, 16:31 »
Det er kun hannerne der slår triller hunnen siger kun pip.
1,3 Faverolles
1,4 Moskus

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2012, 16:37 »
Det er helt imponerende at de bliver ved med at passe deres unger efter de er blevet flyttet.Du må have lavet en voliere til dem.Så har du mulighed for masser af unger i år.Mange har tit spurgt mig hvordan man får kanarier til at yngle.Jeg vil hellere vide hvordan man får dem til at lade være.Jeg satte 15 redekasser op til mine 10-12 par i går.Inden jeg var færdig var de igang med at undersøge dem og idag er redebygningen i fuld gang.Det er slagsmålet om de bedste reder også.
Held og lykke med dem. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2012, 17:25 »
Ej hvor er I søde  ;D

Jamen jeg tror såmænd bare de ved det kan betale sig at fortsætte pasningen, for her får de det kun bedre. De går 5 stk i et mindre bur. Jeg har fået styr på hvem der er hvem, for seføli er hannerne mere klare i farven. Der er 3 hunner og 2 hanner. Hannen fodrer hunnen og ungerne med, og de flyttede direkte fra en lejlighed ud i vores udestue med masser af sollys. Et viskestykke op for reden så de små og resten af flokken ikke bliver bagt  ;) De pipper lystigt og fløjter med når jeg kalder.

Jeg har fået lov at låne en mellemstor voliere som de kan flytte over i, indtil jeg får bygget den der skal hænge sammen med vores udestue. Jeg har længe ønsket mig kanarier, fordi jeg håber at lidt eksotisk pludren kan gøre vinteren kortere. Længes hver vinter efter Madeira, La Gomera osv, så her har vi substitutten  ::)

Kom endelig med gode råd som jeg kan bruge som nyopstartet kanarist  /o  Åbne/lukkede reder ? forkælelse ? Sandbad ? HVad kan de li' og hvad har de brug for ?

Offline ncj

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2012, 17:44 »
Da jeg havde kanariefugle,brugte jeg åbne kurve eller skålformede reder.Kanarier elsker frisk luft,lys og sol,de er hårdføre og kan holdes i uopvarmede rum året rundt,enda er de helst udendørs i en voliere .En god kanarieblanding,alle former for grønt som friske skud af mælkebøtter m.m.Hvis de er gule og du giver dem reven gulerod vil du efter et stykke tid se de får et orange skær.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2012, 19:56 »
Men uopvarmede rum, betyder det at de godt kan tåle det frost der når ind i udestuen? Den er ikke en del af huset om vinteren nemli, og de kommer til at ha' mulighed for at komme ud hele året så der bli'r et helårsåbent hul oppe under loftet
Og de er gule, så jeg vil da gi dem lidt gulerod og andet grønt... foregår det i en skål på bunden?

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2012, 20:27 »
Ja de kan nemt klare uopvarmede rum/udestue bare de er vant til det fra sommeren. Jeg har haft nogle i en ældre staldbygning (uden varme)
Dog med varmeplade for frostfrit drikkevand
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Marts , 2012, 20:50 »
Tillykke med dem Karina.
Sådan nogle vil jeg også ha og af samme eksotiske ide som dig. Lydene skal lagres i vintercellerne i hjernen. Du ved dem der har nedadvendte mundvige og ser modløse ud.

Så kan vi også udveksle på denne front, du og jeg.  *o

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 29 Marts , 2012, 20:53 »
Tak Lene! og nemli...sammen er vi stærke... hvor er det skønt at dele med dig  /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Marts , 2012, 21:18 »
Ja, kanarier er til åbne reder og badekar! Mine har fået en gammel sauterpande, som de sjasker rundt i under højlydt frydesang. Det er herligt. Til rederne vil de gerne have noget at bygge af - kokostrevler eller bomuldstråde - kan evt. købes ved dyrehandleren.

Mht. til den hals-skaldede han, så skal du være opmærksom på, at de kan få en fjermide, der får fjerene til at falde af. Min Theodor var fuldstændig pil skaldet fra halsen og op, da jeg fik ham og havde været det i flere år. (Han var en arve-kanarie). Jeg kurerede ham med et par dråber frontline til kat. Så hold øje med at det ikke breder sig.
Jeg synes ikke, de plejer at plukke sig ret meget i forbindelse med redebygning osv.

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 29 Marts , 2012, 21:22 »
Tak Tine for de gode råd. Anede ikke de var til bad, har heller aldrig set badekar hos andre kanarier. Det glæder jeg mig til at opleve  ;D

Hvis det er fjermider smitter den vel de andre med det. Det er hunnen som har unger som er "nøgenhals (nej Wanda, du får den ikke  ::)) Jeg holder øje med om det udvikler sig til skalpalle  ;) Det kan jo være det er fæld, men tror da ikke ynglende fugle fælder  ???