Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ruge _ klækkemaskine ?  (Læst 519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
Ruge _ klækkemaskine ?
« Dato: 29 Marts , 2012, 08:57 »
Vi har lånt en gammel velfungerende rugemaskine - Miracle fra America. Spændingen er på højdepunktet for det er første gang vi skal ruge kyllinger ud. Jeg læser og læser her på forum, og får svar på mange af mine spørgsmål, men... Jeg har endnu ikke forstået hvorfor nogen flytter æggene over i en klækker til sidst. Jeg har forstået det sådan at man - i denne maskine - skal flytte bakken med æggene ned i bunden dagen før forventet klækning og så fjerne pindene. Er der nogen som kan sige om jeg er på rette spor? Tak for alle de kloge ord der er at finde her på forum, jeg nyder at læse herinde hver eneste dag :D

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Ruge _ klækkemaskine ?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2012, 09:21 »
Det lyder spændende, Mette! Jeg har ikke selv en seperat klækker, men i nogle tilfælde tror jeg det gøres for at kunne starte rugninger op hver uge, f.eks. og for at lette rengøringen. God fornøjelse, jeg kender desværre ikke din maskine, men der er sikkert andre der har gode råd!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ruge _ klækkemaskine ?
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2012, 10:29 »
Vi har lånt en gammel velfungerende rugemaskine - Miracle fra America. Spændingen er på højdepunktet for det er første gang vi skal ruge kyllinger ud. Jeg læser og læser her på forum, og får svar på mange af mine spørgsmål, men... Jeg har endnu ikke forstået hvorfor nogen flytter æggene over i en klækker til sidst. Jeg har forstået det sådan at man - i denne maskine - skal flytte bakken med æggene ned i bunden dagen før forventet klækning og så fjerne pindene. Er der nogen som kan sige om jeg er på rette spor? Tak for alle de kloge ord der er at finde her på forum, jeg nyder at læse herinde hver eneste dag :D

Du er fuldstændig på rette spor.  /o
Jeg har også en Miracle maskine, som jeg har brugt som klækker da jeg fik en trærugemaskine i stedet.
Din Miracle er en glimrende rugemaskine, og jeg har lavet rigtig mange kyllinger i den.
Man skal passe godt på den, for at den bliver ved med at fungerer, fordi den er noget skrøbelig i sin opbygning, og min har altid stået i en kasse med isolering for at have en stabil temperatur, og det er vigtigt at man er forsigtig med døren, da den hurtigt bliver utæt.
Grunden til at min Miracle ikke mere er i brug som rugemaskine, er fordi at vende fidusen er gået i stykker, så jeg lægger bare de færdigrugede æg over i den og lader dem klække der, mens min trærugemaskine ruger videre på en ny bakke æg.
Det er så kun Klække maskinen skal så rengøres, mens alle de æg der bliver ruge på holder sig rene og støvfri i trærugemaskinen.
Man kan naturligvis både ruge og klække i samme maskine, og i dit tilfælde mener jeg der kan være ca 50 æg, og de der så er i orden når tiden er gået klækker i den nederste bakke og det er helt rigtigt at du bare skal fjerne pindende og flytte ægene i nederste bakke, eller er der ikke to bakker, så pindende kan blive sidende, og du lægger de kommende kyllinger ned i den nederste til klækning.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
Sv: Ruge _ klækkemaskine ?
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2012, 10:44 »
Tak for Jeres Svar. Det lyder til at jeg har en grund til at købe en rugemskine når vi skal til England her i foråret. Det kan jo gi masse produktion og vi har en stor fryser ;)
Min mand er allerede bekymret for hvor mange kufferter jeg skal købe når vi skel flyve hjem  ???
Det er jo slaraffenland for hønsetosser /o