Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fugt under klækning  (Læst 1474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
Fugt under klækning
« Dato: 24 Marts , 2012, 15:30 »
Mine æg er begyndt at klække idag på 20 dagen.. Og vi har to til måle fugten den ene siger 51 ogvdet er den vi har brugt med temp. Og den anden som fulgte med maskinen siger 75 procent. Men hvilken kan vi regne med ??? Vi har den blå Amerika købt i Harald Nyborg.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fugt under klækning
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2012, 17:14 »
Det er jo ikke til at vide, måske er fugtigheden et sted midt i mellem. Hvis det er et hår hygrometer kan du kalibrere det.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23608.msg216785#msg216785
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2012, 21:18 »
Det er dette som du linker til vi har.. det viser 70-80 procent.. Der er en kylle ude nu, og en som vist er død i kampen om at komme ud.. ved ikke om vi må åbne og kigge og en på vej ud.. og ved ikke om vi må åbne maskinen... og ved heller ikke om det er pga lav fugt....

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2012, 21:44 »
Frk Haugaard - eller Line, som du jo hedder.

Madam blå har to kamre til vand. Min erfaring er at hvis du sørger for at der er vand i begge disse kamre fra dag 18, så er du ikke helt ved siden af, hvad der kræves af fugtighed for en vellykket klækning. Med vand i begge kamre vil der dannes fugt på indersiden af maskinen, hvilket tydeligt kan ses på den lyse overdel.

Nogle sværger til at tørruge til om aftenen på dag 18, hvorefter de hæver fugtigheden. Det har jeg aldrig prøvet. Jeg ruger normalt med vand i ét kammer fra dag 4 til dag 18. Herefter stopper jeg motoren (jeg har med motor til automatisk vending af æg), og tilsætter vand også i det andet kammer.

Det har virket 5 ud af 6 gange. Den ene gang gik et eller andet galt på dagen for klækning og jeg fik kun nogle ganske få kyllinger ud af den portion. 
Mvh
Erik Andersen