Jeg har aldrig haft høns før, men kun en uge efter vi havde fået 5 fine brune af slagsen skete der det forfærdelige, at naboens løse hund løb ind i vores have og jagtede en af hønsene rundt. Det var naboen, der skulle passe hønsene (det var i lørdags), og da vi kom hjem kl. 2 om natten, fik vi den triste besked om hunden, og at der kun havde siddet 4 høns på pinden, da naboen skulle lukke af for natten. Naboen havde selvfølgelig ledt efter den forsvundne høne, men uden held. Så vi måtte i gang med pandelamper, og fandt en noget forskrækket og afpillet høne i den ene staldlænge, hvor hun heldigvis havde fundet et smuthul i muren, som hunden ikke kunne komme ind ad. Vi bar hende forsigtigt ind til de andre høns, og næste morgen fik vi hende lokket ned fra pinden, hvor hun drak lidt frisk vand. Hun var noget forpjusket at se på, manglede næsten hele halen og ville naturlig nok heller ikke forlade hønsehuset sammen med de andre høns, da vi åbnede op. Men hun gik normalt, og kunne også flyve op på pinden igen af sig selv. I går mandag var hun med de andre høns ude, og så ud til at have det fint (dog stadig haleløs). I Går aftes spiste hun ikke sammen med de andre men sad bare i et hjørne og puttede sig. Og nu har jeg fundet hende ude i haven, et stykke fra de andre høns, liggende sammenputtet. De er endnu ikke håndtamme, men hun reagerede overhovedet ikke på at jeg gik hen til hende, og tog hende op. Tjekkede hendes krop igennem med fingrene og fandt et sted ved halen, hvor det ser ud som om hunden har sat en hjørnetand. Såret er dog ikke åbent. Synes hun virker varm, og hun er heller ikke til at få på benene. Hun lægger sig bare igen. Nu har jeg båret hende ind i hønsehuset og lagt hende i en bunke frisk hø. Og der ligger hun så uden at flytte på sig.
Jeg kan godt se hun ikke har det godt, men hvad pokker skal jeg gøre - hvor længe er det forsvarligt at se tiden an? Jeg mener - hvor lang tid tager det mon at komme sig over hundeangreb når man er en lille brun høne på kun 6 mdr.? Er der noget jeg kan gøre for hende???