Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Løse hunde og katte er et problem  (Læst 25903 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Sv: Løse hunde og katte er et problem
« Svar #45 Dato: 29 Marts , 2012, 10:53 »
Mon ikke de fleste hundeejere har det med den lov, som vi har det med loven om salg af æg  ;)

I værste tilfælde kan folk jo dø af salmonellaforgiftning... loven er godt nok ikke ligeså gammel, men den gi'r nu ikke bedre mening af den årsag. Det jeg mener er, at man ikke skal pege af andre hvis fingeren kan rettes mod én selv  ::)

Jeg selv ville blive tosset hvis min nabohunden (hvis ejer ikke bidrager med svejsning mm.) bed i mine høns. Jeg ville sige til ejeren at næste gang det skete vil jeg snakke med politiet om det... + erstatning seføli!
Samtidig render mine høns altså osse og skraber i en anden nabos nysåede mark, selvom jeg har sat hegn op! Så man skal passe lidt på glorien ;)
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2012, 10:57 Fra karina dj »

Offline Lone

• Bruger
« Svar #46 Dato: 29 Marts , 2012, 11:32 »
Hold da helt op - i er sgu nogle baske og biske damer. - Der er åbenbart ingen som skal træder ind over jeres matrikel.nr uden at have fået lov til det - !!!
Tak for kaffe siger jeg bare.
Altså, jeg lå jo ikke på lur med jagtgeværet - har ikke noget og heller ingen planer om at få et, endsige jagttegn. Jeg har bare iagttaget en hundeejer og undret mig..
At omtalte hundeejer for år siden havde en anden hund, der fik lov at stå og knurre rasende af mig inde på min egen terrasse gør måske mig lidt mere obs på, hvordan deres opfattelse af hundeopdragelse er..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #47 Dato: 29 Marts , 2012, 11:47 »
syntes faktisk det er helt i orden, at hunden er blevet skudt, håber og tror også denne episode kan være med til at alle andre hundeejere med strejfer hunde vågner op, og får styr på deres hunde.

Loven er jo også sådan, at hunden ikke bare kan skydes første gang, og uden forudgående advarsel, så alm. hundeejere har jo intet at frygte, hvis de har styr på deres hunde.

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 29 Marts , 2012, 19:23 »
Det er lige her hele problemet ligger! Min hund er fredelig og dejlig,( det er alles egne hunde)
Men der er mennesker der er panisk angst for hunde, også fredelige hunde. Så allerede her går det galt. Mangel på respekt for andre mennesker.

Jeg mener det er sundt med en debat om emnet, alt for mange hunde ejere glemmer at en sag skal ses fra to sider.
Så jeg kan kun opfordre til at man lufter sin hund i snor, hvis man skal uden for sin egen matrikkel.
Beklager, det er selvfølgelig underforstået, at jeg altid lufter hunden i områder, hvor den må gå løs. Og ja, jeg møder også disse paniske mennesker og undrer mig hver gang over, at de ikke henlægger deres gåture til den del af skovene (som udgør godt 90% af vores samlede skovareal), som ikke er hundeskov. Og selvfølgelig tager jeg min hund i snor, når jeg møder denne type eller jeg er i tvivl om, om de tilhører denne type. Falder jeg i snak med dem, hvad jeg forbavsende ofte gør, finder jeg gerne anledning til at henvise dem til nærmeste skov, som IKKE er en hundeskov.

Det er nærmest blevet standard, at trække "mangel på respekt for andre mennesker" kortet, når man ikke er enig i en opførdsel eller handling. Det uanset graden af kendskab til det menneske man dermed stepler som respektløst. Den bemærkning finder jeg stødende.

Og så tror jeg i øvrigt ikke, det kun er hundeejere, som glemmer at en sag kan ses fra mere end en side. Mon ikke mange mennesker, som har noget kært, er tilbøjelig til at glemme, at andre mennesker ikke nødvendigvis har genstanden lige så kær?

Jeg kender ingen hundeejere, som til en hver tid har 100% kontrol over sin hund! Selv den bedst opdragne politihund har et eller flere blinde punkter. Det er hundeejerens pligt, at kende sin hunds begrænsninger og vide i hvilke situationer den er uden for pædagogisk rækkevidde. Hos min hund handler det om at hilse på andre mennesker. Hun har ikke meget jagtinstinkt og har da heller aldrig jagtet hverken heste, får, høns eller andre dyr, vi har mødt.

« Senest Redigeret: 29 Marts , 2012, 19:37 Fra Lone Nielsen »
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #49 Dato: 30 Marts , 2012, 22:03 »
Kan ikke lade være at følge op på tråden selv om mange sikkert ikke gider høre mere om sagen.
Men på vejen hjem fra arbejde hørte jeg på P3, at det tilsyneladende var første gang i ca 1 år at Balder havde været på afveje. Jeg har støvet diverse artikler igennem og fandt én på EB, hvor familien siger det samme og at de iøvrigt havde etableret hegn om haven, men at manden havde glemt at lukke lågen. Så hundens udtur var tilsyneladende slet og ret et uheld.

I min simple verden, hvor en hvis tolerance forventes af mine omgivelser ligesom jeg selv udviser en hvis tolerance overfor andre mennesker, må jeg nok erkende, at hvis denne information er korrekt, så rykker det sympatibalancen (hos mig) til 1/99 i favør af Balder og familien.

Jeg vil faktisk gå så vidt at sætte spørgsmålstegn ved om genboen (jægeren) overhovedet er egnet til at have et jagttegn. Hvem skyder han næste gang? Han må jo have en lunte på max 0,0001 my.
Mvh
Erik Andersen

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #50 Dato: 31 Marts , 2012, 11:13 »

Jeg synes gennemgående at mange folk er meget hurtige til at dømme andre, det er en kedelig tendens der breder sig mere og mere.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Høns i haven

• Gæst
« Svar #51 Dato: 31 Marts , 2012, 12:06 »
Kan ikke lade være at følge op på tråden selv om mange sikkert ikke gider høre mere om sagen.
Men på vejen hjem fra arbejde hørte jeg på P3, at det tilsyneladende var første gang i ca 1 år at Balder havde været på afveje. Jeg har støvet diverse artikler igennem og fandt én på EB, hvor familien siger det samme og at de iøvrigt havde etableret hegn om haven, men at manden havde glemt at lukke lågen. Så hundens udtur var tilsyneladende slet og ret et uheld.

I min simple verden, hvor en hvis tolerance forventes af mine omgivelser ligesom jeg selv udviser en hvis tolerance overfor andre mennesker, må jeg nok erkende, at hvis denne information er korrekt, så rykker det sympatibalancen (hos mig) til 1/99 i favør af Balder og familien.

Jeg vil faktisk gå så vidt at sætte spørgsmålstegn ved om genboen (jægeren) overhovedet er egnet til at have et jagttegn. Hvem skyder han næste gang? Han må jo have en lunte på max 0,0001 my.

Det skal lige nævnes at i debatten på P1. Fortalte de at han mindst 10 gange havde været inde og aflevere hunden til ejerne. Og 3 gange har han afleveret den til Politiet.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 31 Marts , 2012, 13:01 »
Jeg har en dreng på 8 år som har været panisk angst for hunde, da han var lille. Jeg aner ikke hvorfor, jeg elsker hunde og arbejder med hunde til hverdag og taler positivt om hunde og hilser selv med glæde på hunde.
Jeg har været meget vred på de personer der lufter hund uden snor og bare lader sin hund løbe i forvejen og råber "den gør ikke noget", hvilket den sikkert ikke gør, men det nytter ikke noget, når min søn begyndte at skrige af angst  og forsøgte at klatre op af mig.
Jeg fandt ud af, at det hjalp at råbe tilbage "nej, men det gør jeg!!!", så dem som så havde styr på deres hunde kunne kalde dem til sig!!
Min søn har nu lært at hunde ikke er frygtelige monstre og han bestod sin prøve den anden dag, da han gik ud til skolebussen og 2 store løse ruhårede hønsehunde kom løbende ind i vores indkørsel.
Min søn stod stille og holdt armene ind til kroppen og kiggede væk, som jeg har lært ham og hundene snusede til ham og løb videre hen til naboen for at jagte hans høns og gæs!! Vi indfangede hundene og fik fat i ejerne og det blev ved det.
Det jeg vil frem til er, at selvfølgelig kan der ske uheld og vi har ikke anmeldt ejeren af hundene, men hvis de tit stak af kunne en anmeldelse og en advarsel være på sin plads.
Hundeejere skal prøve at vise forståelse for, at alle ikke er vilde med hunde og vi andre skal vise forståelse for et enkelt uheld. Heldigvis er de fleste gode til at sørge for at deres hund ikke genere andre.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
« Svar #53 Dato: 31 Marts , 2012, 13:03 »
Beklager, det er selvfølgelig underforstået, at jeg altid lufter hunden i områder, hvor den må gå løs. Og ja, jeg møder også disse paniske mennesker og undrer mig hver gang over, at de ikke henlægger deres gåture til den del af skovene (som udgør godt 90% af vores samlede skovareal), som ikke er hundeskov. Og selvfølgelig tager jeg min hund i snor, når jeg møder denne type eller jeg er i tvivl om, om de tilhører denne type. Falder jeg i snak med dem, hvad jeg forbavsende ofte gør, finder jeg gerne anledning til at henvise dem til nærmeste skov, som IKKE er en hundeskov.

Det er nærmest blevet standard, at trække "mangel på respekt for andre mennesker" kortet, når man ikke er enig i en opførdsel eller handling. Det uanset graden af kendskab til det menneske man dermed stepler som respektløst. Den bemærkning finder jeg stødende.
Kære Lone
Det er da helt ok at du føler bemærkningen stødende, den var også sådan ment.
 Men havde du udfyld dit indlæg, med hvor det er du går med løs hund. Nemlig i et lukket område, hundeskov, hvor det er tilladt. Havde du jo slet ikke fået sådan en reaktion.
Vi er helt enige, hvis andre mennesker går i en hundeskov, må de selv tage konsekvenserne af en nysgerrig hunds besøg. Der står jo helt tydeligt skiltet, at her må hunde luftes uden snor.
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 31 Marts , 2012, 13:48 »
Jeg synes det er fuldstændigt sindsygt at skyde en hund. Skal man så også skyde katte og måske også børn som går ind på egens grund?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #55 Dato: 31 Marts , 2012, 14:21 »
Jeg synes det er fuldstændigt sindsygt at skyde en hund. Skal man så også skyde katte og måske også børn som går ind på egens grund?

Enkelte katte bliver skam også skudt forskellige steder på lande Martin, og spørgsmålet om børn er usagligt at drage ind i debatten
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 31 Marts , 2012, 19:22 »
Jeg forstår godt ham der har skudt hunden har grebet til skrappere midler. Når det ikke hjælper at aflevere hunden til politiet eller til ejeren selv, så kan man jo ikke gøre meget andet. Jeg vil heller ikke have naboens (eller andre) hunde, katte eller andre dyr rendende inde hos mig og mine render heller ikke rundt ved andre.

En familie, som de der har mistet hunden, som lader deres hund løbe omkring som den har lyst kan da ikke, i mine øjne, være så glad for den som det skal lyde nu?? Den risikerer jo ikke bare at blive skudt, den kunne jo også blive kørt ned, spise noget giftigt, blive overfaldet af andre dyr, komme så langt væk den ikke kan finde tilbage osv osv.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

karina dj

• Gæst
« Svar #57 Dato: 31 Marts , 2012, 19:41 »
Vi taler altså stadigvæk om en hund der ikke har været løs i ca 1 ÅR... fordi der ER kommet hegn op og handlet på problemet...det tog sin tid, men det blev gjort! Den er løs pga et UHELD! sguda ikke fordi de lader den løbe løs som den har lyst! Må folk ikke ha lov at vise de er blevet bedre mennesker... jeg undrer mig  ???

Så jeg forstår altså ikke ham der har skudt den!

At skyde den ved førstkomne lejlighed uden der har været problemer i det år, synes jeg som Erik beskriver er grænsen for intolerance... Manden har jo ingen lunte haft  :o

Susanne

• Gæst
« Svar #58 Dato: 31 Marts , 2012, 21:12 »
Denne debat viser lige præcis, hvor stærke følelser, der er på spil!

Bl.a. derfor er det et svigt fra den lovgivende myndighed, at folk selv skal klare problemerne - først ved advarsler - og hvis ikke de virker - så ved likvidering af hinandens dyr.

Andre - langt mindre tvistigheder (f.eks om hvor høj hækken må være) bliver man tilbudt hjælp til at løse.

Her er man på herremandens vildmark - med livslangt had til følge mellem to - måske ellers gode - naboer til følge.

Ja, loven er forældet - og mere til. Den er et svigt i løsningen af en alvorlig problemstilling med stærke følelser indblandet.

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #59 Dato: 31 Marts , 2012, 21:58 »
Ja det er et meget varm emne og jeg mener ikke at man bare skal gå rundt og skude andre dyr uanset type.

Skulle man så også skude naboens eller genboens brevduer når de flyver over huset og skider på ens bil. skal man bede ham holde dem inde eller flyve en anden rute.

Det er jo galmatias at man kan ty til selvtægt.

Jeg mener at hvis en hun angriber så kan man i selvforsvar skyde hunden. Men eller syntes jeg det er helt på mars at man må gøre det.

Jeg tror aldrig man bliver enige om denne sag. Jeg ejer ikke selv hund og vi har aldrig klaget over genboens hund når den løber ind i vores have. Ikke før den dag han kom og spurgte om det var nødvendigt at have en hane for det syntes han var helt forkert. Jeg svarede ham at det var lovligt at have 1 hane men dog ulovligt ikke at holde sin hund på egen grund. Og har ikke hørt fra ham siden ang. hanen.   :o

Jeg ved at flere har mistet høns til hunde og katte og det er da sørgelig og dyrenes ejer bør selvfølgelig erstatte de døde dyr.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn