Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stakkels lille puttegok - næsten spist af hund  (Læst 3408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sonnegård

• Passiv bruger
Stakkels lille puttegok - næsten spist af hund
« Dato: 27 Marts , 2012, 18:24 »
Jeg har aldrig haft høns før, men kun en uge efter vi havde fået 5 fine brune af slagsen skete der det forfærdelige, at naboens løse hund løb ind i vores have og jagtede en af hønsene rundt. Det var naboen, der skulle passe hønsene (det var i lørdags), og da vi kom hjem kl. 2 om natten, fik vi den triste besked om hunden, og at der kun havde siddet 4 høns på pinden, da naboen skulle lukke af for natten. Naboen havde selvfølgelig ledt efter den forsvundne høne, men uden held. Så vi måtte i gang med pandelamper, og fandt en noget forskrækket og afpillet høne i den ene staldlænge, hvor hun heldigvis havde fundet et smuthul i muren, som hunden ikke kunne komme ind ad. Vi bar hende forsigtigt ind til de andre høns, og næste morgen fik vi hende lokket ned fra pinden, hvor hun drak lidt frisk vand. Hun var noget forpjusket at se på, manglede næsten hele halen og ville naturlig nok heller ikke forlade hønsehuset sammen med de andre høns, da vi åbnede op. Men hun gik normalt, og kunne også flyve op på pinden igen af sig selv. I går mandag var hun med de andre høns ude, og så ud til at have det fint (dog stadig haleløs). I Går aftes spiste hun ikke sammen med de andre men sad bare i et hjørne og puttede sig. Og nu har jeg fundet hende ude i haven, et stykke fra de andre høns, liggende sammenputtet. De er endnu ikke håndtamme, men hun reagerede overhovedet ikke på at jeg gik hen til hende, og tog hende op. Tjekkede hendes krop igennem med fingrene og fandt et sted ved halen, hvor det ser ud som om hunden har sat en hjørnetand. Såret er dog ikke åbent. Synes hun virker varm, og hun er heller ikke til at få på benene. Hun lægger sig bare igen. Nu har jeg båret hende ind i hønsehuset og lagt hende i en bunke frisk hø. Og der ligger hun så uden at flytte på sig.
Jeg kan godt se hun ikke har det godt, men hvad pokker skal jeg gøre - hvor længe er det forsvarligt at se tiden an? Jeg mener - hvor lang tid tager det mon at komme sig over hundeangreb når man er en lille brun høne på kun 6 mdr.? Er der noget jeg kan gøre for hende???

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Stakkels lille puttegok - næsten spist af hund
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2012, 18:51 »
gå til dyrlæge med hende, og giv naboen regningen. Hans/hendes lovpligtige ansvars forsikring skal betale den
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2012, 18:58 »
gå til dyrlæge med hende, og giv naboen regningen. Hans/hendes lovpligtige ansvars forsikring skal betale den
AHH - måske det ville ødelægge det gode naboskab lidt hurtigt. Det ønsker du jo nok ikke og det hjælper jo ikke på skaden.

Jeg tror at hunden har såret den mere end den vil vise dig. Høns gør ALT for at man ikke skal opdage hvis den er svag. Sådan er det fra naturens side.
Måske du bare skulle slibe øksen og give den fred.
Det vil koste dig en del kroner at gå til dokter-dyr.
Så har du kun 4 fine høner, men så liden den da ikke mere
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Sonnegård

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2012, 19:13 »
Jeg nåede desværre hverken at gøre det ene eller det andet. Hun er netop død  :'( Kommer meget bag på mig, at jeg faktisk bliver ked af det, men hun var den mindste af dem, og var en rigtig fin lille hønsepige. I skrivende stund sidder jeg så og vander høns :'( :'( Øv en afslutning på en ellers dejlig foråsdag

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2012, 19:32 »
Det var trist  :'(
Kan godt forstå du er ked.
Men så lærte du jo også at høns gemmer det til det sidste med at vise svaghed. SÅ lille Puttegok er ikke død forgæves.
Husk også at du gjorde alt det gode for hende inden hun sov ind.
Nussede hende og gav hende en fin halm rede.
Hun har det godt i hønsehimlen  <-
 *l herfra
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2012, 21:04 »
Årh da også, Bianca *t
Jeg synes nu godt, du forsigtigt og roligt kan snakke med naboen om det, de er jo klar over, at deres hund har forgrebet sig på dine høns, og så kunne de passende betale for de TO nye høns du skal have, man bør nemlig ikke sætte en enkelt høne ind.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sonnegård

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2012, 21:31 »
Det er såmænd ikke prisen for 2 nye høns der er problemet. Er bare så ked af at jeg har ladet hende gå og lide i flere dage. Og ked af at hun kun fik så kort et liv fordi vi som mennesker er uforsigtige. Og ked af det fordi hun var den fineste mildeste nysgerrige og søde lille puttegok. Den første af de 5 der begyndte at lægge æg. Min favorit blandt de 5. Og nu ligger hun livløs i en lille kasse og venter på jeg får gravet hende ned i morgen.

Lige et par billeder - det er hende med den lyse krop og mørke hals.

Offline hønemorhelle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2012, 12:23 »
Hej Sonnegård. Jeg har også prøvet den frygtelige følelse at lade en høne lide( - en halv time til den selv døde..)  - fordi jeg ikke kunne aflive den. - Jeg græd og skammede mig, men det gjorde så at jeg tog mig sammen næste gang det var nødvendigt at aflive een..  Det er hårdt at være nybegynder, men da jeg har så meget fornøjelse og glæde af dem, har det været en nødvendig lektie.. - Skynd dig at begrave den, eller smid den ud i en lukket plastpose og gå tilbage og nyd dem du har..!  Forårshilsner fra Hønemor Helle
0.3 store Lutter, dansk landrace. 2.4 dværg wayandotter. 1 dejlig Labrador formel1. 1 dejlig mand.